Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-08, 13:11
  #1
Medlem
Som så mycket annat faller saker och ting i glömska när man har fullt upp i det dagliga livet. Trots allt är detta ett fall som jag har kvar i minnet och som jag tycker är ett mystiskt försvinnande. Till saken hör att jag fick höra rykten om den försvunne personen i samband med försvinnandet. Försvinnandet skedde alltså 1985 i samband med jakt i skogarna kring Överkalix. Jag hittade en artikel om att geväret blev funnet 2007 och även ett benfynd men vad dessa fynd sedan ledde till vet jag inte.

Blev fallet löst eller var benfyndet bara en rest från ett dött djur?


" Polisen och hemvärnet i Överkalix gjorde på måndag en ny insats i letandet efter den jägare som försvann för 22 år sedan väster om Överkalix."

http://www.kuriren.nu/nyheter/jagare...n-1353399.aspx
Citera
2014-08-08, 13:31
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jägaren som försvann utan ett spår 1985.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Som så mycket annat faller saker och ting i glömska när man har fullt upp i det dagliga livet. Trots allt är detta ett fall som jag har kvar i minnet och som jag tycker är ett mystiskt försvinnande. Till saken hör att jag fick höra rykten om den försvunne personen i samband med försvinnandet. Försvinnandet skedde alltså 1985 i samband med jakt i skogarna kring Överkalix. Jag hittade en artikel om att geväret blev funnet 2007 och även ett benfynd men vad dessa fynd sedan ledde till vet jag inte.

Blev fallet löst eller var benfyndet bara en rest från ett dött djur?


" Polisen och hemvärnet i Överkalix gjorde på måndag en ny insats i letandet efter den jägare som försvann för 22 år sedan väster om Överkalix."

http://www.kuriren.nu/nyheter/jagare...n-1353399.aspx

Här tar du återigen ett mycket intressant försvinnande som verkar vara helt okänt i dag bland de flesta. Själv har jag aldrig hört talats om detta fall förut.

Intressant det där med geväret som hittades stå lutat mot en sten 2007. Även detta med benfyndet är också mycket intressant.

Lyckades det att hitta den rätta stenen? Har något annat av intresse inträffat för att lösa försvinnandet under de sju år som har gått sedan dess? Fick polishunden Pirvi upp något spår?

Skulle vilja veta mera om jägaren som försvann utan ett spår 1985.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-08 kl. 13:40.
Citera
2014-08-08, 14:26
  #3
Medlem
Mycket intressant! Jag har börjat gräva efter fler artiklar om detta, vill framför allt hitta någon artikel som är skriven efter att analysen av benet gjorts.
Ringde personen som skrivit artikeln, Britt-Louise Spets: Telia kundbesked, bla bla bla. Hänvisning saknas. Klick - Ingen lycka där.

Vad kan ha hänt mannen?
1) Björn? - Hittade ett jaktforum där en person påstod att han jagat i dessa områden väldigt mycket, och att han inte trodde det skulle vara en björn som mumsat i sig mannen eftersom det inte alls fanns lika många björnar då som nu i området.

2) En vargflock? - Ingen aning, men det var det första jag kunde komma på när jag läste om "Björn-teorin"

3) Mannen tröttande på sitt vanliga Svenssonliv, ställde sitt gevär mot stenen och gick över till Finland. (Kanske inte så jätte troligt)

4) Självmord/naturligdödsorsak? - Det tvivlar jag på eftersom man då borde ha hittat kroppen i anslutning till geväret?
Citera
2014-08-08, 14:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12SB
Mycket intressant! Jag har börjat gräva efter fler artiklar om detta, vill framför allt hitta någon artikel som är skriven efter att analysen av benet gjorts.
Ringde personen som skrivit artikeln, Britt-Louise Spets: Telia kundbesked, bla bla bla. Hänvisning saknas. Klick - Ingen lycka där.

Vad kan ha hänt mannen?
1) Björn? - Hittade ett jaktforum där en person påstod att han jagat i dessa områden väldigt mycket, och att han inte trodde det skulle vara en björn som mumsat i sig mannen eftersom det inte alls fanns lika många björnar då som nu i området.

