• 1
  • 2
2014-08-01, 13:29
Medlem
Jag har en kompis som har en klumpsumma pengar och ev nån tusenlapp löpande varje månad i 3 år framöver som hon vill sätta in på ett sparkonto eller i fonder eller liknande för att få dem att växa. Tillväxten måste vara 1,5% eller större och hon vill helst inte att pengarna ska vara låsta under denna tid, utan vill kunna ta ut dem när som helst. Tips på en hyfsat säker investering? Hon vill absolut inte gå back på det eftersom det handlar om en större summa som sagt.
Citera
2014-08-01, 13:35
Medlem
Vad räknar du som "större summa"?

Handlar det om miljoner? Några hundra tusen? 50 000?
Beroende på det finns olika möjligheter...
Citera
2014-08-01, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Booksmartie
Jag har en kompis som har en klumpsumma pengar och ev nån tusenlapp löpande varje månad i 3 år framöver som hon vill sätta in på ett sparkonto eller i fonder eller liknande för att få dem att växa. Tillväxten måste vara 1,5% eller större och hon vill helst inte att pengarna ska vara låsta under denna tid, utan vill kunna ta ut dem när som helst. Tips på en hyfsat säker investering? Hon vill absolut inte gå back på det eftersom det handlar om en större summa som sagt.

Om det räcker med 1,5 % så kan du ju sätta in pengarna på www.avanza.se och välja det sparkonto med bäst ränta. Just nu GEMoneybank med 1,6 % i ränta.
Citera
2014-08-01, 13:48
Medlem
https://www.santander.se/Privat/Sidor/Spara.aspx
Citera
2014-08-01, 13:48
Medlem
kinesarsles avatar
1.5%? Det är ju absolut ingenting. I bästa fall täcker det inflationen.
Citera
2014-08-01, 14:51
Medlem
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...rantefond-kort
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...8/skagen-krona

kanske
Citera
2014-08-01, 15:44
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booksmartie

Trustbuddy.se 12%
Citera
2014-08-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Trustbuddy.se 12%

Nu så ville personen inte riskera att bli av med pengarna, ett ställe som erbjuder 12% kan inte anses vara seriöst på något sätt.

Bästa i dagsläget är nog ett investeringssparkonto på tex avaza och spiltan räntefond. Ger stabilt bra ränta och har inte tappat något när börsen kraschat.
Citera
2014-08-01, 19:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Om det räcker med 1,5 % så kan du ju sätta in pengarna på www.avanza.se och välja det sparkonto med bäst ränta. Just nu GEMoneybank med 1,6 % i ränta.

Funderar lite på detta. Gemoneybank erbjuder 2,3% på deras sparkonto. Blev osäker så jag gick in och kollade på mitt eget konto där och jag har 2.3%.

Tar Avanza resten som avgift? I så fall bättre att öppna direkt på GE.
Citera
2014-08-01, 19:36
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Funderar lite på detta. Gemoneybank erbjuder 2,3% på deras sparkonto. Blev osäker så jag gick in och kollade på mitt eget konto där och jag har 2.3%.

Skatt. 2,3% x 0,7 = 1,61%.
Citera
2014-08-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118

Bättre med spiltan räntefond i så fall, risken är mycket låg men har ändå gett drygt 3% år de senaste åren. Om du sedan räknar bort schablonskatten på ett investeringssparkonto så kommer du troligen att landa runt 2,5% efter skatt. Att jämföra med de 1,6% du får med ge-moneybanks konto på avanza. Det i är denna typ av fonder som experterna placerar sina pengar när det svajar på börsen.
Senast redigerad av Frispel2 2014-08-01 kl. 20:07.
Citera
2014-08-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Trustbuddy.se 12%

vad man än gör så ska man aldrig sätta in pengar hos det kalle anka företaget....
ett tips är att läsa trustbuddys egen tråd som finns här på flashback och se hur många där som är missnöjda med dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in