Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-08-04, 11:12
Medlem
Hejsan kära flashbackare!

Jag har cirka 250 k som jag har tänkt att investera istället för att låta de ligga på ett bankkonto. Då jag är studerande så vill jag inte ha något som är allt för riskfyllt. Jag tänker därför att jag ska investera dessa pengarna i fonder. Är detta ett bra beslut? Jag undrar även hur det fungerar om jag nu skulle köpa fonder. Om jag går ner till min bank (swedbank) och de hjälper mig köpa dessa fonderna, är det bättre sämre än att göra det på annat vis?
Citera
2014-08-04, 11:16
Medlem
Lågrisk fonder låter som något för dig, men jag rekommenderar att du läser på lite innan du gör något dumt. Vad för avkastning per år siktar du på?
Citera
2014-08-04, 11:20
Medlem
Agamantums avatar
Låt det ligga på ett bankkonto med hög ränta. Håll inte på med papper som andra individer håller på att köpa och sälja.
Citera
2014-08-04, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wallyboo

Jag har cirka 250 k som jag har tänkt att investera istället för att låta de ligga på ett bankkonto. Då jag är studerande så vill jag inte ha något som är allt för riskfyllt. Jag tänker därför att jag ska investera dessa pengarna i fonder. Är detta ett bra beslut? Jag undrar även hur det fungerar om jag nu skulle köpa fonder. Om jag går ner till min bank (swedbank) och de hjälper mig köpa dessa fonderna, är det bättre sämre än att göra det på annat vis?

Skulle snarare köpa fonder via www.avanza.se
Mindre avgifter, bättre service och större utbud.. i övrigt fungerar det likadant..
Fonden: "Avanza Zero" har noll avgifter och följer börsens utveckling.
Citera
2014-08-04, 12:49
Medlem
Mina tips: (gud vad jag önskar att jag själv fått dessa vid tjugo års ålder...)

Sparhorisont
Pengar du kan behöva inom ca ett par år, sätt in på "högräntekonto" i nischbank. (Enkelt att hitta med rörlig ränta, fria uttag). Pengar du kan avvara i minst ca 5 år, köp i indexfonder med ingen/låg avgift.

Fondköp
Köp inte för hela summan på en gång, du kan ha otur med timingen. Portionera in då och då (månadsspara t.ex.).

Storbanker
Du kan gå och lyssna på din bank om du vill men jag råder att inte nappa på deras förslag. Tänk på att deras enda intresse av dig är att mjölka dig på pengar i form av avgifter. Du hittar lätt bra indexfonder här på forumet. Köp dem sedan smidigt via t.ex. Avanza.

Boktips
Läs den lilla pocketboken Så här kan alla svenskar bli miljonärer av Per H Börjesson (ISBN: 9789172322493) en enkel men otrolig ögonöppnare för mig som i åratal har lurats av storbanken och deras fonder. Du kan få boken gratis här: http://www.sparklubben.se/medlem
Citera
2014-08-04, 12:52
Medlem
Citat:

Som tidigare sagts så är det bättre med avanza eller liknande. När det gäller fonder så finns det såklart olika varianter att välja, till att börja med så rekommenderas att man placerar pengarna i någon lågriskfond som tex spiltan räntefond sverige https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige Fonden har de seanste åren gett lite drygt 3% i avkastning vilket är bättre än en sparkonto med hög ränta, risken är marginell då fonden investerar i svenska korta räntepapper med hög kreditvärdighet. Även om börsen står på näsan så påverkas inte denna typ av fond.

Om man sedan funderar på att placera i fonder med högre risk men med högre potentiell avkastning så rekommenderas att man inte sätter in allt på en gång. Delar man upp insättningarna över säg ett år så har man en viss gardering mot plötsliga börsfall. Om man inte är speciellt intresserad så rekommenderas i så fall indexfonder, tex avanza zero som inte har några avgifter och följer utvecklingen på svenska börsen https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero och Danske invest global index som följer globalindex och har låga avgifter https://www.avanza.se/fonder/om-fond...t-global-index
Citera
2014-08-05, 06:55
Medlem
Tack så väldigt mycket för alla svar! Jag har nu blivit medlem på avanza och börjat läsa hur det faktiskt fungerar. Men hur ska egentligen ens sparplan se ut om man skall satsa i fonder? Jag studerar till civilingenjör och har cirka 2 år kvar på utbildningen. Efter det så är det naturligtvis väldigt svårt att veta hur ens utgifter kommer att se ut.
Citera
2014-08-05, 11:07
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Tack så väldigt mycket för alla svar! Jag har nu blivit medlem på avanza och börjat läsa hur det faktiskt fungerar. Men hur ska egentligen ens sparplan se ut om man skall satsa i fonder? Jag studerar till civilingenjör och har cirka 2 år kvar på utbildningen. Efter det så är det naturligtvis väldigt svårt att veta hur ens utgifter kommer att se ut.

Är du långsiktig så skulle jag rekommendera att köpa investmentbolag istället för fonder. Fonder så betalar du en avgift varje år (som oftast inte är så liten) och köper du aktier så betalar du bara när du köper och när du säljer. Detta står det bla om i den boken som länkades till (eller om det var en annan liknande).

Köper du Investor, Industrivärlden, så får du många av dom största bolagen i Sverige (precis som i en fond), du får utdelning, och du får aktiv förvaltning till oftast en väldigt låg förvaltning. Tror att Investor och Industrivärlden ligger runt 0.1-0.2% för att förvalta sina innehav. Dessutom får du oftast innehaven till uppemot 30% rabatt (tror det är där det ligger nu).

Mitt andra tips är att sprida ut köpen så att du inte köper för 250 000 nu och sen blir det en börsnedgång på 30-50%.