2) En vargflock? - Ingen aning, men det var det första jag kunde komma på när jag läste om "Björn-teorin"

3) Mannen tröttande på sitt vanliga Svenssonliv, ställde sitt gevär mot stenen och gick över till Finland. (Kanske inte så jätte troligt)

4) Självmord/naturligdödsorsak? - Det tvivlar jag på eftersom man då borde ha hittat kroppen i anslutning till geväret?

1) Björnattack, kan ha hänt men någon form av rester borde i så fall kanske kunna hittas. Visserligen kan jag tänka mig att det ganska snabbt bara återstår spridda ben efter det att alla olika rovdjur har fått kalasa och dragit iväg med delarna. Björn var inte vanligt förekommande i mitten av 80-talet till skillnad från idag. Dessutom är det underligt att geväret stod lutat mot en sten om jägaren hade blivit utsatt för en attack. Visserligen kunde han kanske ha utfört sina behov och ställt undan geväret temporärt när han därefter blev attackerad.

2) Nej inte alls troligt. Varg finns nästan inte alls i Norrbotten och fanns absolut inte under 80-talet. Det finns en viss grupp av vår urbefolkning som håller gränsen mot Finland "ren", ja just ordet ren ,utan att jag på något sätt behöver föra in den diskussionen här.

3) Inte helt otroligt faktiskt av en eller annan anledning.

4)Självmord med gevär? Då borde ju de andra jägarna ha hört skottet och det andra argumentet som du anför är givetvis helt relevant.

Allt ovanstående bygger på att kroppen inte hittades. Jag kommer då inte ihåg hur det hela slutade.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2014-08-08 kl. 15:02.
Citera
2014-08-08, 15:06
  #5
Medlem
1) Nej, vi kan kanske räkna bort en björn attack. Min tanke var i så fall att björnen släpat med sig kroppen till sitt bo och helt enkelt gömt kroppen där. Men som sagt, vi släpper detta eftersom många ej anser denna teori håller.

2) Räknar bort vargarna också.

3) Har för mig att jag läste om en person från Norge som bara gick från sitt hem och hittades ca 9 år senare i ett helt annat land. Men som sagt, denna teori är väl heller inte så trolig.

4) Jag tänkte mer på att mannen åkte på en hjärtinfarkt/Stroke alternativt hängt sig själv i ett träd eller dyl. Dock är det inte troligt att mannen hängt sig själv heller: Varför ställa sitt gevär mot en sten och sedan gå bort från geväret, så djupt in i skogen så han ej hittas . Skulle mannen ha valt att ta sitt liv så borde han hängt sig i ett närliggande träd kan jag tycka i alla fall.

Svar från Kuriren.nu (mail):
"Tyvärr har vi ingen information om vad analysen av detta ben visade"
Citera
2014-08-08, 15:11
  #6
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12SB
Mycket intressant! Jag har börjat gräva efter fler artiklar om detta, vill framför allt hitta någon artikel som är skriven efter att analysen av benet gjorts.
Ringde personen som skrivit artikeln, Britt-Louise Spets: Telia kundbesked, bla bla bla. Hänvisning saknas. Klick - Ingen lycka där.

Vad kan ha hänt mannen?
1) Björn? - Hittade ett jaktforum där en person påstod att han jagat i dessa områden väldigt mycket, och att han inte trodde det skulle vara en björn som mumsat i sig mannen eftersom det inte alls fanns lika många björnar då som nu i området.

2) En vargflock? - Ingen aning, men det var det första jag kunde komma på när jag läste om "Björn-teorin"

3) Mannen tröttande på sitt vanliga Svenssonliv, ställde sitt gevär mot stenen och gick över till Finland. (Kanske inte så jätte troligt)

4) Självmord/naturligdödsorsak? - Det tvivlar jag på eftersom man då borde ha hittat kroppen i anslutning till geväret?

