2014-08-06, 21:45
Medlem
Starkemanns avatar
Hej piercing-delen av fb.

Tog igår två håll i högra örat (högt upp i brosket). Jag har länge velat ha piercing i örat (skaffade ett i öronsnibben under tiden jag var i Skottland, dock ramlade "säkringen" av ned i vasken under läkningstiden så jag lät den växa ihop). Till saken: var på stan igår med tjejen och tänkte: "fan, ska vi glida förbi och fixa piercingen jag pratat om så länge". Helt plötsligt satt jag på någon skönhetssalong och gick ut med två hål gjorda med (vilket jag förstod nu dagen efter) pistol. Efter cirka 5 minuters läsning kring hål i brosket samt hål gjorda med pistol är jag "livrädd".

Inte enbart vart hålen gjorda i brosket utan gjordes även med pistol..! Inga lärdomar tack, kommer aldrig pierca med pistol igen. Vad tycker ni? Bör jag vara orolig? Ska jag ta ut dom direkt och skita i hela grejen? Är det lugnt, oroar jag mig i onödan? Att läsa på internet är sällan bra, men det känns som om att jag gjort samtliga fel här - nu vill jag göra allt jag kan för att det inte blir några komplikationer.

Hjälp, sitter i värmen hemma och svettas av all oro!

Tack på förhand.
Citera
2014-08-06, 21:56
Medlem
Hej! Fick örsnibbarna piercade med pistol när jag var blott tio år. Gjorde ont som fan i bilen på väg hem minns jag och mamma råkade armbåga mig i ena örat drygt tre veckor senare vilket fick läkeprocessen att dröja något på just det örat. Men annars har det läkt fint tycker jag. Av min erfarenhet med piercingar så börjar det alltid vara/vätska efter någon/några dagar, men sköter du om din piercing noga och använder koksalt som rengöring så brukar det inte vara någon fara. Om det fortfarande inte har läkt efter mer än fyra veckor bör du låta en sköterska kolla på det. Ha det gott!
Edit: Har förövrigt navel + underläpp piercade, därav min erfarenhet.
Senast redigerad av Pacmary 2014-08-06 kl. 21:58.
Citera
2014-08-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starkemann
Ska jag ta ut dom direkt och skita i hela grejen? Är det lugnt, oroar jag mig i onödan? Att läsa på internet är sällan bra, men det känns som om att jag gjort samtliga fel här - nu vill jag göra allt jag kan för att det inte blir några komplikationer.

Nej men förhelvete, det är ju inte farligt. Inte fan skulle de väl skjuta pickadoller i örat på folk utifall det var farligt?

Jag har exakt samma sak som dig. Skillnaden mellan pickadoll och kanyl är att kanylen tar med sig hela kalaset (skinn, brosk och annat mög) ut, medan pickadollen bara tjongar sönder brosk, "trycker" undan allt vad det är inne i örat.

Samma sak gäller vid pistol som vid kanyl; tvätta, håll rent, var försiktig. Jag drog sönder min helix efter ett par veckor och nu har jag lite schyssta missbildningar runt hålet, men bortsett från det så är allting finemang. Kör fortsatt kroppsskrot med kanyl bara. Bodymods görs bäst av bodymoddande yrkesfolk, inte juvelerare.
Citera
2014-08-06, 22:32
Medlem
Starkemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pacmary
Hej! Fick örsnibbarna piercade med pistol när jag var blott tio år. Gjorde ont som fan i bilen på väg hem minns jag och mamma råkade armbåga mig i ena örat drygt tre veckor senare vilket fick läkeprocessen att dröja något på just det örat. Men annars har det läkt fint tycker jag. Av min erfarenhet med piercingar så börjar det alltid vara/vätska efter någon/några dagar, men sköter du om din piercing noga och använder koksalt som rengöring så brukar det inte vara någon fara. Om det fortfarande inte har läkt efter mer än fyra veckor bör du låta en sköterska kolla på det. Ha det gott!
Edit: Har förövrigt navel + underläpp piercade, därav min erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Nej men förhelvete, det är ju inte farligt. Inte fan skulle de väl skjuta pickadoller i örat på folk utifall det var farligt?

Jag har exakt samma sak som dig. Skillnaden mellan pickadoll och kanyl är att kanylen tar med sig hela kalaset (skinn, brosk och annat mög) ut, medan pickadollen bara tjongar sönder brosk, "trycker" undan allt vad det är inne i örat.

Samma sak gäller vid pistol som vid kanyl; tvätta, håll rent, var försiktig. Jag drog sönder min helix efter ett par veckor och nu har jag lite schyssta missbildningar runt hålet, men bortsett från det så är allting finemang. Kör fortsatt kroppsskrot med kanyl bara. Bodymods görs bäst av bodymoddande yrkesfolk, inte juvelerare.

Tack för era ord. Lyckades hitta enbart negativa erfarenheter och kommentarer kring pistolpiercings på google (classic). Vad jag vet nu är att det inte är optimalt, men heller inte dömt till infektion och missbildade öron Jag kommer göra allt enligt reglerna för att ta hand om öronen, är dock orolig för komplikationer. Som sagt: vore det förjävligt skulle dom inte tillåta pistolpiercings.

Örat ser fint ut, ingen svullnad eller liknande, enbart lite ömt om man rör vid det. Tack återigen, nojjade helt enkelt upp mig i onödan (fan, brukar aldrig bli hypokondrisk... )
Citera
2014-08-08, 18:20
Medlem
det värsta är ju smittorisk, och att dom ofta har silversmycken. jag är nickelallergiker, så silver i mina öron blev icke bra! jag gjorde örsnibbarna med pistol, som sagt silverörhängen i från start, tog mig ett år av kämpande innan jag fick den briljanta idén att gå och snackka med en piercare, som genast satte i ett par titanringar i mina öron och gav mig en bra sårtvätt.
det tog två år innan öronen läkte. dom har små klumpar i sig, om man klämmer på örsnibben känner man dom, och jag har fortfarande problem med att dom flippar ur och får för sig att svullna upp.

hoppas dock att dina öron läker fint! det finns ju många solskenshistorier, känner många som läkt bra efter pistol också men för min del har det varit kanyl sedan dess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in