Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf T
I Japan och Kina finns det en M2 som är ganska lik M. Den har wifi och ev. någon fler finess, men i princip är det samma kamera. Vad gäller längre fram i tiden kan jag bara spekulera. Jag tror alla företag, inklusive Canon, måste ge sig in på den spegelfria marknaden. De fördelar spegelreflexen gav, var enormt stora på filmtiden. Men med digitala kameror bidrar inte spegelreflexen med särskilt mycket. Självklart ska man utnyttja sensorn till att se vad som hamnar på bilden. Därför har Canon ingen annan väg att gå än att utveckla spegelfria kameror. Men tyvärr kan jag konstatera att deras försök hittills inte känns särskilt övertygande.
Som sagt måste de släppa sargen och våga satsa även om det påverkar deras DSLR-försäljning, annars blir det bara en halvmesyr. De har väl i och för sig inte bråttom. De andra aktörerna som faktiskt satsar hårt på spegellöst (Sony, Fuji, Olympus/Panasonic etc.) skapar just nu marknad och acceptans för formatet. Canon har så pass många märkestrogna kunder att de nog kan gå in relativt sent och ändå kapa åt sig en stor del av marknaden.
Nu är vi OT här, men jag tror baserat på ovanstående att det är relativt framtidssäkert att köpa in sig i EOS-M systemet, och till det priset är det inget dåligt köp oavsett.