Citat:
Ursprungligen postat av
Herreminskapare
Jag blir osäker och ganska darrig i rösten så fort jag ställer mig framför micken. Sitter jag vanligtvis framför datorn och kör låter för mig själv utan att spela in så tycker jag att det låter väldigt bra.
Får testa någon bira nästa gång
ha inspelning på konstant medan du sitter och jammar, sen tar du och klipper ut det bästa och klipper ihop
spelar själv in gitarrer på det viset ibland och med ibland menar jag alltid
känner verkligen igen vad du menar med darrig
att lära sig göra musik handlar rätt mycket om att hitta en form man känner sej bekväm med. Själv så har jag haft stor hjälp av att strunta i att spela mina låtar för nån annan eller lägga upp på nån soundcloud etc utan bara lyssna på det själv, för att jag tycker att det är riktigt bra.
Jag har också haft stor hjälp av en vän med att lägga en del prestige vad gäller ljudkvalitet/mix och sånt skit på hyllan och inse att det faktiskt är sekundärt jmf med grejer som riff/hooks/känsla/tyngd/sväng och andra sköna grejer.
Sen är det såklart nyttigt att steppa ur sin comfort zone då och då, vad är det värsta som kan hända? Jag tycker personligen att det är mycket mycket roligare att lyssna på "äkta" musiker som känns genuina och unika trots att de kanske är lite halvkassa på det ena eller det andra, än slätstruket välproducerat skrytmög som tretton-på-dussinet-studiomusiker gillar (extra gärna för att det tillhör nån slags "kanon" som man ska gilla. usch kräks)
ett konkret tips är att ta stöd från magen och böja på knäna lite
ett annat konkret tips är att om man har suttit och tragglat nykter med en låt en halv dag så är det asgött att rulla en fet
och sätta sej i soffan och lyssna igenom ordentligt. Det är lite som att lukta på kaffebönor mellan man provluktar parfymer, man får en annan utgångspunkt typ.
Sen gärna skriva ner ev förbättringar man kommer på, för man (jag iaf) pallar sällan ta tag nåt vidare i det om jag är stenad, däremot får jag ofta bra idéer då.
lycka till och du är förmodligen bättre än du tror