• 1
  • 2
2005-08-31, 19:54
Medlem
Mikrovågsugnar spar ju mycket tid när man ska värma upp sin matlåda på arbetsluncherna. Mikrovågsugnar har väl bara funnit sen 80-90 tal? Hur gjorde man då förr? Åt alla på restaurang eller åt kall mat till lunch? Det måste ju ta evigheter om alla ska värma sin mat med stekpannor och grytor?
Citera
2005-08-31, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Mikrovågsugnar spar ju mycket pengar när man ska värma upp sin matlåda på arbetsluncherna. Mikrovågsugnar har väl bara funnit sen 80-90 tal? Hur gjorde man då förr? Åt alla på restaurang eller åt kall mat till lunch? Det måste ju ta evigheter om alla ska värma sin mat med stekpannor och grytor?
Värme skåp med hemlagad mat i plåtburkar
Citera
2005-08-31, 20:08
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashacker

Ja usch ja, snuskburkar . Alla ställde in sina plåtlådor i ett värmeskåp och sedan sattes värmen på i skåpet ungefär en timme innan lunchen. Varmt som helsicke att ta ut lådorna... Ungefär som att värma maten i en ugn.
Citera
2005-08-31, 20:26
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashacker
Mycket godare än mikrad mat dessutom
Citera
2005-08-31, 20:31
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Ja usch ja, snuskburkar . Alla ställde in sina plåtlådor i ett värmeskåp och sedan sattes värmen på i skåpet ungefär en timme innan lunchen. Varmt som helsicke att ta ut lådorna... Ungefär som att värma maten i en ugn.
Den metoden använder sig vissa rörmokare av än idag! De sätter dock igång skåpet det första de gör på morgonen, och låter maten stå och sjuda till middan.
Citera
2005-08-31, 20:48
Medlem
StigAllans avatar
Hade i ett personalrum som jag förr nyttjade både micro och värmeskåp.
Värmeskåpet startades vid förmiddagskaffet och maten var varm och väldigt mycket godare vid lunchens början än om man offrat några minuter på samma rätt i micron.
Länge leve den rostfria matdosan och värmeskåpet!
Rekommenderar att minst äga två matdosor för större omväxling.
Lägg resterande middagsmat i dosa och ät den två dagar efter till lunch.
Vissa maträtter blir jävligt mycket godare i matdosa.
Stuvade makaroner med välstekt falukorv är en höjdare.
Citera
2005-08-31, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Mycket godare än mikrad mat dessutom
Ja faktiskt.. praktiserade för många år sedan på ett ställe och köpte micro-mat som jag körde i värmeskåpet pga att gubbarna på det stället hade stannat upp i utväcklingen eller nåt.. OCH det blev mycket godare vad jag kan minnas.
Citera
2005-08-31, 21:51
Medlem
miklons avatar
Där jag jobbar finns det gott om värmeskåp, som företrädelsevis verkar användas av de äldre industrigubbarna. Jag funderar på att införskaffa en sån där metallburk, så man slipper köa till mikron för att äta mat som är iskall inuti och stekhet på ytan.
Citera
2005-08-31, 21:54
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Där jag jobbar finns det gott om värmeskåp, som företrädelsevis verkar användas av de äldre industrigubbarna. Jag funderar på att införskaffa en sån där metallburk, så man slipper köa till mikron för att äta mat som är iskall inuti och stekhet på ytan.

Det gör du helt rätt i.
Du lär dig snart vilka rätter som passar bättre än andra.
Köp inte en dosa av aluminium även om dom är billigare.
Slå till med en rostfri direkt så kommer du att bli nöjdare, gärna modell större.
Citera
2005-08-31, 22:00
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag hade en hantverkare hemma för ett par år sedan som skulle tapetsera om. Han hade med sig en rostfri låda och lånade min ugn och slängde in lådan där.

När jag spelade hockey så hade vi med oss såndär där lunchlådor i aluminium och papplock på bortamatcherna som vi lade i värmeskåpen. Sen käkade vi efter att vi spelat. Tror det är ganska vanligt att det står värmeskåp avsedda för det i sveriges hockeyhallar.
Citera
2005-08-31, 22:03
Medlem
Utan micro,det går ju alltid bra med en sallad
Citera
2005-08-31, 22:52
Medlem
StigAllans avatar
Äger ingen micro av princip och utrymmesskäl.
Använder min enda matdosa att lägga överblivet käk i och värmer det sedan i 110 graders ungsvärme en 45-60 minuter.
Lätt och smidigt.
Tror att jag ska köpa på mig en till så jag återigen har två.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in