• 1
  • 2
2014-08-08, 05:03
Medlem
Det talas mycket om ego, upplysning och att befria sig från normer och samhällsindokrinering osv idag på flashback, varav jag själv är väl delaktig i den diskussionen. Har detta alltid talas mycket om eller är det någon form av ny kultur vi ser? Har eckhart tolle (som det talas mycket om) påverkat detta på något vis? har han startat en våg. Vad tror ni?

Själv tror jag att människan är påväg in i den nya fasen. Jag tror att detta är något som kommer talas mycket om framöver. Dock tror jag att det fortfarande talas mer än det faktiskt förstås. Alla tycks ju förstå detta med upplysning och ego osv, fast frågan är ju hur mycket som faktiskt händer i verkstaden så att säga.

Om vi delar in förståelsen i tre olika delar. Första delen är den ytliga förståelsen, dvs den som upprepar det andra säger. Den som lär sig kopiera och använda ord och definitioner för att förklara något.

Del två av förståelsen är den som har räknat ut själv hur det ligger till. Den förstår vad de upplysta talar om och kan förklara det med egna ord, och improvisera ett svar på en klurig fråga t.ex.

Sedan del tre av förståelsen. När det börjar hända grejer. När det som man har vetat så länge börjar förändra ens sätt att vara och se världen. När transformationen sker.

Förståelse av den tredje graden kan bara uppnås från del två. Den som bara förstår del 1, den ytligaste förståelsen kan aldrig nå fas 3 utan att gå genom fas 2.

Fas 1 blir således samma sak som en religion/tro. Dvs samma förståelse som de som läser bibeln/koranen och följer orden till punkt och pricka (nåja någorlunda iallafall)

Fas 2 och 3 blir de som följer förnuftet och skapar sin egna världsbild.

Personligen sitter jag fast i fas 2. Har nått fas 3 med hjälp av droger. Var är ni?
Citera
2014-08-08, 07:39
Medlem
Jo, om man jämför med New Age-vågen så är nog dagens andlighet mer invävd i amerikansk coaching och kommer så att säga smygvägen. Människor har alltid varit mer eller mindre sökande och ju mer samhället sekulariserats och vetenskapen tagit över som utgångspunkt för kunskap har man insett att religionernas- och de andligas påståenden om metafysiska spörsmål egentligen bara är trams, trams som man förr i tiden, i brist på kunskap, bildning, insikt och fördjupning ej kunde genomskåda och i värsta fall (än i dag på vissa platser) ej får ifrågasätta.

Vad gäller vanligt folk (pöbeln och kreti och pleti) så finns det inte tillstymmelse till någon fördjupad eller förhöjd insikt om något, utan man slår sig till ro med att titta på TV-sporten, ha lite parmidaggar, ställa en Volvo V70 på uppfarten till villan, åka på husvagnssemester och jämföra sina iPhone med varandra. Sen finns det en klick av medvetna, intellektuella, sakkunniga, men de är ofta så försjunkna i sina egna kunskaper och analyser att de inte ser mycket annat än sina egna tankar, jag är själv en av de sistnämnda ;-D
Citera
2014-08-08, 17:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag kände inte till Tolle, men svaret på frågan är ja, han talar om sådant som varit på tapeten i några tusen år. För att bara ta en sak i högen: Jedu Krishnamurti.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti

Du delar in förståelsen i tre delar. Men hur ska "den ytliga förståelsen" vara av något som helst värde för människor? Varför skulle de lockas av något, som egentligen bara är efterapning och ingen förståelse alls?

Jag tror tvärtom att människor påverkas av tankar, som genast ger någon form av gensvar. Personligen rör detta buddhistiska och taoistiska tankegångar. Jag kände att de innehöll någon form av insikt redan i sin mest enkla form, t ex i en sammanfattning i en lärobok på mellanstadiet.

Tyvärr är min uppfattning att det inte finns någon genväg för vidare studier. Krishnamurti, Tolle, New Age och dylikt är bara ren bullshit.

"Vägen" till förståelse går genom kritiskt tänkande, textkritiska studier och att gå så direkt man kan till 'källorna', t ex de 'djupa sutror' andra plockar korn ur. Och att aldrig, för ett ögonblick, ge avkall på de vetenskapliga kraven.
Citera
2014-08-08, 18:36
Medlem
Jag försöker hela tiden bygga nya mönster i mig själv.
Sudda bort dom jag inte vill ha.
Byggde lite fel från början.
Gamla mönster tar längre tid att sudda.
Går in i dom per automatik ibland.
Sen kommer jag på mig.
Backar.
Startar om.

Det har börjat att växa en vacker blomma i mig.
Det får ta tid. Jag kan vänta.
Det blir snyggt när det är klart.
Citera
2014-08-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunnySunday
Det talas mycket om ego, upplysning och att befria sig från normer och samhällsindokrinering osv idag på flashback, varav jag själv är väl delaktig i den diskussionen. Har detta alltid talas mycket om eller är det någon form av ny kultur vi ser? Har eckhart tolle (som det talas mycket om) påverkat detta på något vis? har han startat en våg. Vad tror ni?

Själv tror jag att människan är påväg in i den nya fasen. Jag tror att detta är något som kommer talas mycket om framöver. Dock tror jag att det fortfarande talas mer än det faktiskt förstås. Alla tycks ju förstå detta med upplysning och ego osv, fast frågan är ju hur mycket som faktiskt händer i verkstaden så att säga.

Om vi delar in förståelsen i tre olika delar. Första delen är den ytliga förståelsen, dvs den som upprepar det andra säger. Den som lär sig kopiera och använda ord och definitioner för att förklara något.

Del två av förståelsen är den som har räknat ut själv hur det ligger till. Den förstår vad de upplysta talar om och kan förklara det med egna ord, och improvisera ett svar på en klurig fråga t.ex.

Sedan del tre av förståelsen. När det börjar hända grejer. När det som man har vetat så länge börjar förändra ens sätt att vara och se världen. När transformationen sker.

Förståelse av den tredje graden kan bara uppnås från del två. Den som bara förstår del 1, den ytligaste förståelsen kan aldrig nå fas 3 utan att gå genom fas 2.

Fas 1 blir således samma sak som en religion/tro. Dvs samma förståelse som de som läser bibeln/koranen och följer orden till punkt och pricka (nåja någorlunda iallafall)

Fas 2 och 3 blir de som följer förnuftet och skapar sin egna världsbild.

Personligen sitter jag fast i fas 2. Har nått fas 3 med hjälp av droger. Var är ni?

Försöker du förklara Astral projektion?
Har aldrig förstått mig på syftet med meditation på de andliga/spirituella.
Kan du eller någon förklara lite med vad syftet är? vad försöker man uppnå?

Kan någon förklara vad som händer, ser, känner och med den hela.
Kan man bemästrar nånting utav detta, eller finna svar på nån fråga?
Citera
2014-08-08, 22:46
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcoy

Jag tror han försöker förklara den ockulta skolningen, där finns tre faser varav ena heter inledningen, och sist upplysningen etc. Astral projektion är något helt annat och handlar om att lämna sin fysiska kropp och stiga upp i astral världen. Det hela låter luddigt men är lika konstigt som att drömma. Jag har inte lyckats stiga upp ur min kropp i astral projektion men har lyckats få min hand att lyftas bort från min kropp.

Jag är inte speciellt insatt i det rent vetenskapliga som ändå inte är av intresse för ens egen upplevelse.
Men det är något med att hjärnan tror att man har somnat och därmed börjar stänga av kroppen, när man egentligen är vaken och därmed frigörs man från sin fysiska kropp.

Jag har läst lite av Steiners ockulta skolning och fastnade på något i stil med "Människor måste inse att de själva är härskare över sin själ och själva kan filtrera sina känslor. Likt man utvecklar sin intelligens och kunskap måste man utveckla sin själ i samma utsträckning. Den som är herre över sig själv, blir aldrig nervös och inte heller förargad över att behöva vänta. För den personen vet att det inte tjänar något till att vara nervös eller vara arg. Så den personen struntar i det.

Det framförs att livet i sig ofta är en av de bästa ockulta skolningen men att det finns mycket att tjäna på att lära sig i förväg så att säga.

Ber om ursäkt om jag cyklade på villovägar, isf kan någon mer inatt fylla i.
Senast redigerad av messiasibid 2014-08-08 kl. 22:57.
Citera
2014-08-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag tror han försöker förklara den ockulta skolningen, där finns tre faser varav ena heter inledningen, och sist upplysningen etc. Astral projektion är något helt annat och handlar om att lämna sin fysiska kropp och stiga upp i astral världen. Det hela låter luddigt men är lika konstigt som att drömma. Jag har inte lyckats stiga upp ur min kropp i astral projektion men har lyckats få min hand att lyftas bort från min kropp.

Jag är inte speciellt insatt i det rent vetenskapliga som ändå inte är av intresse för ens egen upplevelse.
Men det är något med att hjärnan tror att man har somnat och därmed börjar stänga av kroppen, när man egentligen är vaken och därmed frigörs man från sin fysiska kropp.

