• 1
  • 2
2014-07-30, 20:25
Medlem
Som sagt. Var i uthuset häromdagen och letade rundor efter några gamla grejer som jag behövde reservdelar ifrån, och hux flux får jag syn på den mest oskyldiga och ointressanta låda, som står instoppad längst in i det mest avlägsna hörnet. Eftersom jag vet att min farfar har både samlarmani och en förmåga att spara roliga gamla grejer så undersöker jag självklart.

Efter att jag öppnat papplådan och inuti den upptäckt en annan gammal papplåda med texten "77-04-25" på, så öppnar jag slutligen överraskningen och hittar.....

Sex st gamla dynamitgubbar med synbart utkristalliserad nitroglycerin på alla möjliga ställen.

Efter att jag börjat kallsvettas och stirra tomt i några sekunder så lägger sig något slags psykoslugn över mig, varpå jag lägger ner gubben i lådan (haha), och sen går bort och ställer lådan där jag hittade den, längst in i huset.

Så, vad fan gör jag nu?

Jag vill helst inte ha hit farbror blå, men inser samtidigt att jag kanske är så illa tvungen. Just nu känns det som någon idiot har minerat och ockuperat mitt uthus, vilket ju inte heller är långt ifrån sanningen.
Men iallafall, om jag ringer polisen, kommer de att åtala min stackars farfar? Han är vid sina sinnens fulla bruk, och jag är 99,99 % säker på att han haft licens till dynamiten. Men ändå? jag tror knappast att förvaringen har varit regelmässig sen han glömde bort skiten för 40 år sedan.

Vad kommer att hända? Snälla hjälp mig!

P.S. Vet nån något annat sätt jag kan desarmera skiten på så hojta gärna till.
Citera
2014-07-30, 20:31
Medlem
Napis avatar
Måste du säga att det är din farfars då? Ni kan ju påstå att varken han eller du sett lådan någonsin.
Citera
2014-07-30, 20:36
Bannlyst
Ingen aning om det är rätt väg att gå så invänta svar från någon som verkligen kan grejorna men kan du inte stoppar ner gubbarna i en hink med vatten på med ett lock fäst en tyngd och kasta den i närmsta sjö?

OBS jag har ingen kunskap om detta så invänta svar från proffsen innan du gör något galet!
Citera
2014-07-30, 20:36
Medlem
du och din släkting har ju mer att förklara om uthuset far i luften med en snablans smäll.
ring farbor blå så reder de säkert upp saken på lämpligt sätt
Citera
2014-07-30, 20:44
Har dynamiten blivit "svettig" så undvik för fan att hantera den ytterligare, du behöver hjälp av proffs.
Citera
2014-07-30, 20:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Reglerna såg annorlunda ut för 40år sen, kan ett potentiellt brott dömas efter dagens regler?

Citat:
Ursprungligen postat av Yfrontskalsong
Ingen aning om det är rätt väg att gå så invänta svar från någon som verkligen kan grejorna men kan du inte stoppar ner gubbarna i en hink med vatten på med ett lock fäst en tyngd och kasta den i närmsta sjö?

OBS jag har ingen kunskap om detta så invänta svar från proffsen innan du gör något galet!
Tog en titt på wikipedia och vattenlösligheten va "slightly"
Citera
2014-07-30, 22:08
Medlem
Dr.Diegos avatar
var det verkligen dynamit? inte dynamex?
Citera
2014-07-30, 22:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
var det verkligen dynamit? inte dynamex?
Googla snabbt men hitta inget om att dynamex kan kristalliseras på utsidan förpackningen så tycker TS ska köra på försiktighetsprincipen så vi slipper läsa om dödsfall i explosion :/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dynamex
Citera
2014-07-30, 22:29
Medlem
Kan du inte ta en bild?
Citera
2014-07-30, 23:27
Medlem
Polyklorfenols avatar
Du ringer självklart Polisen! Hantera inte gamla sprängämnen. Som nämnts kan de svettas ut sitt nitroglycerin (droppar på utsidan) och då är de inte stabila längre, utan fullkomligt livsfarliga!
Citera
2014-07-30, 23:44
Medlem
Ring polisen så kommer de hjälpa till på lämpligt sätt! Misstänker att bombgruppen kommer få uppdraget.....

Har varit med om ett case i jobbet där en låda med instabila, svettande sprängämnen hamnade på en miljöstation vilket är lika med inte bra! Någon har transporterat det i bilen och ställt det bland övrigt farligt avfall! En bra mix med olika giftiga och frätande ämnen tillsammans med instabila sprängämnen 😁

Så ring polisen som sagt!
Citera
2014-07-30, 23:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saba-sabai
Någon har transporterat det i bilen och ställt det bland övrigt farligt avfall! En bra mix med olika giftiga och frätande ämnen tillsammans med instabila sprängämnen 😁
Verkligen en kandidat till darwin award...det måste bara finnas nån lag som kriminaliserar sånt beteende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in