Skicka ett vanligt brev!
Britt-Louise Spets
Ljungstigen 14
952 51 Kalix
__________________
Senast redigerad av lrad070142 2014-08-08 kl. 15:14.
Citera
2014-08-08, 15:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Skicka ett vanligt brev!
Britt-Louise Spets
Ljungstigen 14
952 51 Kalix

Ja men exakt, du är lite för sent ute bara. Lagt ett brev på lådan redan.
Citera
2014-08-08, 16:15
  #8
Medlem
gurkmajjas avatar
Skjuten av jaktkompis av misstag eller med uppsåt. Konspirationer är intressanta. Kanske knullade han jaktkompisens fru. Jaktkompisen släpade sedan iväg kroppen till en plats där övriga jägare inte rörde sig. Naturen har tagit hand om resten.
Citera
2014-08-08, 16:23
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem var den försvunne?

Citat:
Ursprungligen postat av 12SB
Mycket intressant! Jag har börjat gräva efter fler artiklar om detta, vill framför allt hitta någon artikel som är skriven efter att analysen av benet gjorts.
Ringde personen som skrivit artikeln, Britt-Louise Spets: Telia kundbesked, bla bla bla. Hänvisning saknas. Klick - Ingen lycka där.

Vad kan ha hänt mannen?
1) Björn? - Hittade ett jaktforum där en person påstod att han jagat i dessa områden väldigt mycket, och att han inte trodde det skulle vara en björn som mumsat i sig mannen eftersom det inte alls fanns lika många björnar då som nu i området.

2) En vargflock? - Ingen aning, men det var det första jag kunde komma på när jag läste om "Björn-teorin"

3) Mannen tröttande på sitt vanliga Svenssonliv, ställde sitt gevär mot stenen och gick över till Finland. (Kanske inte så jätte troligt)

4) Självmord/naturligdödsorsak? - Det tvivlar jag på eftersom man då borde ha hittat kroppen i anslutning till geväret?

Ja verkligen.

Ingen vet om den försvunne jägaren hade ytterligare något vapen med sig?

Man måste nog fråga sig vad för det här för person? Vilket liv hade han levt? Vart kom han ifrån? Har själv ingen som helst aning men finge vi bara fram namnet på honom kanske något av intresse skulle framkomma?

Jättebra att du redan har lagt ett brev på lådan.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-08 kl. 16:26.
Citera
2014-08-08, 17:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen.

Ingen vet om den försvunne jägaren hade ytterligare något vapen med sig?

Man måste nog fråga sig vad för det här för person? Vilket liv hade han levt? Vart kom han ifrån? Har själv ingen som helst aning men finge vi bara fram namnet på honom kanske något av intresse skulle framkomma?

Jättebra att du redan har lagt ett brev på lådan.


Jag vet inte mycket om jägaren men en del indikationer tyder på att han härstammade från Överkalix men var bosatt i Luleå och arbetade på SSAB. Kanske att han var på besök i hembygden under en ledighet och passade på att jaga med gamla vänner?
Citera
2014-08-08, 17:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen.

Ingen vet om den försvunne jägaren hade ytterligare något vapen med sig?

Man måste nog fråga sig vad för det här för person? Vilket liv hade han levt? Vart kom han ifrån? Har själv ingen som helst aning men finge vi bara fram namnet på honom kanske något av intresse skulle framkomma?

Jättebra att du redan har lagt ett brev på lådan.

Vet inte om han hade något mer vapen med sig. Ja exakt, jag tänke samma tanke. Vem var han? Hade han "konstiga" saker för sig som frun inte visste om? Hade han blivit indragen i något? Frågorna är många, den saken är klar!

Har lagt ut lite mer krokar gällande analysen av benet. Återkommer så fort jag får något vettigt svar.
Citera
2014-08-08, 17:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Skjuten av jaktkompis av misstag eller med uppsåt. Konspirationer är intressanta. Kanske kn_llade han jaktkompisens fru. Jaktkompisen släpade sedan iväg kroppen till en plats där övriga jägare inte rörde sig. Naturen har tagit hand om resten.

Usch vilka grova ord! Jag kände mig tvungen att redigera i texten.

Som jag har uppfattat det hela så var det tre jägare,såsom jag minns av artiklarna i NSD, som var ute. Skulle inte den tredje i så fall reagerat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback