Hej FB!
Har efter ett års jobb där jag levt snålt och tjänat måttligt lagt undan 150 laxar små varav hälften är i ett sparkonto och hälften är i aktier/fonder.
Utöver detta har aj gett fondkonto från mina föräldrar värt 45000:-, och ett annat konto med gamla utdelningar värt 15000:-
Jag får snart en ganska rejäl lön och kommer dessutom be min chef vänligt om att få ut hela min semesterersättning värd i runda slängar 30000:- av den simpla anledningen att jag skall börja studera (kommer gå ned till halvtid).
Studier kommer ske i Uppsala med sin hemska bostadsbrist, men jag har kärat ned mig i en lägenhet med 1495595:- som acceptpris.
Detta innebär alltså i runda slängar att jag måste ha 215000:- på handen för att få ta ett lån om jag vill undvika blanco.
Aktierna har samtliga gått med ytterst liten förlust, men förlust likaså vilket gör dem avdragsgilla med 30%.
Jag vill verkligen ha denna lägenheten då jag kommer bo och studera till civilingenjör i Uppsala under fem år och därför gärna undviker andrahandsmarknaden som är lite ... speciell.
I nuläget bor jag ensam i hyreslägenhet, är helt skuldfri och beviljad CSN-lån med ett fast deltidsarbete som sagt.
Bör jag sälja aktierna, eller bör jag vända mig till släkt/vänner och tigga?
Känns för jäkligt att inte ha pengarna på hand men trots att jag haft koll på min ekonomi och mitt sparande har det inte räckt till i dagens hemska bomarknad