2014-07-31, 10:17
Medlem
Benutzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Feminister är helt verkigetsfrånvända. Trots att de utgör 3 procent av befolkingen tror de att allt ska anpassas efter dem. Som någon sa. Majoriteten föräldrar skulle bli sur om de fick en prinsessa till sin son.

Satt precis och tänkte på just detta. Varför ska majoriteten anpassas efter vad dessa stollar vill? Narcissistiskt beteende från femiscisternas sida, världen kretsar inte kring dem..
Citera
2014-07-31, 11:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Gjort fel?
Det är ju bara att säga. "det är en tjej men hon vill ha killeksaken" om så är fallet.
Varför skall man påpeka att något är fel, det är inte så lätt att fråga vilken leksak som önskas utan att en rabiat blogg feminist hittar ett fel som gör att att det vattnas i musen.

Det finns helt enkelt inte så många vettiga grejor för feminister i Sverige att kriga för så det blir av denna typ.
Varför skall hon behöva uppge könet på sitt barn - personalen skall vare sig byta blöja eller planera framtida samvaro med barnet.

Det som har betydelse är vilken leksak barnet önskar - och det är den frågan som skall ställas.

Med hänsyn till den här tråden så finns det tydligen inte allvarligare saker för anti-feminister och liknande pack att uppröra sig över, utan de måste söka skitsaker som de blåser upp till stormar för att kunna kritisera feminister och feminism.

I övrigt framgår inte om mamman är feminist eller inte - hon kanske bara är en sund mamma som inser och anser att barn inte stöps till att gilla det ena eller det andra utifrån vad de kissar med.
Citera
2014-07-31, 11:11
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Vad är det för fel att fråga efter barnets kön? Tvärt emot vad virrpannorna inom FI och HBTQ-rörelsen anser så består vi människor faktiskt av män och kvinnor. Detta är ett biologiskt vetenskapligt faktum.

Javisst men inte att tjejer vill leka bara med dockor och att pojkar inte tycker att rosa glitter är fint.
Citera
2014-07-31, 11:14
Medlem
Är absolut ingen feminist, snarare tvärtom, men kan hålla med om att det bästa vore om personalen frågade vilken leksak barnet vill ha. Det är lika dumt att förutsätta att tjejer vill leka med dockor som att tvinga killar att leka med dem, båda är exempel på att tvinga in barn i könsroller. Låt de välja själva.
Citera
2014-07-31, 11:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Nu gör du dig dummare än du är. Jag beskrev att det finns en HERR avdelning, en DAM, uppdelat Pojkkläder, tjejkläder hålls åtskiljt. All den könsmedvetna personal du beskriver existerar inte Varför reagerar du inte över det om du nu är så medveten.
Bestäm dig nu för om du talar om personal som erbjuder dig sin hjälp att välja och då utgår från ditt kön, omklädningsrum, eller om hur kläder är sorterade i ett varuhus.

Oavsett vilket är det faktiskt inget som hindrar män från att handla på damavdelningen, eller kvinnor från att handla på herravdelningen.

Och fortfarande har jag aldrig råkat ut för att personalen frågar om jag är man eller kvinna - oavsett var i butiken jag befinner mig. Det är ett problem som endast du upplever tror jag.

Citat:
Om din manliga kille gick in och provade stay-ups på damavdelningen och bad personalen om hjälp, skulle det varit en vakt där på två minuter. Varför låtsas du att du inte ser detta men leksaken på Mc Donalds skulle du minsann reagera. Du är inte bara en löjlig figur du är feg också.
Nej, det skulle det inte. Det är snarare så att om nu provhytterna är könsuppdelade - vilket de vanligen inte är - så är det så att damkläder skall provas på damavdelningen och herr på herravdelningen - och vill du ha med smakråd från man eller kvinna på vilken av avdelningarna som helst så är det okej.

Personligen blir min slutsats att du helt enkelt inte handlar kläder så ofta - och därför inte har så stort begrepp om hur det ser ut vare sig med provhytter eller bemötande från personal.
Citera
2014-07-31, 11:18
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och tjejer föds inte med blå kläder och actiongubbar i handen.

BTW, vad är det egentligen för fel med rosa kläder till tjejer? Varför är blå kläder bättre? Varför är gröna kläder bättre? Eller är det gula som är bättre? Grå? Svarta? Regnbågsfärgade? Vita?
Varför vill du förbjuda rosa kläder till flickor?!?

Du har rätt! "... tjejer föds inte med blå kläder och actiongubbar i handen". Varför då tvinga in dem i pojk- och flick-fack? Gillar ett barn rosa/gröna/blå/gula kläder, låt den ha det oberoende av kön.

