• 1
  • 2
2005-08-31, 13:31
Medlem
panofils avatar
Hur vanligt är det att man får synliga ärr efter att ha tagit ur en piercing och låtit det växa igen?
Citera
2005-08-31, 22:50
Medlem
Esharas avatar
Beror helt på utförande, eftervård och anledningen till att man tog ut den.
Citera
2005-08-31, 23:33
Medlem
Vad menar du med synlig? Jag har tagit ut sex stycken och om man tittar noga ser man ju ärr, men det är inte så att folk på stan vänder sig om.
Citera
2005-09-01, 00:47
Medlem
Ljudkorts avatar
Har ett ärr på ögonbrynet efter en piercing , tog ur den för att den höll på att växa ur av sig självt.
Har träffat många som råkat ut för det så vid ögonbrynet verkar det vara vanligt
Citera
2005-09-01, 01:04
Medlem
StigAllans avatar
Hade en ring i ett öra för 25 år sedan.
Hålet syns fortfarande och det var bara en 8-10 år sedan jag kunde sluta upp att klämma ur en gishklump ur hålet som då inte var genomgående.
Citera
2005-09-01, 12:41
Medlem
arlaharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panofil
Hur vanligt är det att man får synliga ärr efter att ha tagit ur en piercing och låtit det växa igen?

Om du piercar dig och din piercing faktiskt läker (ordentligt) innebär det att du får en tunnel av ärrvävnad runt smycket. Och som du vet beter sig ärrvävnad ganska annorlunda från t.ex. hud. Med tiden kan vävnaden bli mjukare och aningen mindre i volym, men den kommer alltid att finnas kvar.

Detta innebär att:
1. En del piercingar aldrig växer igen efter sin pension. De må bli för trånga för att ha ett smycke eller "växa ihop" på något litet ställe... men själva tunneln finns kvar.
2. För vissa människor som nödvändigt vill ha en "hålfri" kroppsdel måste denna tunnel skäras ut för att vävnaden ska får sluta sig.

Personliga variationer kan förekomma men om du ställer frågan inför en egen piercing så tycker jag att du ska räkna med ett litet ärr, som tumregel.
Citera
2005-09-02, 12:22
Medlem
panofils avatar
Panofil bugar och tackar för upplysningarna.
Citera
2005-09-17, 13:58
Medlem
Astral-Warriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlaharen
Om du piercar dig och din piercing faktiskt läker (ordentligt) innebär det att du får en tunnel av ärrvävnad runt smycket. Och som du vet beter sig ärrvävnad ganska annorlunda från t.ex. hud. Med tiden kan vävnaden bli mjukare och aningen mindre i volym, men den kommer alltid att finnas kvar.

Detta innebär att:
1. En del piercingar aldrig växer igen efter sin pension. De må bli för trånga för att ha ett smycke eller "växa ihop" på något litet ställe... men själva tunneln finns kvar.
2. För vissa människor som nödvändigt vill ha en "hålfri" kroppsdel måste denna tunnel skäras ut för att vävnaden ska får sluta sig.

Personliga variationer kan förekomma men om du ställer frågan inför en egen piercing så tycker jag att du ska räkna med ett litet ärr, som tumregel.

Jag gjorde en labretpiercing igår som jag tog ut idag (den störde mig och var ivägen). Betyder det att eftersom jag inte har nån ärrvävnad så slipper jag ärr när det läkt ihop?
Citera
2005-09-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astral-Warrior
Jag gjorde en labretpiercing igår som jag tog ut idag (den störde mig och var ivägen). Betyder det att eftersom jag inte har nån ärrvävnad så slipper jag ärr när det läkt ihop?

Det är inte särskilt smart att ta ur smycket ur en oläkt piercing. Det blir då öppen väg för bakterier.
Citera
2005-09-17, 19:41
Medlem
arlaharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astral-Warrior

Om du inte får en infektion rakt in i såret så kommer du förmodligen inte att få något ärr, nej. Möjligtvis ett ytterst litet som knappt syns. Men som sagt, det handlar om att det läker ihop utan komplikationer och att vävnaden ligger kant i kant med sig själv (dålig förklaring) så att kroppen inte måste fylla ut med ärrvävnad.
Citera
2005-09-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covergirl
Det är inte särskilt smart att ta ur smycket ur en oläkt piercing. Det blir då öppen väg för bakterier.
Ja, en piercing är ett sår genom huden och huden är den yttre försvarslinjen mot bakterier. Men sår är vanliga, kroppen är duktig på att läka dem.

Vad är problemet? På vilket sätt är det dåligt för kroppen att ta ut smycket ur en oläkt piercing? Som du vet läker det mycket snabbare om man tar ut smycket. Det finns ingen logik i det du skriver.
Citera
2005-09-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekh
Ja, en piercing är ett sår genom huden och huden är den yttre försvarslinjen mot bakterier. Men sår är vanliga, kroppen är duktig på att läka dem.

Vad är problemet? På vilket sätt är det dåligt för kroppen att ta ut smycket ur en oläkt piercing? Som du vet läker det mycket snabbare om man tar ut smycket. Det finns ingen logik i det du skriver.

Av samma anledning som man inte ska ta ur smycket ur en infekterad piercing.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in