2014-08-08, 22:40
Medlem
Hallå alla flashbackare. Skulle behöva lite tips och råd av liknande i min situation, som för närvarande suger ordentligt.

Jag är idag 23, och har lidit av ryggproblem i drygt tio år. Det hela började när jag fick en tackling under en match när jag var 13 eller 14. Det blev till slut så illa att jag inte ens kunde gå, utan fick halta rejält för att ens kunna ta mig fram. Då det var min första skada, och inte heller min mamma visste vart man skulle gå, så blev det till slut två besök hos kiropraktorn och jag kände mig väl aldrig helt återställd, men absolut tillräckligt för att kunna idrotta.

Sedan dess har problemet med ryggen varit där till och från, men det är först nu de senaste två, tre åren det har blivit riktigt illa. Problemet sitter i ländryggen till höger, och smärtan strålar genom sätet, baksidan/sidan av låret och vaden ända ner till foten. Ingen position är bekväm att ligga i och oftast tar det en eller två timmar innan jag kan sova på grund av smärtan. Varje natt.

Smärtan känns konstant, ibland mer på vissa ställen än på andra. Oftast är det vaden och nedre delen av ryggen som värker, men ibland också foten, till exempel när jag är ute och går.

Jag har gått till en sjukgymnast som ställt diagnosen diskbuktning (skulle tippa på att det finns en massa annat skit det står inte rätt till med runtomkring disken också), men trots olika övningar (bland annat McKenzie-övningarna) så har det inte blivit bättre. Har även gått till en kiropraktor på nytt, men behandlingarna har bara lindrat för stunden. Jag har även ringt läkaren, men hon avfärdade mig med att "det inte går ett operera", men googlade lite och det ska visst det gå att operera diskbuktningar. Någon här med erfarenhet av det?

Har hursomhelst bytt husläkare och ska ringa i början av nästa vecka för att få tid, och förhoppningsvis få en MR.

Det här problemet förstör både min vardag och mina nätter. Jag känner av smärtan både när jag ligger, sitter och står, och jag kan inte riktigt gå helt fritt med mitt högra ben. Som det är just nu är smärtan olidlig och jag är rädd att jag aldrig kommer bli smärtfri i och med att så många år har passerat. Förväntar mig inga direkta magiska svar här, men hade gärna hört från er som varit i liknande situation, och er som eventuellt har tips på vad jag borde ta mig till. Alla tips och råd är välkomna
Senast redigerad av BrooksBook 2014-08-08 kl. 22:43.
Citera
2014-08-08, 22:53
Medlem
Låter inte alls kul! Jag lider själv av diskbråck och ischias, men för mig har övningar från sjukgymnasten hjälpt. Jag kör de 5 ggr/ dag och även små olika bålträningar. På jobbet så sitter jag knappt då det är det värsta som man kan göra för ryggen.

Stå, gå eller ligg (gärna med benen i 90 graders vinkel) och använd dig utav en extra kudde bakom ryggen för att få ett extra stöd för ländryggen. Att röra på sig är det bästa, vara fysisk aktiv, ej statiska övningar.

Simning är något som också har hjälpt mig, det blir en bra naturlig böj på ryggen som hjälper mot nervsmärtan.

Detta har hjälpt mig i alla fall, såklart är vi alla olika men jag hoppas något kan hjälpa
Citera
2014-08-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmauld
Låter inte alls kul! Jag lider själv av diskbråck och ischias, men för mig har övningar från sjukgymnasten hjälpt. Jag kör de 5 ggr/ dag och även små olika bålträningar. På jobbet så sitter jag knappt då det är det värsta som man kan göra för ryggen.

Stå, gå eller ligg (gärna med benen i 90 graders vinkel) och använd dig utav en extra kudde bakom ryggen för att få ett extra stöd för ländryggen. Att röra på sig är det bästa, vara fysisk aktiv, ej statiska övningar.

Simning är något som också har hjälpt mig, det blir en bra naturlig böj på ryggen som hjälper mot nervsmärtan.

Detta har hjälpt mig i alla fall, såklart är vi alla olika men jag hoppas något kan hjälpa

Tack för tipsen!

Det har faktiskt blivit bättre efter att jag gått till en osteopat. Mer genomgående undersökning och annorlunda knäckningar/justeringar jämfört med en kiropraktor och sjukgymnast. Har även en tid inbokad hos läkaren nästa vecka, förhoppningsvis får jag en remiss till en MR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in