Jag fattar faktiskt inte varför detta upprör så många idag 2014. När jag var liten lekte jag hellre med byggsatser och bilar och det väckte inga direkta reaktioner. Mamma var lite besviken för att hon inte fick köpa fina dockor men jag gillade ju glitterpennor, så det köpte hon istället. Vad är problemet era fåntrattar?
Citera
2014-07-31, 11:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Nej tyvärr är det så.

Fördomar är väl att ta i? Klumpigt? Ja men tycker du verkligen att det är något att reagera kraftigt emot?

Sen god service och mat - Mc Donalds?

Hade det varit jag i den situationen så hade jag nog frågat vad det var för leksaker och sen sagt mitt barn vill ha denna.
Hon skrev ett inlägg på Mc Donalds facebook-sida, en helt relevant reaktion anser jag - facebook-sidor från företag är ju bl a till för att människor skall kunna ge ris och ros och påtala saker som kan göras bättre.
Citera
2014-07-31, 11:28
Medlem
Uncle Dukes avatar
Äter man på McDonalds får man skylla sig själv. Deras anstötliga s.k. "mat" är mer provocerande än deras arbetsvillkor, miljöpåverkan, upprätthållande av förtryckande strukturer och andra oetiska förfaranden de sysslar med.
Citera
2014-07-31, 11:45
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jag tycker att barbiedockan bör ha en penis under kjolen! För att hitta någon slags balans. Och Ken en fitta?

De kan ju börja med att ge Barbie en fitta och Ken en kuk. Det är osunt med leksaker som inte är anatomiskt korrekta - vad ska våra barn tro, att pojkar och flickor är helt släta under underkläderna?
Citera
2014-07-31, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
...
Ja, varför skall verksamheter ställa frågan där det inte har någon som helst praktisk betydelse för verksamheten i sig?

Det som skadar är när man tror att val och vilja är könstyrt istället för att utgå ifrån att individer faktisk är olika - även individer av samma kön.

Men, för att slutföra logiken som du framför och ställer dig bakom,
då måste ju affärerna ta bort avdelningarna "Pojkar" och "Flickor".
Det är ju den enda anledningen att kvinnan frågade mig, "är det till en
pojke eller flicka?".

Det som istället är viktigt är saker som att kvinnor ska ha lika lön för lika
arbete. Kunna arbeta med exakt samma yrken som män, framförallt
inom mansdominerade yrken osv.

Den viktiga kampen, förstörs den av att McD och H&M frågar "till pojke eller flicka?".
Jag ser inte en naturlig och självklar koppling.

Vill en förälder köpa klänning till lille Sixten, så kan de väl göra det ändå?
Föräldrar köper ju dockor till sina killar, exempelvis. Vill inte Sixten ha klänning
och leka med dockor, så kommer Sixten att låta de leksakerna och kläderna
ligga i en hörna. Det löser sig längs vägen.
Citera
2014-07-31, 11:58
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Såklart du förstår henne då du också är ett missfoster. En förkrossande majoritet tycker inte att man ska skrika apartheid för att kassabiträden inte gått kurs i hur man upptäcker och servar lättkränkta idioter. Tanken har aldrig slagit er att människor gör på ett visst sätt för att det är smidigast att bedriva till ex. en verksamhet så? Om 1 person på 100 vill ha en annan jävla leksak får väl "hen" säga till om det själv. Att hela samhället ska vändas upp och ned på grund av vad olika minoriteter går omkring och stör sig på är helt absurt.

Gå ut och upplev verkligheten en dag istället för att sitta och simulera den, så kanske känslan av att vara ur sync minskar.

Ditt inlägg är så rätt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. SEN NÄR har det blivit rimligare att anpassa sig efter minoriteter?

Jag har själv ett antal år bakom hamburgarekassan i ryggsäcken och man frågar "kille eller tjejleksak?" just för att "hen" ska få välja. Om något borde väl mamman gått i taket om personalen INTE frågat och antagit att hennes dotter/son vill ha en köntypisk leksak. Herreminjävlagud, vart är det här landet på väg och hur ska man någonsin hitta rimliga människor att avla fram ungar med, om alla springer runt och vill ha "hendagis"?

Obehagligt på riktigt.
Citera
2014-07-31, 12:02
Medlem
Dragonslayers avatar
Detta var i mitt tycke en väldigt liten sak att bli upprörd över och den viktigaste frågan besvaras inte ens i den substanslösa artikeln; vilken leksak ville hennes son egentligen ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in