• 1
  • 2
2014-08-01, 21:52
Medlem
Herreminskapares avatar
Har skrivit texter i många många år, lägger ner mycket tid på dom och blir ofta väldigt nöjd. Allt är frid och fröjd tills jag ska börja spela in. Jag blir aldrig bättre på det, det går snarare sämre och sämre för varje gång och hur mycket jag än tränar på låten (uttal, flow osv) så slutar det alltid med att jag bara vill ge upp. Efter varje låt tänker jag "nu får det fan vara sista gången, jag klarar inte det här" men jag är glad att jag har fortsatt eftersom det är det enda jag brinner för i livet.

Jag får inte till någon känsla i rösten, känner mig osäker och frustrerad när jag hör hur sjukt dåligt det låter. Om jag väl blir relativt nöjd med något så är det mixen som sen förstör allt. Har noll kreativitet, kollar ofta på guider om eq, frekvenser och allt sånt men det slutar ändå alltid med att jag lägger på typ 3-4 förinställningar eftersom det blir "bättre" än det jag experimenterar fram.

Ändå är det riktigt kul att skriva texter men jag blir så otroligt deprimerad när allt ändå bara hamnar i papperskorgen till slut, speciellt eftersom det tar flera månader för mig att bli klar med en låt.

Ska jag bara inse att jag är dålig på det här och att jag inte har rösten/talangen som krävs eller finns det något mirakeltips som kan rädda mig? Det här ska vara min hobby men blir som sagt bara deprimerad och stressad av det
Citera
2014-08-01, 21:57
Medlem
ByeByeBostons avatar
Du kanske har svårt att slappna av vid själva inspelningstillfället, har du testat ett par bira innan?
Citera
2014-08-01, 21:58
Medlem
Findmypasts avatar
Du kanske skall lämna din egen kammare och släppa in någon annan musiker i din värld. Det låter som om du behöver lite feedback, möjligen gör det att dina låtar får nytt liv och kommer till sin rätt.
Citera
2014-08-01, 21:58
Medlem
kinesarsles avatar
Skulle man kunna få höra ett smakprov? Du kanske bara tror att du är dålig.
Citera
2014-08-01, 21:59
Medlem
Herreminskapares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Du kanske har svårt att slappna av vid själva inspelningstillfället, har du testat ett par bira innan?

Jag blir osäker och ganska darrig i rösten så fort jag ställer mig framför micken. Sitter jag vanligtvis framför datorn och kör låter för mig själv utan att spela in så tycker jag att det låter väldigt bra.

Får testa någon bira nästa gång
Citera
2014-08-01, 22:08
Medlem
Herreminskapares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Du kanske skall lämna din egen kammare och släppa in någon annan musiker i din värld. Det låter som om du behöver lite feedback, möjligen gör det att dina låtar får nytt liv och kommer till sin rätt.

Känner tyvärr ingen som håller på med musik

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Skulle man kunna få höra ett smakprov? Du kanske bara tror att du är dålig.

Nja, jag vet att det är dåligt. Det är alltså på riktig dagisnivå. Har inte förbättrats alls sen jag började för kanske 6 år sen.
Citera
2014-08-01, 22:10
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herreminskapare
Nja, jag vet att det är dåligt. Det är alltså på riktig dagisnivå. Har inte förbättrats alls sen jag började för kanske 6 år sen.

Du verkar inte ha något vidare självförtroende när det gäller det här
Jag har ju ingen aning om du är Pavarotti eller svindålig men frågan är om det spelar någon roll så länge du gör något som du tycker är kul!?
Citera
2014-08-01, 22:18
Medlem
Herreminskapares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Du verkar inte ha något vidare självförtroende när det gäller det här
Jag har ju ingen aning om du är Pavarotti eller svindålig men frågan är om det spelar någon roll så länge du gör något som du tycker är kul!?

Egentligen ska det vara kul. Men att fortsätta med något man aldrig utvecklas i är inte kul. Tråkigt att slänga texter jag blir så nöjd med.

Nu tänkte jag börja göra snabblåtar. Skrev nyss 6 rader till ett beat, tänkte göra så på några olika beats och spela in dom och försöka mixa. Kanske inte blir lika frustrerad om det inte är en seriös text jag lagt ner månader på.

Kanske är en bra taktik, jag vet inte
Citera
2014-08-01, 22:33
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Jag blir osäker och ganska darrig i rösten så fort jag ställer mig framför micken. Sitter jag vanligtvis framför datorn och kör låter för mig själv utan att spela in så tycker jag att det låter väldigt bra.

