• 1
  • 2
2014-08-01, 12:05
Medlem
Hej,

Hittade ingen info om detta, så skapar en ny. Funderar på att dra igång en ISK med majoriteten utdelningsaktier av olika slag. Min plan är att blanda några svenska och amerikanska aktier med stabil utdelningshistorik och min fråga är hur det fungerar med skatt. Jag förstår hur det fungerar med svenska börsen, men hur blir det när man har aktier från amerikanska börser? Vilka skatter gäller i en ISK, och blir det någon skillnad när man blandar med svenska börsen i en och samma ISK?
Citera
2014-08-01, 13:24
Medlem
Waterfronts avatar
Du betalar 15% källskatt på de amerikanska utdelningarna. Källskatten får du sen tillbaka på deklarationen året efter förutsatt att du har en del svenska aktier i portföljen, eftersom den utländska källskatten och schablonbeskattningen kvittas mot varandra (har åtminstone för mig att det är så det fungerar, någon får gärna rätta mig om jag har fel). Rapporteringen till skatteverket görs automatiskt.

Du betalar för övrigt ingen skatt på eventuell vinst vid försäljning av amerikanska aktier.

Jag har svenska, norska, kanadensiska och amerikanska aktier i mitt ISK. Är inga som helst problem.
Citera
2014-08-01, 14:15
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Hej,

Hittade ingen info om detta, så skapar en ny. Funderar på att dra igång en ISK med majoriteten utdelningsaktier av olika slag. Min plan är att blanda några svenska och amerikanska aktier med stabil utdelningshistorik och min fråga är hur det fungerar med skatt. Jag förstår hur det fungerar med svenska börsen, men hur blir det när man har aktier från amerikanska börser? Vilka skatter gäller i en ISK, och blir det någon skillnad när man blandar med svenska börsen i en och samma ISK?

Hej!

Som Waterfront skriver är den stora skillnaden att 15% utländsk källskatt kommer att dras på dina amerikanska utdelningar. Det här kommer att dras direkt i din ISK när utdelningen bokas in, men du kommer att få avräkning för (få tillbaka) det här i din deklaration antaget att den utländska utdelningen inte överstiger din totala schablonintäkt från ditt ISK. Har du en ISK med både svenska och amerikanska aktier är det här väldigt sällan ett problem. Vi rapporterar det här till skatteverket som förtrycker det i din deklaration, så du behöver inte göra någonting själv.

Något som dock är värt att tänka på är att man får avräkning för maximalt 500 kr om man har underskott av kapital. Det här motsvarar amerikanska utländska utdelningar på cirka 3 333 kr och blir aktuellt om man till exempel har bolån.

skatteverkets hemsida kan du läsa mer om utländsk källskatt.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-08-01, 15:54
Medlem
Tack för svar,

En följdfråga: schablonbeskattas hela beloppet trots utländska aktier eller enbart för det totala beloppet av de svenska aktierna i en ISK?

Alltså om jag har 50' värde av utländska och 50' svenska, beskattas man för 100' eller 50' med schablonskatten?
Citera
2014-08-01, 16:06
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Tack för svar,

En följdfråga: schablonbeskattas hela beloppet trots utländska aktier eller enbart för det totala beloppet av de svenska aktierna i en ISK?

Alltså om jag har 50' värde av utländska och 50' svenska, beskattas man för 100' eller 50' med schablonskatten?

Hela värdet på ditt ISK schablonbeskattas, vare sig det ligger i svenska aktier, amerikanska aktier, fonder eller som likvider.

Här kan du läsa mer om hur skatten fungerar på ett ISK. Det finns även en exempeluträkning på den sidan!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-08-01, 20:13
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Som Waterfront skriver är den stora skillnaden att 15% utländsk källskatt kommer att dras på dina amerikanska utdelningar. Det här kommer att dras direkt i din ISK när utdelningen bokas in, men du kommer att få avräkning för (få tillbaka) det här i din deklaration antaget att den utländska utdelningen inte överstiger din totala schablonintäkt från ditt ISK. Har du en ISK med både svenska och amerikanska aktier är det här väldigt sällan ett problem. Vi rapporterar det här till skatteverket som förtrycker det i din deklaration, så du behöver inte göra någonting själv.

Något som dock är värt att tänka på är att man får avräkning för maximalt 500 kr om man har underskott av kapital. Det här motsvarar amerikanska utländska utdelningar på cirka 3 333 kr och blir aktuellt om man till exempel har bolån.

skatteverkets hemsida kan du läsa mer om utländsk källskatt.

