Citat:
Ursprungligen postat av
PiusXIII
Kommer kärnvapen att användas?
Jag antar att du frågar därför att du anser att mitt svar var flummigt spekulativt? Så nu vill du veta i vilken skala jag flummar?
Stormakter är ganska förutsägbara i sin utrikespolitik. Det går inte att skapa hegemoni om man gör undantag från sin egen policy. Därför är det ganska enkelt att göra realistiska förutsägelser om hur USA skulle reagera, även i rent spekulativa och flummigt orealistiska scenarion.
Skulle EU bryta sina handelsförbindelser med USA, så skulle det få katastrofala konsekvenser för världsekonomin. Varpå USA skulle svara med big stick diplomacy. Det är amerikansk policy.
Stormakter är även ganska förutsägbara i sin militära doktrin. USA följer sin egen doktrin, där användandet av kärnvapen kräver att ett militärkommando befinner sig i DEFCON 1. Tittar man på hur USA historiskt har tillämpat sin beredskapskala, så är det extremt osannolikt att en konflikt med EU någonsin skulle kunna eskalera till DEFCON 1.
Det seriösa svaret på den oseriösa frågan blir därför; Nej - även om ett handelsembargo mot USA skulle föranleda reguljära krigshandlingar, så skulle det inte medföra att konflikten eskalerade till ett kärnvapenkrig.
Apropå flummigt orealistiska scenarion, så har USA en beredskapsplan för hur deras utrikesdepartiment och krigsmakt ska hantera ett anfall från utomjordingar. Så det går att ge seriösa svar på så pass oseriösa frågor som "vad skulle hända om aliens anföll jorden". TS frågeställning är därför långt ifrån så oseriös att inte extremt seriösa personer redan har funderat över vilka seriösa konsekvenser som det skulle kunna tänkas få.