2014-08-07, 00:38
Medlem
Hej!

Lite osäker på hur jag ska formulera det här men jag vaknade nyss ur en väldigt dålig dröm(att en nära vän var döende) med en tanke i huvudet om att jag har cancer i strupen.

Jag har under våren haft problem med näsan (ensidig nästäppa som ibland byter sida beroende på huvudställningen) och så upptäckte jag en svullen lymfkörtel på h. sida av halsen så jag gick såklart till läkaren. Han undersökte mig (ct, fiberoptik) och hittade ingen direkt orsak till nästäppan däremot visade finnålsbiopsin av lymfkörteln på reaktiva celler däri och ultraljud av halsens lymfkörtlar visade inget onormalt mer än lymfadenopati på den körteln jag själv upptäck (14mm).

Veckan efter får jag ont när jag sväljer på h. sida struphuvudet och jag har haft det till och från (mest till) i 5 veckor och jag har ibland upplevt mig hes men det har ingen annan kunnat höra samt att det inte känns helt likadant på bägge sidor när jag sväljer.

Så vad säger ni här? Skulle själv omedelbart remitterat mig till en CT hals men man tänker ju inte helt klart som medicinstudent som läst huvudhals i våras. Är i Asien till slutet av augusti så kan inte gå tillbaka till min läkare heller.
Citera
2014-08-07, 00:47
Medlem
elastikmandens avatar
Nähh, det tror jag inte du har. Ensidig nästäppa har jag haft i många år, just beroende på vilken sida man sover på längst. Tror det tar en jävla massa år att utveckla just strupcancer. Men du har väl redan googlat dig fördärvat? Kan du svälja? Har du du haft halsfluss? Känner du någon knöl runt strupen?

Om inte, så gå dit igen och be dem om att utesluta det!
Citera
2014-08-07, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Nähh, det tror jag inte du har. Ensidig nästäppa har jag haft i många år, just beroende på vilken sida man sover på längst. Tror det tar en jävla massa år att utveckla just strupcancer. Men du har väl redan googlat dig fördärvat? Kan du svälja? Har du du haft halsfluss? Känner du någon knöl runt strupen?

Om inte, så gå dit igen och be dem om att utesluta det!

Nu menade jag inte att nästäppan har med det att göra, drog bara lite bakgrund. Nästäppan är för övrigt nästan konstant, försvinner oftast när jag tränar men det var inte den som oroade mig.

Jag har faktiskt inte googlat så mycket men det jag känner passar in på det jag läst.

Strupen känns likadan på bägge sidor och det gör bara ont och känns konstigt när jag sväljer. I början kände jag till och från också ett tryck över strupen ner mot bröstet. Jag har inte haft halsfluss eller dito på väldigt länge.
Citera
2014-08-07, 02:07
Medlem
Sesam66s avatar
Medicinstudier är ett äventyr med press, ångest, fascination, glädje och hypokondri.
Vad du beskriver om din näsa kallas näscykeln. Läs på om den så kan du lugna 50% av näspatienterna på vårdcentralen.
Ensidig halssmärta har många och jag skulle kunna sätta pengar på att du har haft det tidigare utan att du reflekterat över det. Farliga grejer går inte över utan blir bara värre. Ingen farlig botbar diagnos kommer cykliskt.
Hypokondri är bra för kandidater och när du kommer igenom detta kommer du kunna symptomen som ett rinnande vatten.
Reaktiva lymfkörtlar har alla någonstans, om det var det ngt farligt hade patologen sett det.
Sluta oroa dig men sluta inte vara uppmärksam på dina symptom, det kommer i slutändan hjälpa dina framtida patienter.
Lycka till!
Citera
2014-08-07, 21:49
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefporta
Nu menade jag inte att nästäppan har med det att göra, drog bara lite bakgrund. Nästäppan är för övrigt nästan konstant, försvinner oftast när jag tränar men det var inte den som oroade mig.

Jag har faktiskt inte googlat så mycket men det jag känner passar in på det jag läst.

Strupen känns likadan på bägge sidor och det gör bara ont och känns konstigt när jag sväljer. I början kände jag till och från också ett tryck över strupen ner mot bröstet. Jag har inte haft halsfluss eller dito på väldigt länge.

Du har inte strupcancer, okay?
Citera
2014-08-07, 21:52
Medlem
elastikmandens avatar
Ta det det lugnt bara, dem som får strupcancer ar som regel gamla alkoholister, och så. Du har inte strupcancer, du missuppfattar!

Men det är ju du som bestämmer själv om du vill kolla upp det. Beställ tid!
Senast redigerad av elastikmanden 2014-08-07 kl. 22:24.
Citera
2014-08-09, 02:59
Medlem
Nej ni har antagligen rätt.. Jag vet också att jag inte har direkt disponerande faktorer men jag kommer nog ändå gå till min läkare när jag kommer tillbaka. Min mamma har pankreascancer så jag är nog hellre safe than sorry.

Det är ruskigt påfrestande för den latenta hypokondrin vi läkarstudenter har när man har ont över en längre tid och man inte själv kan se någon förklaring till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in