Får testa någon bira nästa gång

ha inspelning på konstant medan du sitter och jammar, sen tar du och klipper ut det bästa och klipper ihop

spelar själv in gitarrer på det viset ibland och med ibland menar jag alltid

känner verkligen igen vad du menar med darrig

att lära sig göra musik handlar rätt mycket om att hitta en form man känner sej bekväm med. Själv så har jag haft stor hjälp av att strunta i att spela mina låtar för nån annan eller lägga upp på nån soundcloud etc utan bara lyssna på det själv, för att jag tycker att det är riktigt bra.
Jag har också haft stor hjälp av en vän med att lägga en del prestige vad gäller ljudkvalitet/mix och sånt skit på hyllan och inse att det faktiskt är sekundärt jmf med grejer som riff/hooks/känsla/tyngd/sväng och andra sköna grejer.

Sen är det såklart nyttigt att steppa ur sin comfort zone då och då, vad är det värsta som kan hända? Jag tycker personligen att det är mycket mycket roligare att lyssna på "äkta" musiker som känns genuina och unika trots att de kanske är lite halvkassa på det ena eller det andra, än slätstruket välproducerat skrytmög som tretton-på-dussinet-studiomusiker gillar (extra gärna för att det tillhör nån slags "kanon" som man ska gilla. usch kräks)

ett konkret tips är att ta stöd från magen och böja på knäna lite

ett annat konkret tips är att om man har suttit och tragglat nykter med en låt en halv dag så är det asgött att rulla en fet

och sätta sej i soffan och lyssna igenom ordentligt. Det är lite som att lukta på kaffebönor mellan man provluktar parfymer, man får en annan utgångspunkt typ.
Sen gärna skriva ner ev förbättringar man kommer på, för man (jag iaf) pallar sällan ta tag nåt vidare i det om jag är stenad, däremot får jag ofta bra idéer då.

lycka till och du är förmodligen bättre än du tror
Citera
2014-08-01, 23:10
Medlem
Herreminskapares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
ha inspelning på konstant medan du sitter och jammar, sen tar du och klipper ut det bästa och klipper ihop

spelar själv in gitarrer på det viset ibland och med ibland menar jag alltid

känner verkligen igen vad du menar med darrig

att lära sig göra musik handlar rätt mycket om att hitta en form man känner sej bekväm med. Själv så har jag haft stor hjälp av att strunta i att spela mina låtar för nån annan eller lägga upp på nån soundcloud etc utan bara lyssna på det själv, för att jag tycker att det är riktigt bra.
Jag har också haft stor hjälp av en vän med att lägga en del prestige vad gäller ljudkvalitet/mix och sånt skit på hyllan och inse att det faktiskt är sekundärt jmf med grejer som riff/hooks/känsla/tyngd/sväng och andra sköna grejer.

Sen är det såklart nyttigt att steppa ur sin comfort zone då och då, vad är det värsta som kan hända? Jag tycker personligen att det är mycket mycket roligare att lyssna på "äkta" musiker som känns genuina och unika trots att de kanske är lite halvkassa på det ena eller det andra, än slätstruket välproducerat skrytmög som tretton-på-dussinet-studiomusiker gillar (extra gärna för att det tillhör nån slags "kanon" som man ska gilla. usch kräks)

ett konkret tips är att ta stöd från magen och böja på knäna lite

ett annat konkret tips är att om man har suttit och tragglat nykter med en låt en halv dag så är det asgött att rulla en fet

och sätta sej i soffan och lyssna igenom ordentligt. Det är lite som att lukta på kaffebönor mellan man provluktar parfymer, man får en annan utgångspunkt typ.
Sen gärna skriva ner ev förbättringar man kommer på, för man (jag iaf) pallar sällan ta tag nåt vidare i det om jag är stenad, däremot får jag ofta bra idéer då.

lycka till och du är förmodligen bättre än du tror

Tack för svaret!

Spelade nyss in dom där 6 raderna jag skrev på 2 minuter och det blev att låta helt okej. Låter inte som att mixen passar in dock och vet inte vad jag ska göra åt det men det låter ändå acceptabelt. Verkar oftast bli bra när jag gör lugna låtar till djupa beats men vill ju göra något annat ibland också.
Citera
2014-08-01, 23:33
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Tack för svaret!

Spelade nyss in dom där 6 raderna jag skrev på 2 minuter och det blev att låta helt okej. Låter inte som att mixen passar in dock och vet inte vad jag ska göra åt det men det låter ändå acceptabelt. Verkar oftast bli bra när jag gör lugna låtar till djupa beats men vill ju göra något annat ibland också.

Edit - dubbelpost.
Senast redigerad av PiusXIII 2014-08-01 kl. 23:37.
Citera
2014-08-01, 23:36
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Tack för svaret!

Vad är det för mix du har? Jag menar, om du bara har spelat in något väldigt snabbt, kan det väl inte vara så många spår att mixa, eller? Om det sedan är lugna låtar till djupa beats som funkar bäst, se till att få några sådana färdiga innan du går vidare till något annat. För mig låter det lite som om du bara börjar om hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in