Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Tackar nej, eftersom att jag inte tjänar något på att lära mig "den absoluta sanningen" om jag ändå dör direkt efter.
Hej.
Tänker mer att många i livet strävar efter en viss sanning? Vad som är sanning för mig är givetvis inte direkt det samma som sanning för en annan. Även om vi inte är säkra på den sanning vi tar till oss i sig är sann, tvingar vi oss till att positionera oss på ett eller annat sätt för att kunna fungera och orientera oss.
Men där är ett problem. Sanningen tenderar att omformas under livets gång. Det som jag tar som sanning som 15 åring överenstämmer sällan med den som jag upplever som 25 åring och tror inte att den är statisk och intakt tills den dag jag fyller 65 eller för den delen 95.
Därför kan jag anta att om jag dör när jag är 15 år dör med en sann sanning som inte skulle vara likställt med den som jag upplever om jag dör när jag är 45 eller 95.
Därför kan jag tycka att den absoluta sanningen (om den nu överhuvudet taget existerar) är lockande nog.
Sedan kan det ju också vara intresssant vad som skulle driva en individ som var allvetare och bärande på den absoluta kunskapen. Skulle hen använda den i gott eller ont syfte.... Men det är en annan tråd.