2005-08-30, 14:34
Medlem
Sun Rulers avatar
Lillbrorsan och jag har en debatt om denna utbildning, han har blivit antagen på Samhällsvetarprogrammet vid Uppsala Universitet och ämnar att flytta dit. Är det en bra utbildning? Vad blir man egentligen? Hur ser arbetsmarknaden ut?

Jag ställer mig väldigt skeptiskt till den, den verkar inte vara särskilt yrkesinriktad som t.ex. ekonom- och juristprogrammet.
Citera
2005-08-30, 15:24
Medlem
Kan inte uttala mig men så fort jag hör namnet stinker det något i stil med "statsvetenskap". Och dessa har ju inte lätt att få anställning direkt
Citera
2005-08-30, 15:27
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Kan inte uttala mig men så fort jag hör namnet stinker det något i stil med "statsvetenskap". Och dessa har ju inte lätt att få anställning direkt

Precis hur jag känner också. Känns som en ytterliggare fördjupning efter gymnasiet utan riktig yrkespecifiering.
Citera
2005-08-30, 15:29
Medlem
InkoPinkos avatar
Om man nu vill läsa samhällvetarprogrammet så har Uppsala Universitet mycket gott rykte, och går man programmet har man goda möjligheter att få praktik på intressanta ställen.

Sedan är ju så klart arbetsmarknaden ganska begränsad.
Citera
2005-08-30, 15:31
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Om man nu vill läsa samhällvetarprogrammet så har Uppsala Universitet mycket gott rykte, och går man programmet har man goda möjligheter att få praktik på intressanta ställen.

Sedan är ju så klart arbetsmarknaden ganska begränsad.

Det lät ju lite bättre. Vilket yrkesområde är vanligast för samhällsvetarna att arbeta inom efter studierna?
Citera
2005-08-31, 02:26
Medlem
Impalers avatar
Jag läser samhällsanalys och välfärdsutveckling vid Växjö universitet. Det är visst nån liknande utbildning, och man blir nån form av utredare. Handlar väl oftast om utredningsjobb inom myndigheter skulle jag tro. Men jag är lite skeptisk, då som ovan nämnde att det är ganska ospecificerat. Har dock ganska kassa betyg så kommer knappt in någon annastans.
Citera
2005-08-31, 02:57
Medlem
Darwins avatar
Bra, intressant och givande utbildning, men som sagt väldigt dåliga chanser att få kvalificerat jobb (det behövs inte så många utredare och det finns många samhällsvetare ute i cirkulation...).

Samtidigt är det svårt för ALLA nyutexaminerade akademiker att få jobb nuförtiden, och det är omöjligt att veta exakt vilka jobbkategorier som kommer att behövas i framtiden (för 5 år sedan tycktes det ju exempelvis behövas hur många systemvetare som helst...).
Citera
2005-08-31, 08:56
Medlem
Jag har en bekant,hon gick 2003 men har inte fått nåt arbete relevant för Samhällsvetarlinjen (Gbg) utan arbetar inom barnomsorgen.Orsaken är att offentlig sektor oftast har sparbeting.Läs mer:
Den administrativa personalen inom staten, landstingen och kommunerna har minskat under de senaste åren. En del av statens verksamheter har privatiserats eller kommunaliserats. I kommunerna har kommunala bolag övertagit delar av verksamheten.

Arbetsuppgifterna har förändrats som en följd av teknisk utveckling, förändringar av organisation och ansvar. Minskningen av administrativ personal inom den offentliga sektorn väntas fortsätta de närmaste åren. En bit in på 2000-talet kommer dock ganska många administratörer att pensioneras och behovet att ersätta dem beräknas leda till ökad efterfrågan.

Inom Skatteverket sker en kontinuerlig rekrytering av skattehandläggare, men samtidigt går en del skattehandläggare efter några års yrkeserfarenhet till arbete inom andra organisationer.

Inom det privata näringslivet har antalet administratörer ökat och här väntas en fortsatt efterfrågan framöver.

Kraven på bred kompetens, det vill säga att vara kunnig inom många områden, har ökat i och med att myndigheternas ansvar genomgått förändringar. Kunskaper i ekonomi, juridik eller data, ibland i kombination med specialkunskaper inom något område, är meriterande. Kunskaper i engelska och andra främmande språk ses som ett krav.

http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskri...aspx?iYrkeId=1 :thumbsdow
Citera
2005-08-31, 09:45
Medlem
Sun Rulers avatar

Tack för alla goda och kloka inlägg. Situationen var rätt lik den jag själv trodde. Tråkig situation, utbildningen i sig verkar väldigt intressant och det är ganska hårt tryck på att få komma in.

Hur som helst, tack igen!
Citera
2005-08-31, 10:14
Medlem
JustMes avatar
Samhällsvetarprogrammet? Är inte det ett utbilningsprogram inom gymnasieskolan? Är du helt säker på att det var ett universitet han kommit in på?
Citera
2005-08-31, 10:17
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustMe
Samhällsvetarprogrammet? Är inte det ett utbilningsprogram inom gymnasieskolan? Är du helt säker på att det var ett universitet han kommit in på?

HAHA, jag hoppas nog det är det här han har kommit in på
http://www.kultgeog.uu.se/gutb/

Annars tänker jag kräva tillbaka min fina present jag gav honom när han tog studenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in