Citat:
Ursprungligen postat av
Pendek
Jag tycker det stämmer till hälften. Personer som är oförmögna att ställa sig i andras skor brukar ofta vara påläst om sin världsbild. Därav är de så säkra på att de har rätt. Problemet är att de inte exponerar sig själva för andra åsikter eller kritik mot sin egen syn.
T.ex så vet jag kommunister som är helt övertygade om de har rätt. Allt är borgare, fascister och USA:s fel. Det finns inte ett enda fel med deras världsbild. När argumenten sinar så börjar de prata om borgerlig propaganda (precis som högern börjar prata om kommunistisk propaganda). Sedan kan de söka upp den ljusskyggaste blogg på hela internet och använda den som källa.
Men jag förstår. Egentligen handlar det om rädsla. Rädsla för att ha fel. Åsikterna är en del av deras personlighet. Innerst inne är de rädda att bli skadade. Därför är de så måna om att ha rätt. Detta är något de allra flesta människor lider av. Det är mycket skönare att hitta fakta som stödjer ens egna åsikter än att hitta fakta som motsäger, eller till och med krossar ens egna världsbild. Får dessa människor sin världsbild krossade så blir även de krossade då världsbilden är en del av dem själva.
Det handlar mer om att dessa människor har bestämt sig (jag säger inte att det inte finns intelligenta kommunister/fascister/nyliberaler m.m) - men generellt så har personer som direkt proklamerar att dom tillhör "grupp y" oftast en lägre intelligenskvot än andra. Precis som du nämnde om att dom är rädda för att sin egen personlighet ska bli skadade så är det faktum att dom tar en hel idelogi med sina förutbestämda satsdelar och säger - detta är verkligheten, detta är sanningen och även om det finns delar i denna som dom kanske innerst inne funderar på verkligen är korrekt, men dom väljer att ändå tro att detta är den ultimata sanningen och hålla sig fast vid sin värdsbild av anledningar man kan spekulera i.
Det finns hur många exempel som helst på detta, politiker som manipulerar siffror, rasister som håller fast vid att personer med andra hudfärger är annorlunda trots att det inte finns någon biologisk skillnad mellan raserna, kristna personer som vägrar acceptera att evolutionen finns. Det är totalt omöjligt att övertyga dessa personer om att deras världsbild inte är korrekt och skiljer sig från den
vetenskapligt framlagda verkligheten, men eftersom personer som dras till politiken (om jag tar detta exempel) oftast har en narcisisstisk/psykopatisk störning så finns det inte i deras hjärna att inse deras antagande inte är korrekt. Har du någon gång i hela ditt liv hört en politiker säga :
"Fan, vet du vad - du har rätt, jag tar tillbaka vad jag sa. Statistiken talar tydligt emot att sådant inte är fallet."
Jag har aldrig gjort det och det är en av anledningarna till varför jag anser att det sättet som samhället styrs på är helt åt skogen. Om man ska ta beslut så ska man basera det på den faktiska verkligheten och inte något metafysiskt som en ideologi vars mål är att "göra världen bättre". Människor har slaktat varandra i årtusenden för att dom trodde att dom trodde att dom slogs för någon slags utopi som inte existerar, och denna utopi ska såklart alltid uppnås i en diffus framtid efter att man har utfört en samling brutala handlingar.
Citat:
Ursprungligen postat av
jonny1337
Så det du försöker säga är att alla rasister är korkade, medans du gör liknelsen att personen som tror på politiska ideologier så som islamister är korkade?
Det du menar är alltså att alla islamister är korkade? Du gör samma sak som en rasist genom att dra alla över en gräns...
Rasister rent allmänt är korkade, ja. Nu kan man debattera vad exakt som menas med korkad - låg IQ? Inte kan inse vad den absoluta sanningen är? Men att säga att personer som är födda med en viss hudfärg är "mindre värda" än personer som inte är det, trots att det inte finns någon erkänd biolog som kan konstatera att djuret människan har olika raser är enligt mig extremt korkat och bevisar att en person inte bryr sig om den faktiska sanningen utan går efter andra förutbestämda referenser. Och om du anser att detta är korrekt så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag har som regel att jag slutar diskutera med folk som inte tror på bevis.
Rent allmänt skulle jag säga att personer som tror på den "politiska ideologin" Islam (är väl snarare en religiös världsåskådning?) är allmänt korkade. En intelligent person behöver inte tillskriva sig en etikett för att finna sanningen eller "gud", denna människa hittar sin egen sanning utefter vad denna själv anser. Jag personligen tror att människor ska handla utefter vad dom själva anser är sanningen. Att då ta en hel bok som har olika teorier och ideer om världen och se den som den absoluta sanningen är inget vidare smart. En intelligent människa skulle läsa om alla olika typer av världsåskådningar och sedan välja att tro på den sanningen som den personen anser är korrekt utefter sin egen syn på världen. Varför ens tillskriva sig själv en etikett om man är en troende religiös person (nu menar jag utefter dom större världsreligionerna), det är väl mellan dig och gud eller vad det nu är du väljer att tro på som du har din kontakt med. Personligen så ser jag det som Buddha sade vilket var att en person som beskriver sig själv som buddhist har missat poängen med det hela, man ska se världen utan etiketter - men detta är mitt egna svammel och är oväsentligt i enlighet med trådens syfte .
Det du har svårt att inse är att grupperingar består av individuella personer och att "gott" och "ont" inte existerar annat än i ditt eget huvud. Hur kan den amerikanska krigsindustrin ses som "god" när den har direkt och indirekt bidragit till att mörda säkerligen över 1 miljon människor samtidigt som de som ses som "onda", dvs terrorister inte har dödat likvärdigt många? Vad är då denna slutsats man kan göra? Jo, att gott och ont är relativt och att alla människor inte är lika värda. Rent logiskt så borde väl det som är "gott" vara den handling som bäst främjar mänsklighetens avancemang alternativt minskar flest människors lidande.
Jag kan dock erkänna att jag till viss del själv sätter etiketter på olika grupperingars kännetecken, men jag försöker förhålla mig till vad den faktiska verkligheten säger. Jag är väl bevandrad i det faktum att människan är en stamvarelse och människan söker sig till grupperingar för försvar, skydd, föda, tillhörighet, och så vidare upp i Maslows pyramid. Jag gör dock detta för att själv kunna taktisk planera och förutspå vad som eventuellt kommer hända i framtiden och vad jag själv ska göra för att inte behöva vara i närheten när dessa ideologier får slut på resurser och behöver kriga för att få sitt. Materialla ting för mig personligen är totalt oväsentligt.
Men det som jag kan konstatera är att personer som drar sig till grupperingar oftast inte har lika hög intelligens som personer som går sin egen väg och skapar en världsbild utefter sin egen uppfattning av sanningen och inte utefter vad den personen som har makt eller dess idelogis normer har.
Det finns miljoner, om inte miljarder människor som tänker som dig och det är därför människor har begått brutala sadisistika mord och slakter i historien eftersom dom faktiskt tror att dess grupperings mål är den rätta sanningen.