/Kristoffer, Avanza
Den här gränsen på 500 kr - vilken är aktuell för mig som har belånad bostad - förstår jag inte. Jag har skickat en fråga till Skatteverket men bara fått till svar att "Ja, det stämmer" men ingen förklaring till varför denna regel finns. Tycker det är synd då jag mycket väl kunnat tänka mig att köpa amerikanska aktier i min ISK. Nu får det bli i KF istället, om det blir aktuellt.
Citera
2014-08-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Den här gränsen på 500 kr - vilken är aktuell för mig som har belånad bostad - förstår jag inte. Jag har skickat en fråga till Skatteverket men bara fått till svar att "Ja, det stämmer" men ingen förklaring till varför denna regel finns. Tycker det är synd då jag mycket väl kunnat tänka mig att köpa amerikanska aktier i min ISK. Nu får det bli i KF istället, om det blir aktuellt.

Jag har också belånad bostad och förstår själv inte gränsen på 500 kr. Har du fått något svar från Skatteverket?

Och varför ska du köra med KF istället? Jag trodde att den ända skillnaden är rösträtten. Finns det skatteskillnader också mellan KF och ISK? Isf blir det KF för mig med då jag ändå inte kommer gå på några bolagsstämmor...
Citera
2014-08-05, 21:25
Medlem
Husings avatar
Citat:
Jag har också belånad bostad och förstår själv inte gränsen på 500 kr. Har du fått något svar från Skatteverket?

Och varför ska du köra med KF istället? Jag trodde att den ända skillnaden är rösträtten. Finns det skatteskillnader också mellan KF och ISK? Isf blir det KF för mig med då jag ändå inte kommer gå på några bolagsstämmor...

Ja, kör man med KF så har man inte den där begränsningen på 500kr i avräkning av utländsk källskatt att tänka på.
Citera
2014-08-05, 21:41
Medlem
Goto10s avatar
Citat:

Som jag förstått det är det som Husing skriver. Anledningen till att man inte berörs av 500 kr-regeln i en KF är att det inte är du själv som står som ägare till värdepapperna. Du gör därför ingen egen avräkning av källskatten utan bolaget som du tecknat KF:en genom gör detta.
Citera
2014-08-06, 10:59
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Som jag förstått det är det som Husing skriver. Anledningen till att man inte berörs av 500 kr-regeln i en KF är att det inte är du själv som står som ägare till värdepapperna. Du gör därför ingen egen avräkning av källskatten utan bolaget som du tecknat KF:en genom gör detta.

Hej!

Det stämmer. Har man t.ex. en kapitalförsäkring på Avanza kommer vi att söka avräkning för källskatten och återbetala den till våra kunder. På alla pensionskonton står Avanza Pension som ägare för aktierna, vilket innebär att kunders eventuella underskott av kapital inte påverkar avräkning av utländsk källskatt.

Utländsk källskatt betald under 2014 kan Avanza Pension söka avräkning för mot avkastningsskatten som betalas under år 2015, denna deklarerar man för år 2016 och man behöver då vänta på slutskattebeskedet som kommer i slutet på året innan eventuell återbetalning kan påbörjas i början på år 2017. Det tar därmed lite längre tid att få tillbaka utländsk källskatt i en kapitalförsäkring, men vi ordnar hela processen så det är inget man som kund behöver bevaka. Vi sätter in beloppet på kapitalförsäkringen så fort processen är färdig.

Avanza Pension kan dock inte garantera att hela beloppet återbetalas då det bygger på beslut som utländska skattemyndigheter tar, men historiskt sett har alla kunder fått full återbetalning.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-08-06, 13:42
Medlem
Tack för era svar, men tyvärr så förstår jag inte helt hur det funkar i sin helhet (speciellt tillägget med att det samspelar med belåning av bostad).

Jag illustrerar ett exempel, skulle uppskatta det väldigt mycket om ni kan beskriva hur hela skatteprocessen kommer att gå till.

Säg att ett ISK öppnades i början av 2014 med totalt 100 000 kr. Majoriteten av pengarna spenderas i amerikanska aktier, för enkelhetens skull finns endast två aktier i kontot.

75 000 kr består av en amerikansk aktie som ger utdelning till ägare. Den kostar 750 kr så vi har 100st
25 000 kr består av en svensk aktie som ger utdelning till ägare. Den kostar 250 kr så vi har 100st.

Vid årets slut så säger vi att det har delats ut 30 kr i utdelning per aktie för de amerikanska aktien och 10 kr per aktie för den svenska. Det antas även att båda aktierna har ökat i värde med 2% vardera.

Vi får då vid slutet av 2014 följande:

75000*1,02 = 76 500kr värde av den amerikanska aktien
25000*1,02 = 25 500kr värde av den svenska aktien

I kontot fås även utdelningen som blir:

30kr * 100st = 3000kr
10kr * 100st = 1000kr

I slutet av året är alltså det totala värdet: 76500+25500+3000+1000= 106 000 kr.

Hur kommer den totala beskattningen se ut med blandningen av amerikanska och svenska aktier? Vad betalas totalt? Inga övriga insättningar har gjorts under året.

Tillägg till exemplet: Säg att personen även har en belånad bostad och betalar årligen 30000kr i ränta. Hur samspelar denna med skatten från ISK i personens årliga skattedeklaration?

