2014-08-01, 12:56
Medlem
Jag reser snart till Australien 1 år för att backpacka, och ska inför denna resa införskaffa mig min första kamera. Jag är med andra ord nybörjare, jag vet hur man håller i kamera och tar ett kort men inte mycket mer än så. Kameran ska alltså vara lätt att använda, men jag vill även lära mig lite mer om att fota, så därför så uppskattar jag om den inte är alltför simpel. Eftersom jag har begränsat med packning så är systemkameror eller större kompaktkameror uteslutna.

Kameror jag tittat på hittills:

Olympus XZ-10
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1642999

Canon PowerShot SX700 HS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2500160

Canon PowerShot S110
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1412606

Panasonic Lumix DMC-TZ40
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1604006

Canon PowerShot SX260 HS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1121896

Ni får givetvis rekommendera andra kameror också, tack på förhand!
Citera
2014-08-01, 13:31
Medlem
oyegies avatar
Sony RX100 är ett alternativ,den har 1 tums sensor vilket är större än i de flesta småkompakter,riktigt bra bildkvalite så länge man håller sig borta från de högre isovärdena,tyvärr är denna ingen långzoomare om det är det du är ute efter.
Citera
2014-08-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Sony RX100 är ett alternativ,den har 1 tums sensor vilket är större än i de flesta småkompakter,riktigt bra bildkvalite så länge man håller sig borta från de högre isovärdena,tyvärr är denna ingen långzoomare om det är det du är ute efter.

Lite dyr och jag tror mig vilja ha zoom. Eftersom jag inte ägt en kamera tidigare så har jag inga riktiga referenser att gå efter.
Citera
2014-08-01, 17:54
Medlem
Jag skulle rekomendera en gopro. Det har jag själv och är väldigt nöjd med
Citera
2014-08-01, 19:46
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WasaCraque
Lite dyr och jag tror mig vilja ha zoom. Eftersom jag inte ägt en kamera tidigare så har jag inga riktiga referenser att gå efter.

RX100 har zoom. Finns i tre varianter, skulle rekommendera den som bara heter RX100, alternativt RX100 II. RX100 II har blixtsko och bättre ISO-prestanda men är dyrare. RX100 III är avsevärt dyrare, har optisk sökare, ljusstarkare objektiv (som dock tappar lite i vidvinkel).

Skulle också rekommendera en RX100, den har bra bildkvalitet, är välbyggd och presterar bra. Klarar också råformat om du vill jobba lite mer med bilderna. Samtidigt är den så liten att den i princip får plats i byxfickan.
Citera
2014-08-03, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
RX100 har zoom. Finns i tre varianter, skulle rekommendera den som bara heter RX100, alternativt RX100 II. RX100 II har blixtsko och bättre ISO-prestanda men är dyrare. RX100 III är avsevärt dyrare, har optisk sökare, ljusstarkare objektiv (som dock tappar lite i vidvinkel).

Skulle också rekommendera en RX100, den har bra bildkvalitet, är välbyggd och presterar bra. Klarar också råformat om du vill jobba lite mer med bilderna. Samtidigt är den så liten att den i princip får plats i byxfickan.

Okej, tack! Jag får se om jag spräcker budgeten eller inte. Men om du skulle välja en av de kameror jag länkade, vilken skulle det bli då?
Citera
2014-08-03, 21:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WasaCraque
Okej, tack! Jag får se om jag spräcker budgeten eller inte. Men om du skulle välja en av de kameror jag länkade, vilken skulle det bli då?

Då skulle jag i första hand välja Canon S110 och i andra hand Olympusen. Jag skulle undvika billiga långzoomare, de brukar inte prestera alls lika bra som kameror med normalt omfång i samma prisklass. Det finns bra långzoomare också, men då är de dyrare och i form av bridge-kameror (såna som ser ut som en liten systemare ungefär). Sen är det ganska svårt att hålla en kamera med 20x zoom stadig när den är liten som en vanlig kompakt... Min kära mor har en sån och mängden skarpa bilder på maxzoom är lätträknade trots bildstabilisering.

Mest bildkvalitet för pengarna får du nog med S110, Canon är bra på kompaktkameror och åtminstone föregångaren S100 var en riktigt bra kamera. RX100 har dock avsevärt större sensor och är överlag en mer komplett kamera. Men jag förstår om du inte vill lägga de pengarna.
Citera
2014-09-30, 19:31
Medlem
Ugglens avatar
Hej! Lånar tråden lite då jag är i samma situation som TS. Jag funderar på att köpa en begagnad Sony NEX -5. Funderar mest på hur den står sig som just resekamera och nybörjarkamera gentemot de andra som rekommenderats.
Hur är det med damm och slitage? Hur nybörjarvänlig är den? Finns det någon anledning att köpa en ny t.ex rx100 istället för en begagnad nex-5?
Citera
2014-10-01, 19:52
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglen
Hej! Lånar tråden lite då jag är i samma situation som TS. Jag funderar på att köpa en begagnad Sony NEX -5. Funderar mest på hur den står sig som just resekamera och nybörjarkamera gentemot de andra som rekommenderats.
Hur är det med damm och slitage? Hur nybörjarvänlig är den? Finns det någon anledning att köpa en ny t.ex rx100 istället för en begagnad nex-5?
Nex 5 har utbytbart objetiv och apc-sensor större än RX100 så troligvis är den bättre bildmässigt,rx100 är mindre och får plats i jackfickan,bra kompaktkamera om man inte orkar släpa tjocka Bertha med sig.
Vilken kamera som helst funkar för nybörjare,fattar man inte hur den funkar får man läsa manualen.
Gällande damm och slitage är det inget som du kommer undan.
Citera
2014-10-03, 05:02
Medlem
barkeepers avatar
Plocka upp en Olympus Tough för ett par tusen. Den tål allt, och du kan ta helt OK bilder med den, filma HD, batteriet håller länge, och så kan du fjärrstyra den med telefonen. Ett ganska oslagbart paket för pengarna. Du kan till och med snorkla med den, dammtät, etc etc. Kanongrejor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in