• 1
  • 2
2014-08-07, 10:19
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Hade lite svårt att välja var jag skulle posta detta men förhoppningsvis hamnade det rätt.

Har ett Kingston 64gb microSDHC kort köpt nytt på Blocket som är ett par månader gammalt och sitter i telefonen (Xperia Z2). För ett par veckor sedan började jag få meddelanden i kameraappen att det inte fanns tillräckligt med utrymme på kortet för att spara bilder/filmer och att telefoner ändrar standardlagringsplats till telefonminnet. Detta trots att det ska finnas väldigt gott om utrymme.

När kortet var nytt formaterade jag det i telefonen och telefonen säger att det ska vara 54,03GB tillgängligt av 62,47GB.

Först trodde jag att det var telefonen som strulade och googlade lite snabbt för att se om andra Z2-ägare haft samma problem men hittade ingenting. Och nu när jag kollar dom så är hälften av dom senaste 20-30 fotona korrupta. Dock inte dom allra senaste.

Det känns ju som att jag fått ett fejkat minneskort men finns det något sätt att definitivt avgöra det på. Jag har inte tillgång till någon kortläsare men däremot dyker telefonen och minneskortet upp som masslagringsenheter i windows.

/#LOUDmouth#
Citera
2014-08-07, 10:37
Medlem
Hellsfates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Hade lite svårt att välja var jag skulle posta detta men förhoppningsvis hamnade det rätt.

Har ett Kingston 64gb microSDHC kort köpt nytt på Blocket som är ett par månader gammalt och sitter i telefonen (Xperia Z2). För ett par veckor sedan började jag få meddelanden i kameraappen att det inte fanns tillräckligt med utrymme på kortet för att spara bilder/filmer och att telefoner ändrar standardlagringsplats till telefonminnet. Detta trots att det ska finnas väldigt gott om utrymme.

När kortet var nytt formaterade jag det i telefonen och telefonen säger att det ska vara 54,03GB tillgängligt av 62,47GB.

Först trodde jag att det var telefonen som strulade och googlade lite snabbt för att se om andra Z2-ägare haft samma problem men hittade ingenting. Och nu när jag kollar dom så är hälften av dom senaste 20-30 fotona korrupta. Dock inte dom allra senaste.

Det känns ju som att jag fått ett fejkat minneskort men finns det något sätt att definitivt avgöra det på. Jag har inte tillgång till någon kortläsare men däremot dyker telefonen och minneskortet upp som masslagringsenheter i windows.

/#LOUDmouth#
Du har säkert fått ett falskt sdkort. Det står att storleken är 64 gb men i själva verket är t.ex 2gb. Fortsätt inte använda SD kortet för att det alltid finns en chans att kortet slutat fungera
Citera
2014-08-07, 11:26
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsfate
Du har säkert fått ett falskt sdkort. Det står att storleken är 64 gb men i själva verket är t.ex 2gb. Fortsätt inte använda SD kortet för att det alltid finns en chans att kortet slutat fungera

Jo, det är som sagt det jag misstänker. Jag var mest ute efter om det fanns något sätt att definitivt avgöra om så är fallet. Testprogram etc? Eller är det bara att rädda det som finns där nu och testa genom att formatera kortet för att sen försöka "fylla" det?

/#LOUDmouth#
Citera
2014-08-07, 11:49
Medlem
Tror det finsn något program h2test som kan användas, eller f3(linux/cygwin ..)
https://github.com/AltraMayor/f3

Har dock inte använt något av dem.
De kommer mer stor sannolikhet att upptäcka "fel" men samtidigt kommer de att paja den datan som ligger på kortet..(Om det är ett fejk kort)

Tror det är bra att försöka rädda undan den data som ligger på kortet innan du kör något av dem.
Citera
2014-08-07, 13:21
Medlem
Grinfarbrors avatar
Färdigkompilerad h2testw finns till exempel här.

