2014-08-06, 19:37
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Samtliga landsting (utom möjligen Region Skåne som har svårt att förstå IT) strävar efter att få en sammanhållen journalhantering från både primärvård, privat sjukvård och slutenvård, oavsett var i länet vården gavs till patienten. Förr eller senare lyckas man förhoppningsvis sammanfoga alla journalanteckningar oavsett om de kommer från Capio, lokala VC eller akuten eller en vårdavdelning. Den kompletta journalanteckningen är förhoppningsvis den som "förföljer" dig. Den som beskriver antalet besök, vad du sökt för, diagnos vid varje besökstillfälle och behandling vid varje besökstillfälle. Eller patientens vägran att medverka i undersökningar.
Allt till hjälp och ledning för den som möter dig vid nästa besök.
Citera
2014-08-07, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vägra vård? Vad gör man då till att börja med på vårdinrättningen överhuvudtaget? Eller menas det att man är på sjukhuset och väl där vägrar ett visst behandlingsförslag? Det har väl hänt. Eller ja, att jag vägrat inte behandling kanske vad jag minns, men någon spirometri.

Jag har inte varit på ngn vårdinrättning när jag vägrat. Jag har bara avsagt mig vård trots att jag haft klarlagd sjukdom. Per telefon. Jag har medbestämmanderätt, trivs jag inte med Dr så får jag väl bli sjukare, det finns alltid en akut! Och läkaren som jag talade med lät ärligt chockad, men maktlös. Naturligtvis kommer jag att baissa denne om jag blir inlagd, eller gör ngt dumt. Det kostar och pengar i vården är en bristvara pga dålig organisation. Men spirometri bad jag om!
Citera
2014-08-07, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
]Allt till hjälp och ledning för den som möter dig vid nästa besök.
Jojo, du kanske ska söka en politisk befattning? Varför inte garantera saker istället? Och varför lägger inte en ny VC upp den gamla journalen i datan? Jag har inget att dölja så, det är bara bra om läkaren vet att jag kan vara grumpy som f-n! Då kanske vi kan syssla med vård isf krig?

Att du bara kan säga en sådan fras som ovan utan att fundera på om den är 100% korrekt. jaja.
Citera
2014-08-07, 02:16
Medlem
Citat:
Visst kan du vägra vård ( om du inte är medvetslös vid inkomsten). Då får du journalanteckningen typ " Patienten visar objektiva tecken på påverkan av okända substanser, men vägrar fortsatt samarbete och skriver ut sig själv." Och den anteckningen följer med in i framtiden....

Tillägg: Om man inte då gör bedömningen att patienten är farlig för sig själv eller omgivningen då det kan bli aktuellt med psykiatrisk tvångsvård.
Samarbete? Du menar "lyda"? Vilket nyspråk. Och inte var jag påverkad av ngn substans, solklar och sur! Det innebär att om nu en sån anteckning skulle finnas så är det ett övergrepp och jag måste anstränga budgeten än mer. Tror du sen själv att ngn orkar läsa halvmetertjocka luntor eller 2000 sidor journal? Vem betalar detta? Debiterbar tid? Hahaha.
Jaghar TOM suttit med en läkare som verkligen ville naila mig, han bad om att gå in i apoteksregistret, javisst sa jag, tror du han såg att jag faktiskt då småfuskat? Nej. Jag såg det tydligt över axeln men läkaren bara snurrade upp och ner... Det gäller att inte ha ngt att dölja du vet. Men att vara dissident i demokraturen är ju illa i sig självt. Man lär sig systemen! Sen pumapar man dem. Och så gör ä'ven läkaren. Se sen till att det blir andras fel med allt, min läkare suckar som tusan hela tiden, men jag gör exakt som det är sagt! Och ger andra råd hur systemet funkar.
Citera
2014-08-07, 07:24
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Nu har vi nog hamnat rätt mycket OT.
TS ursprungliga fråga är
Citat:
Min fråga är, kan läkarna testa vilka mediciner jag tog eller kommer de magpumpa mig
Ska vi försöka komma tillbaka till frågeställningen? Eller starta en ny tråd om journalskrivning ( kanske i Juridikforumet?).
Citera
2014-08-07, 07:47
Medlem
Citat:
Nu har vi nog hamnat rätt mycket OT.
TS ursprungliga fråga är Ska vi försöka komma tillbaka till frågeställningen? Eller starta en ny tråd om journalskrivning ( kanske i Juridikforumet?).
Nja, juristerna här, men några få undantag, är väldigt statsvänliga.
Men du har självklart rätt i att vi är OT, och jag är förbannad, ber om ursäkt!
Kan inte skriva här på forumet längre ty det har förvandlats till ett medelklasstillhåll, från det balla undergroundforum det en ggn var.
Men TS sitter nog i US som sagt så han kan väl psyka ur lite och få lite gosekramar utan att det drabbar oss som skattebetalare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in