Tack på förhand!
Citera
2014-08-06, 16:07
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Tack för era svar, men tyvärr så förstår jag inte helt hur det funkar i sin helhet (speciellt tillägget med att det samspelar med belåning av bostad).

Jag illustrerar ett exempel, skulle uppskatta det väldigt mycket om ni kan beskriva hur hela skatteprocessen kommer att gå till.

Säg att ett ISK öppnades i början av 2014 med totalt 100 000 kr. Majoriteten av pengarna spenderas i amerikanska aktier, för enkelhetens skull finns endast två aktier i kontot.

75 000 kr består av en amerikansk aktie som ger utdelning till ägare. Den kostar 750 kr så vi har 100st
25 000 kr består av en svensk aktie som ger utdelning till ägare. Den kostar 250 kr så vi har 100st.

Vid årets slut så säger vi att det har delats ut 30 kr i utdelning per aktie för de amerikanska aktien och 10 kr per aktie för den svenska. Det antas även att båda aktierna har ökat i värde med 2% vardera.

Vi får då vid slutet av 2014 följande:

75000*1,02 = 76 500kr värde av den amerikanska aktien
25000*1,02 = 25 500kr värde av den svenska aktien

I kontot fås även utdelningen som blir:

30kr * 100st = 3000kr
10kr * 100st = 1000kr

I slutet av året är alltså det totala värdet: 76500+25500+3000+1000= 106 000 kr.

Hur kommer den totala beskattningen se ut med blandningen av amerikanska och svenska aktier? Vad betalas totalt? Inga övriga insättningar har gjorts under året.

Tillägg till exemplet: Säg att personen även har en belånad bostad och betalar årligen 30000kr i ränta. Hur samspelar denna med skatten från ISK i personens årliga skattedeklaration?

Tack på förhand!

Hej!

Jag ska försöka att hjälpa dig med en uträkning, men för det kommer jag att behöva göra lite antaganden eftersom skatten för ett ISK beräknas på värdet av tillgångarna vid ingången av varje kvartal, summerat med insättningarna. För att beräkna skatten i ditt exempel kan vi anta att värdeuppgången och utdelningarna båda sker under kvartal tre (dvs. innan ingången av fjärde kvartalet). Schablonskatten blir då följande:

Q1: Värde: 100 000 kr, Insättningar: 0 kr
Q2: Värde: 100 000 kr, Insättningar: 0 kr
Q3: Värde: 100 000 kr, Insättningar: 0 kr
Q4: Värde: 105 550 kr, Insättningar: 0 kr

Under Q3 inträffar bolagens utdelningar samt aktiernas värdeökning. För det amerikanska bolagets utdelning kommer 15% att dras i utländsk källskatt, vilket gör att 2550 bokas in och 450 dras för den utländska källskatten. Det här gör att värdet på tillgångarna under Q3 ökar med 2000 kr (värdeökning) + 1000 (svensk utdelning) + 2550 (amerikansk utdelning). Totalt uppgår värdet till 105 550 kr inför det fjärde kvartalet.

För att få fram kapitalunderlaget summerar vi alla ingångsvärden och insättningar under året, och dividerar summan med fyra. I ditt exempel blir uträkningen därmed (100 000 + 100 000 + 100 000 + 105 550) / 4, vilket ger oss ett kapitalunderlag på 101 387,5 kr.

Genom att multiplicera kapitalunderlaget med statslåneräntan (per den sista november året innan) får du fram din schablonintäkt. I november 2013 var statslåneräntan 2,09%. Det här ger oss en schablonintäkt på 2119 kr (101 387,5 * 0,0209).

Schablonintäkten beskattas som inkomst, alltså med 30%. Det är den skatten som kallas schablonskatt och den summa som du betalar i deklarationen. 2119 * 0,3 = 636 kronor, vilket är din totala schablonskatt för ditt ISK.

Antaget att du inte har några andra inkomster av kapital så kommer dina ränteutgifter på 30 000 kr att ge dig ett underskott av kapital. Det här begränsar mängden utländsk källskatt du kan få avräkning för till 500 kronor.

I ditt exempel drogs det 450 kronor i utländsk källskatt, så du får avräkning för hela summan i deklarationen vilket innebär att du betalar 186 kr (636 kr - 450 kr) för ditt ISK i deklarationen. Hade du haft större amerikanska utdelningar hade du ändå maximalt fått göra avräkning för 500 kronor i och med ditt underskott av kapital. Har man inte underskott av kapital får man göra avräkning för sin betalda utländska källskatt upp till hela schablonskatten.

I en kapitalförsäkring finns det dock ingen begränsning på 500 kronor då Avanza Pension står som ägare för aktierna och därmed även sköter avräkningen av den utländska källskatten. Som jag tidigare skrev i tråden tar dock processen längre tid i en kapitalförsäkring.

I övrigt skulle jag rekommendera dig att läsa exempeluträkningen på vår informationssida för ISK. Den är förhoppningsvis lite mer tydlig

/Kristoffer, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-08-06 kl. 16:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in