Alla säljare av bluffminnen känner till och fruktar detta program, så det brukar räcka med att man stoppar ner de första raderna av testloggen i halsen på dem för att få sina pengar tillbaka.
Citera
2014-08-07, 13:23
Medlem
Hellsfates avatar
Citat:
Jo, det är som sagt det jag misstänker. Jag var mest ute efter om det fanns något sätt att definitivt avgöra om så är fallet. Testprogram etc? Eller är det bara att rädda det som finns där nu och testa genom att formatera kortet för att sen försöka "fylla" det?

/#LOUDmouth#

Jag kan inte rekommendera någon program för jag själv inte testat någon, men som sagt, rädda helst det du har kvar i kortet innan du försöker nått
Citera
2014-08-07, 13:35
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagonar
Tror det finsn något program h2test som kan användas, eller f3(linux/cygwin ..)
https://github.com/AltraMayor/f3

Har dock inte använt något av dem.
De kommer mer stor sannolikhet att upptäcka "fel" men samtidigt kommer de att paja den datan som ligger på kortet..(Om det är ett fejk kort)

Tror det är bra att försöka rädda undan den data som ligger på kortet innan du kör något av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
Färdigkompilerad h2testw finns till exempel här.

Alla säljare av bluffminnen känner till och fruktar detta program, så det brukar räcka med att man stoppar ner de första raderna av testloggen i halsen på dem för att få sina pengar tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellsfate
Jag kan inte rekommendera någon program för jag själv inte testat någon, men som sagt, rädda helst det du har kvar i kortet innan du försöker nått

Lysande, bockar och bugar! Ska testa programmet som länkas ikväll!

Som tur är är det inget viktigt på minneskortet som skulle vara hela världen om jag förlorar och dessutom var det inte så länge sen jag kopierade över grejer till datorn heller.

/#LOUDmouth#
Citera
2014-08-08, 00:39
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ska testa programmet som länkas ikväll!
Vad blev utfallet?

Sedvanliga manipulerade sekunda 8GB-minnen, eller?
Citera
2014-08-08, 09:58
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
Vad blev utfallet?

Sedvanliga manipulerade sekunda 8GB-minnen, eller?

Verkar så. Det var fotboll igår :-( kylen gick sönder inatt etc. och dessutom tog det en sån jävla tid att scanna testa minnet så det var inte färdigt när jag var tvungen att ta ur telefonen från datorn.

Men det absolut första i loggen var "This memory may be defective" Eller något liknande.

/#LOUDmouth#
Citera
2014-08-08, 12:44
Medlem
brianmolkos avatar
Kina kopior är ofta falska minnen
Citera
2014-08-09, 00:01
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kina kopior är ofta falska minnen
Jupp, man bör alltid kolla omdömen från tidigare köpare innan man beställer.

Det finns definitivt ärliga Kinasäljare med bra priser också, sådant diskuteras sannolikt bättre i Kinatråden, dock.
Citera
2014-08-09, 17:35
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Mmm, jag vet att det är stor risk att köpa grejer direkt från Asien men i detta fallet var det en svensk säljare på Blocket som jag mailade lite fram och tillbaka med och som kändes tillräckligt seriös för att kunna chansa ett par hundra på.

Med undantag från en mp3-spelare köpt från Kina på Ebay för 8-9 år sen så är detta i.s.f. första rena blåsningen under typ 15 år av näthandlande från i princip hela världen.

Men för att verkligen säkerställa att det är en ren blåsning och att jag inte bara haft otur med ett minne som "gått sönder" hur fan ska jag testa med h2testw? Vete fan hur jag ska ställa in att det ska testa. Antingen tar det evigheter och det är inte praktiskt möjligt då den enda kortläsaren jag har är min mobil och den kan jag bara avvara 6-7h på natten och det verkar inte vara tillräcklig tid. Eller så säger programmet innan jag behövt avbryta testen något i stil med "This memory may be defective" och det känns inte tillräckligt säkert för att kunna konfrontera säljaren.

Eller finns det något annat testprogram?

Förövrigt var det ett Samsung och inte Kingstonminne även om det egentligen spelar mindre roll.

/#LOUDmouth#
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in