Mitt tredje tips är att parkera dom pengar du inte kommer investera nu på ett tag i räntefonder men absolut RÄTT räntefonder.

Spiltan Räntefond är en kort räntefond som lämpar sig som "ersättning" till banksparande. Risken är låg och kan kategoriseras bland s.k penningmarknadsfonder. Ger ca 3% per år.

Spiltan Högräntefond har större utrymme till placeringar. Kan variera bindningstiden mellan 0-10 år. Just nu har man bindningstid på ca 0.7 år och stor del rörliga lån för att dra nytta av både låga räntor och höjda räntor. Kan ge ca 4% per år i nuvarande läge.

Carnegie Corporate Bond har lite högre risk eventuellt men har varit väldigt stabil och gett bra avkastning. Ligger på ca 1.6 år i bindningstid just nu.
Citera
2014-08-05, 11:11
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai-Cinema
Mina tips: (gud vad jag önskar att jag själv fått dessa vid tjugo års ålder...)

Sparhorisont
Pengar du kan behöva inom ca ett par år, sätt in på "högräntekonto" i nischbank. (Enkelt att hitta med rörlig ränta, fria uttag). Pengar du kan avvara i minst ca 5 år, köp i indexfonder med ingen/låg avgift.

Fondköp
Köp inte för hela summan på en gång, du kan ha otur med timingen. Portionera in då och då (månadsspara t.ex.).

Storbanker
Du kan gå och lyssna på din bank om du vill men jag råder att inte nappa på deras förslag. Tänk på att deras enda intresse av dig är att mjölka dig på pengar i form av avgifter. Du hittar lätt bra indexfonder här på forumet. Köp dem sedan smidigt via t.ex. Avanza.

Boktips
Läs den lilla pocketboken Så här kan alla svenskar bli miljonärer av Per H Börjesson (ISBN: 9789172322493) en enkel men otrolig ögonöppnare för mig som i åratal har lurats av storbanken och deras fonder. Du kan få boken gratis här: http://www.sparklubben.se/medlem

Instämmer i tipsen. Syftar du på inga tips eller annorlunda tips när du var 20? Känns ju som de nämnda råden är relativt tidlösa.
Citera
2014-08-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Är du långsiktig så skulle jag rekommendera att köpa investmentbolag istället för fonder. Fonder så betalar du en avgift varje år (som oftast inte är så liten) och köper du aktier så betalar du bara när du köper och när du säljer. Detta står det bla om i den boken som länkades till (eller om det var en annan liknande).

Köper du Investor, Industrivärlden, så får du många av dom största bolagen i Sverige (precis som i en fond), du får utdelning, och du får aktiv förvaltning till oftast en väldigt låg förvaltning. Tror att Investor och Industrivärlden ligger runt 0.1-0.2% för att förvalta sina innehav. Dessutom får du oftast innehaven till uppemot 30% rabatt (tror det är där det ligger nu).

Mitt andra tips är att sprida ut köpen så att du inte köper för 250 000 nu och sen blir det en börsnedgång på 30-50%.

Mitt tredje tips är att parkera dom pengar du inte kommer investera nu på ett tag i räntefonder men absolut RÄTT räntefonder.

Spiltan Räntefond är en kort räntefond som lämpar sig som "ersättning" till banksparande. Risken är låg och kan kategoriseras bland s.k penningmarknadsfonder. Ger ca 3% per år.

Spiltan Högräntefond har större utrymme till placeringar. Kan variera bindningstiden mellan 0-10 år. Just nu har man bindningstid på ca 0.7 år och stor del rörliga lån för att dra nytta av både låga räntor och höjda räntor. Kan ge ca 4% per år i nuvarande läge.

Carnegie Corporate Bond har lite högre risk eventuellt men har varit väldigt stabil och gett bra avkastning. Ligger på ca 1.6 år i bindningstid just nu.

När du sägar att jag betalar avgift varje år om jag köper fonder, menar du då förvaltningsavgiften? Och förlåt om jag är olärd men vad är ett investmentbolag?
Citera
2014-08-05, 12:55
Medlem
xuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r

Lite dum fråga kanske...
Men har nyligen fått upp ögonen för aktie och fondhandel.
Investor och Industrivärlden såg intressanta ut!
Fanns a,b och c att välja emellan, Vad är att föredra? utveckling och pris såg liknande ut.
Citera
2014-08-05, 19:22
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
När du sägar att jag betalar avgift varje år om jag köper fonder, menar du då förvaltningsavgiften? Och förlåt om jag är olärd men vad är ett investmentbolag?

Ja precis det är förvaltningsavgiften jag menar, dvs den årliga avgiften som alla fonder tar.

Ett investmentbolag är ungefär som det låter, ett bolag som har som affärsidé att förvalta bolag/kapital. Det finns många sådana i Sverige av olika karaktär. Dom flesta fonder tar en avgift mellan 1-1.5% varje år och följer i bästa fall index, många är sämre än så över tid.

Med ett Investmentbolag så får du många fördelar som jag ser det, som är bättre än en fond. Men du får inga nackdelar med det.

1. Man måste se på värdet man får. Fonder får du till marknadspris. Dom flesta investmentbolag får du en rabatt på ca 20-30%. Tror att både Investor och Industrivärden har rabatter mot 25-30% mot deras innehav.

2. Dessa stora bra investmentbolag som jag föredrar är aktivt förvaltade (eftersom dom har ett ägarintresse) och väldigt låg förvaltningsavgift procentuellt.

Mina favoriter är nog Investor, Industrivärden och Lundbergs i nämnd ordning. Se under så skriver jag mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in