Vägra vård? Vad gör man då till att börja med på vårdinrättningen överhuvudtaget? Eller menas det att man är på sjukhuset och väl där vägrar ett visst behandlingsförslag? Det har väl hänt. Eller ja, att jag vägrat inte behandling kanske vad jag minns, men någon spirometri.
Sedan det om journal. "Den medicinska journalen" verkar verkligen inte följa mig i alla fall någonstans kan jag säga! Det finns aldrig några anteckningar om mig när jag kommer till vårdcentral, till akuten eller till ställen som ska göra röntgen och annat. Jag var på labbfys för undersökning och där hade jag varit några år tidigare, men de hade inga anteckningar om de undersökningarna så de lämpligen hade kunnat jämföra, sa de. Jag var på Capio för magnetröntgen och där hade jag också gjort röntgen tidigare, men det fanns inget om det där. De sparade inte så länge, sa de, jag kunde däremot få betala och få undersökningarna på cdr-skiva då. Jag har haft tre olika vårdcentraler, vilket berott på att jag flyttat, men ingen av dem har kunnat se att jag varit på någon vårdcentral tidigare! Det räcker faktiskt att byta läkare på en och samma vårdcentral så är de helt bortkollrade. Senaste gången hade jag gjort det och de lyckades på 45 min inte se var jag hade varit hos dem (jag hade varit i rummet bredvid). Inte heller viktiga anteckningar på Akuten fanns tillgängliga när jag var där senast förra hösten, faktiskt livsviktig udda info - det enda som oroar mig i allas journalföring.
Så vad är det som (för)följer en?