2014-07-31, 22:07
Medlem
AgustSeris avatar
Har någon testat denna kamera? Några bilder isåfall ni har tagit att hänvisa till?

http://www.elgiganten.se/product/fot...objektiv-svart
Citera
2014-07-31, 23:31
Moderator
rotadents avatar
Du kan läsa dpreviews preview (http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-m/), jag vet inte om de har gjort en fullständig review på den. Jag tror att den generellt har fått bra betyg för bildkvaliteten. Själv har jag bara provat den i butik och den känns väl helt okej, jag störde mig mest på att autofokusen kändes slö. Till det där priset känns den väldigt prisvärd, den slår i princip alla kompaktkameror på fingrarna och kostar ju som en lite dyrare budgetkompakt.
Citera
2014-08-01, 00:01
Medlem
Jag har själv köpt ett sådant paket. Elgiganten brukar återkommande realisera ut just det paketet för 2000 kr, så du behöver inte ha bråttom med att bestämma dig. Man får helt klart mycket kamera för pengarna. Men jag anser att det här paketet är mest intressant för folk som har systemkameror och objektiv från canon sedan tidigare, likt jag har. Det är praktiskt för mig att kunna använda gamla objektiv med den kameran.

EOS-M är Canons första försök att ta sig in på den spegelfria delen av systemkameramarknaden. Det är ett steg Canon var tvungna att ta. Tyvärr tycker inte jag att Canon har kommit tillräckligt långt på det här spåret. Jag anser att Sony, Olympus och Panasonic är bättre. De märkena har större utbud av objektiv till sina system. Canon har tyvärr väldigt få objektiv gjorda för just den här kameran. Jag kan använda gamla objektiv med en adapter, men hade de varit gjorda för kameran, hade objektiven varit mindre. Det värde jag såg i EOS-M, var att jag med en adapter kunde återanvända gamla objektiv. Dessutom hade Canon lanserat rätt objektiv för mig, nämligen 11-22mm-zoomen. Jag råkar gilla vidvinkelzoomar. Men det är ju ett lite speciellt behov, så det får man avgöra själv hur viktigt det är. Har man inte en massa canon-objektiv som man gärna vill fortsätta använda, tycker jag man bör överväga de andra märkena för spegelfria, Sony, Olympus eller Panasonic.
Citera
2014-08-01, 19:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jag har själv köpt ett sådant paket. Elgiganten brukar återkommande realisera ut just det paketet för 2000 kr, så du behöver inte ha bråttom med att bestämma dig. Man får helt klart mycket kamera för pengarna. Men jag anser att det här paketet är mest intressant för folk som har systemkameror och objektiv från canon sedan tidigare, likt jag har. Det är praktiskt för mig att kunna använda gamla objektiv med den kameran.

EOS-M är Canons första försök att ta sig in på den spegelfria delen av systemkameramarknaden. Det är ett steg Canon var tvungna att ta. Tyvärr tycker inte jag att Canon har kommit tillräckligt långt på det här spåret. Jag anser att Sony, Olympus och Panasonic är bättre. De märkena har större utbud av objektiv till sina system. Canon har tyvärr väldigt få objektiv gjorda för just den här kameran. Jag kan använda gamla objektiv med en adapter, men hade de varit gjorda för kameran, hade objektiven varit mindre. Det värde jag såg i EOS-M, var att jag med en adapter kunde återanvända gamla objektiv. Dessutom hade Canon lanserat rätt objektiv för mig, nämligen 11-22mm-zoomen. Jag råkar gilla vidvinkelzoomar. Men det är ju ett lite speciellt behov, så det får man avgöra själv hur viktigt det är. Har man inte en massa canon-objektiv som man gärna vill fortsätta använda, tycker jag man bör överväga de andra märkena för spegelfria, Sony, Olympus eller Panasonic.

Håller med dig helt. Fotar själv spegellöst från Sony och föredrar helt klart det framför EOS-M. Men priset är ganska oslagbart, jag tror inte att du får något paket med kamera och normalzoom för det priset från någon annan tillverkare. Ska man inte bygga ut sitt system så mycket så behöver inte objektivbristen vara en dealbreaker i sig.

