2014-08-04, 20:34
Medlem
Jag är sugen på husköp. Man får inte längre belåna hela köpeskillingen utan måste ha handpenning 15 procent plus lagfart och pantbrev. Utöver detta vill banken att man ska ha en buffert också.

Så även om man köper ett relativt billigt hus måste man ändå vara god för hundra kanske tvåhundratusen för att kontanta det som behövs plus ha denna buffert.

Ser det ut så i verkligheten? Jag vet många som tjänar mindre än mig men som har hus och jag tror deras eventuella buffert gick åt till kontantdelen då.

Därför antar jag att man tar ett Blanco på det, kanske från en annan bank?

Hur gör ni?
Citera
2014-08-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jag är sugen på husköp. Man får inte längre belåna hela köpeskillingen utan måste ha handpenning 15 procent plus lagfart och pantbrev. Utöver detta vill banken att man ska ha en buffert också.

Så även om man köper ett relativt billigt hus måste man ändå vara god för hundra kanske tvåhundratusen för att kontanta det som behövs plus ha denna buffert.

Ser det ut så i verkligheten? Jag vet många som tjänar mindre än mig men som har hus och jag tror deras eventuella buffert gick åt till kontantdelen då.

Hur gör ni?

Sparade ihop pengarna köpte sen. Dessutom måste du även casha pantbrev & lagfart på upp till 3,5%. Sen behöver du pengar om du vill renovera. Så med några 100' kommer du inte långt.
Citera
2014-08-04, 20:42
Medlem
Zonkeds avatar
Man kan ta blanco hos samma bank.
Allt hänger på din betalningsförmåga.
Tror dock dom kan vara negativa när man vill ha mer 350000 blanco.

Sen finns det även nått så festligt som att belåna andra fastigheter.
Tex dina föräldrar har lite utrymme på sitt hus, då belånar du upp den delen (Om dom går med på detta förstås).
Detta verkar vara en vanlig metod bland unga idag för att slippa/minska kontantinsatsen
Citera
2014-08-04, 20:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Hur gör ni?

Om du tar blancolån i annan bank riskerar du att inte få lånet, eftersom lånelöftena innehåller regler om att man inte får ta krediter hur som helst.
Citera
2014-08-04, 20:51
Medlem
Är det viktigare att ha en buffert eller att ha kontanterna för insats och lagfart?

Jag tror ju inte att majoriteten av folk under 30år löser kontaten och sedan har kvar en betydande buffert nämligen.
Jag har duglig inkomst men inget betydande sparande så jag ser ut som en högrisk. Verkligheten är ju att inklusive drift och lån skulle ett hus för 500k ändå kosta mindre än min hyra plus el som jag idag har. Ja om man räknar bort oväntade utgifter förstås som är vanligt i hus men inte i hyresrätt.
Citera
2014-08-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du tar blancolån i annan bank riskerar du att inte få lånet, eftersom lånelöftena innehåller regler om att man inte får ta krediter hur som helst.

Ja jag förstår det. Jag har ett lågt Blanco hos min bank samt en låg men utnyttjad kortkredit. Utöver det har jag en kredit utanför min bank.
Citera
2014-08-04, 21:06
Medlem
Citat:
Är det viktigare att ha en buffert eller att ha kontanterna för insats och lagfart?

Jag tror ju inte att majoriteten av folk under 30år löser kontaten och sedan har kvar en betydande buffert nämligen.
Jag har duglig inkomst men inget betydande sparande så jag ser ut som en högrisk. Verkligheten är ju att inklusive drift och lån skulle ett hus för 500k ändå kosta mindre än min hyra plus el som jag idag har. Ja om man räknar bort oväntade utgifter förstås som är vanligt i hus men inte i hyresrätt.

Får du ett billigare boende kan man argumentera för att lösa det med krediter.
jag gissar att i 99% av fallen är detta en felkalkyl.

Att du redan tagit krediter är väl en en ledtråd att detta kommer att gå på pipen. Du har ju redan överkonsumerat.

Majoriteten av unga som vill köpa har väl pappsen att betala kan jag tänka mig.
Senast redigerad av kalle632 2014-08-04 kl. 21:30.
Citera
2014-08-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Får du ett billigare boende kan man argumentera för att lösa det med krediter.
I gissar att i 99% av fallen är detta en felkalkyl.

Att du redan tagit krediter är väl en en ledtråd att detta kommer att gå på pipen. Du har ju redan överkonsumerat.

Majoriteten av unga som vill köpa har väl pappsen att betala kan jag tänka mig.

Ja jag anser inte att krediter löser räkningar osv men har utnyttjat sådant för vissa köp och händelser men sköter betalningarna felfritt.

Jag har också en sambo med låg inkomst men bra buffert.
Citera
2014-08-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ja jag anser inte att krediter löser räkningar osv men har utnyttjat sådant för vissa köp och händelser men sköter betalningarna felfritt.

Jag har också en sambo med låg inkomst men bra buffert.

Som sagt i teorin kan det vara en bra ide förutsatt att du minskar kostnaderna. Du måste själv bedöma om du trots redan existerande krediter och bristande kunskaper tillhör den 1% som kommer att reda ut det. Ingen utomstående kommer att säga att det är bra ide.

Om du inte känner att du har 100% koll på vilka kostnader som kan uppkomma vid köp och drift så bör du lita på att banken har rätt i att du inte har råd.

Vad gör du om pannan går sönder? Kan du skaffa fram ytterligare 100 000 om 6 månader? Är fönsterna nya eller ska du budgetera 80-90 000 för det inom 5 år?
Citera
2014-08-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Som sagt i teorin kan det vara en bra ide förutsatt att du minskar kostnaderna. Du måste själv bedöma om du trots redan existerande krediter och bristande kunskaper tillhör den 1% som kommer att reda ut det. Ingen utomstående kommer att säga att det är bra ide.

Om du inte känner att du har 100% koll på vilka kostnader som kan uppkomma vid köp och drift så bör du lita på att banken har rätt i att du inte har råd.

Vad gör du om pannan går sönder? Kan du skaffa fram ytterligare 100 000 om 6 månader? Är fönsterna nya eller ska du budgetera 80-90 000 för det inom 5 år?

Jag har gångbara utgifter men lågt sparande. Objektet jag kollat har lågt utropspris. Ny fjärrvärmelösning och nya fönster.
Citera
2014-08-07, 11:19
Medlem
Ja jag har sökt lånelöfte hos några banker nu och ska på möten strax. Får se om de sågar mig totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in