Jag har läst lite av Steiners ockulta skolning och fastnade på något i stil med "Människor måste inse att de själva är härskare över sin själ och själva kan filtrera sina känslor. Likt man utvecklar sin intelligens och kunskap måste man utveckla sin själ i samma utsträckning. Den som är herre över sig själv, blir aldrig nervös och inte heller förargad över att behöva vänta. För den personen vet att det inte tjänar något till att vara nervös eller vara arg. Så den personen struntar i det.

Det framförs att livet i sig ofta är en av de bästa ockulta skolningen men att det finns mycket att tjäna på att lära sig i förväg så att säga.

Ber om ursäkt om jag cyklade på villovägar, isf kan någon mer inatt fylla i.

Kanske det är den första inlärning av förståelse på omvärlden när man lyckas behärska sig själv.
Och inte ett bemästrande.
Citera
2014-08-11, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
"Vägen" till förståelse går genom kritiskt tänkande, textkritiska studier och att gå så direkt man kan till 'källorna', t ex de 'djupa sutror' andra plockar korn ur. Och att aldrig, för ett ögonblick, ge avkall på de vetenskapliga kraven.
Varfor det? For att dom vetenskapliga teorierna ar sanna? Men det kan en teori aldrig vara eftersom den empiristiska metateorin havdar att allt ar materia inklusive teorin sjalv som saledes ar foranderlig och darfor aldrig identisk med sig sjalv och saledes aldrig sann.

Eftersom den ar riktig ( en korrekt beskrivning av verkligheten )? Det kan den heller aldrig vara eftersom det som aldrig kan vara sant alltid ar falskt.

Eftersom den ar nyttig? Det ar omojligt att det som ar falskt och oriktigt vore nyttigt.

Eftersom den ar god? Kan det som ar nyttigt, oratt och falskt vara gott?

Kvarstar da den "kanslomassiga argumentet". "Det kanns som att" vetenskapen har ratt. Men gor det verkligen det. Ta E202 ( ett konserveringsmedel ). Om det for mig kanns som sa att balansen forstors efter att ha atit konserverade dadlar en manad ar det tvartom sa att vetenskapen och den vetenskapliga hallningen ber mig att besinna mig och beakta att balansstorningarna kan bero pa en mangd orsaker och att jag inte kan veta med sakerhet att det ar E202.

Jag skall alltsa inte tro pa mig sjalv, jag skall tro pa en auktoritet, namligen "vetenskapen". Men ar inte det det samma som att heroiskt strunta i hur det kanns?
Senast redigerad av Tinman 2014-08-11 kl. 08:35.
Citera
2014-08-11, 19:39
Medlem
Pendeks avatar
Citat:

Syftet kan vara ett alternativt medvetande. T.ex samadhi. Eller upplysning/frigörelse.
Astral projection, eller Out of body experience, är ett sorts alternativt medvetande. Enligt mina erfarenheter, baserad enbart på mitt sovrum, så ser saker och ting nästan likadana ut. Skillnaden är att färger är skarpare och ljuset är annorlunda. Det går inte att förklara mer exakt. Endast en personlig upplevelse kan visa dig vad jag snackar om.

Det finns en lång tråd i det paranormala forumet om AP. Du kan läsa den.
Citera
2014-08-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Syftet kan vara ett alternativt medvetande. T.ex samadhi. Eller upplysning/frigörelse.
Astral projection, eller Out of body experience, är ett sorts alternativt medvetande. Enligt mina erfarenheter, baserad enbart på mitt sovrum, så ser saker och ting nästan likadana ut. Skillnaden är att färger är skarpare och ljuset är annorlunda. Det går inte att förklara mer exakt. Endast en personlig upplevelse kan visa dig vad jag snackar om.

Det finns en lång tråd i det paranormala forumet om AP. Du kan läsa den.

Du menar att jag ska få en förståelse att själen finns och medvetandet spelar rollen att jag lämnar kroppen??
Citera
2014-08-14, 20:27
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Du menar att jag ska få en förståelse att själen finns och medvetandet spelar rollen att jag lämnar kroppen??
En själ har jag inte skrivit något om. Varken förnekat eller bekräftat. Visst är tanken om en själ i Astral projection lockande. En dag, när jag har bemästrat AP, så ska jag försöka komma till underfund om AP handlar om en själ eller om det handlar om ett alternativt medvetande. Det blir såklart en personlig verifiering.
Citera
2014-08-15, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
En själ har jag inte skrivit något om. Varken förnekat eller bekräftat. Visst är tanken om en själ i Astral projection lockande. En dag, när jag har bemästrat AP, så ska jag försöka komma till underfund om AP handlar om en själ eller om det handlar om ett alternativt medvetande. Det blir såklart en personlig verifiering.

hur bemästra man AP. är det inte bara lämna kroppen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in