Jag vet inte hur framtiden ser ut för EOS-M, finns det några fler kameror med den fattningen? Canon är nog rädda att störa DSLR-försäljningen och EOS-M känns rätt halvdant som system. Jag är inte direkt imponerad av Nikons 1-kameror heller, men tycker att de har lyckats bättre med att nischa in sig (även om nischen är totalt ointressant för mig personligen).
Citera
2014-08-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag vet inte hur framtiden ser ut för EOS-M, finns det några fler kameror med den fattningen?
I Japan och Kina finns det en M2 som är ganska lik M. Den har wifi och ev. någon fler finess, men i princip är det samma kamera. Vad gäller längre fram i tiden kan jag bara spekulera. Jag tror alla företag, inklusive Canon, måste ge sig in på den spegelfria marknaden. De fördelar spegelreflexen gav, var enormt stora på filmtiden. Men med digitala kameror bidrar inte spegelreflexen med särskilt mycket. Självklart ska man utnyttja sensorn till att se vad som hamnar på bilden. Därför har Canon ingen annan väg att gå än att utveckla spegelfria kameror. Men tyvärr kan jag konstatera att deras försök hittills inte känns särskilt övertygande.
Citera
2014-08-02, 21:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
I Japan och Kina finns det en M2 som är ganska lik M. Den har wifi och ev. någon fler finess, men i princip är det samma kamera. Vad gäller längre fram i tiden kan jag bara spekulera. Jag tror alla företag, inklusive Canon, måste ge sig in på den spegelfria marknaden. De fördelar spegelreflexen gav, var enormt stora på filmtiden. Men med digitala kameror bidrar inte spegelreflexen med särskilt mycket. Självklart ska man utnyttja sensorn till att se vad som hamnar på bilden. Därför har Canon ingen annan väg att gå än att utveckla spegelfria kameror. Men tyvärr kan jag konstatera att deras försök hittills inte känns särskilt övertygande.

Som sagt måste de släppa sargen och våga satsa även om det påverkar deras DSLR-försäljning, annars blir det bara en halvmesyr. De har väl i och för sig inte bråttom. De andra aktörerna som faktiskt satsar hårt på spegellöst (Sony, Fuji, Olympus/Panasonic etc.) skapar just nu marknad och acceptans för formatet. Canon har så pass många märkestrogna kunder att de nog kan gå in relativt sent och ändå kapa åt sig en stor del av marknaden.

Nu är vi OT här, men jag tror baserat på ovanstående att det är relativt framtidssäkert att köpa in sig i EOS-M systemet, och till det priset är det inget dåligt köp oavsett.
Citera
2014-08-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nu är vi OT här, men jag tror baserat på ovanstående att det är relativt framtidssäkert att köpa in sig i EOS-M systemet, och till det priset är det inget dåligt köp oavsett.
Absolut är det så. De objektiv som faktiskt finns för systemet håller en relativt hög kvalitet. Gäller åtminstone Canon-objektiven.
Citera
2014-08-07, 19:42
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Absolut är det så. De objektiv som faktiskt finns för systemet håller en relativt hög kvalitet. Gäller åtminstone Canon-objektiven.

Finns det något mer än Canon-objektiv?
Citera
2014-08-09, 02:14
Medlem
Tamron har gjort någon superzoom och Samyang har ett helt gäng vidvinklar och spegeltelen för den som gillar extrema objektiv.
Citera
2014-08-20, 19:18
Medlem
mummas avatar
Uplever EOS-M som en bra semesterkamera, men dess brushantering gjorde mig besviken. Lite krångligt att sälla in inställingarna manuellt i början, men man lär sig. AF- är sådär, visst jag är van med mer sport DSLR och kanske lite bortskämd med snabb AF. Men tycker att EOS-Ms AF är i sämsta laget. Men jag tror stenhårt på nästa generation.

Sen finns det ju EF till M adapter som faktiskt fungerar bra, kostar några hundralappar på ebay.
Citera
2014-08-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Sen finns det ju EF till M adapter som faktiskt fungerar bra, kostar några hundralappar på ebay.
Ebay kan absolut rekommenderas. Det är ju till och med märkesadaptrar som säljs där för några hundringar. Man kan även köpa 22mm-pannkaksobjektivet där för några hundra. Med det objektivet blir kameran riktigt liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in