2014-07-31, 16:36
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag minns inte namnet, men användaren tilldelades i alla fall titeln "Avatarist".
Skulle det accepteras idag eller var det bara förr när man var lite slappare på reglerna?

Lite info

#insomnia

(FB) Varför bara junior, member och senior

(FB) Bör gamla medlemmar belönas?

https://www.flashback.org/showpost.php?p=4838570&postcount=25
Citera
2014-07-31, 16:53
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Lite info

#insomnia

(FB) Varför bara junior, member och senior

(FB) Bör gamla medlemmar belönas?

https://www.flashback.org/showpost.php?p=4838570&postcount=25

Citera
2014-07-31, 17:38
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Flashback har redan sina FB-nyheter som på sitt sätt också har en opinionsbildade fnktion. Men eftersom de inte kan länkas samman med en person kan de heller aldrig få något egentligt genomslag. Så fort något kan kopplas ihop med en person tolkas det som någon. Och denne någon kan vi få en relation till. Och när en relation väl etablerats går det också att påverka.

Men det är klart att det kritiseras vilt mot detta förslaget. Inte så konstigt med tanke på att de flesta bara är minderåriga användare som bara skriver i dataspels- och pokerforumen.

Angeånde auktoritetsbegreppet är det såkalrt känsligt, men jag har inte mindre rätt för det. Om någon blir framställd som auktoritet kommer folk att "gapa och svälja". Om 10 toppanvändare hade utnämnts hade de faktiskt kommit att representera olika andelar av Sveriges befolkning. Det hade kunnat ses som en liten skola i parlamentarisk demokrati där övriga användare hade kunnat utöva inflytande genom forumsdebatter och PM.

Nu kommer ju aldrig riksdagens politiska partier skapa underforum på Flashback där deras topprepresentanter genom forumsdebatter och PM:ande kan göra oss mer delaktiga i det politiska och partipolitiska livet och beslutsfattandet. Men mitt alternativ hade varit en god 2:a.
Citera
2014-07-31, 18:48
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Flashback har redan sina FB-nyheter som på sitt sätt också har en opinionsbildade fnktion. Men eftersom de inte kan länkas samman med en person kan de heller aldrig få något egentligt genomslag. Så fort något kan kopplas ihop med en person tolkas det som någon. Och denne någon kan vi få en relation till. Och när en relation väl etablerats går det också att påverka.

Men det är klart att det kritiseras vilt mot detta förslaget. Inte så konstigt med tanke på att de flesta bara är minderåriga användare som bara skriver i dataspels- och pokerforumen.

Angeånde auktoritetsbegreppet är det såkalrt känsligt, men jag har inte mindre rätt för det. Om någon blir framställd som auktoritet kommer folk att "gapa och svälja". Om 10 toppanvändare hade utnämnts hade de faktiskt kommit att representera olika andelar av Sveriges befolkning. Det hade kunnat ses som en liten skola i parlamentarisk demokrati där övriga användare hade kunnat utöva inflytande genom forumsdebatter och PM.

Återigen, de personer som på grundval av sitt kunnande, sin skärpa och sina väl formulerade åsikter förtjänar auktoritet i debatten får också det naturligt av övriga på forumet. För det behövs ingen från toppen utsedd titel.

Nu kommer ju aldrig riksdagens politiska partier skapa underforum på Flashback där deras topprepresentanter genom forumsdebatter och PM:ande kan göra oss mer delaktiga i det politiska och partipolitiska livet och beslutsfattandet. Men mitt alternativ hade varit en god 2:a.
Sen när rymdes det inom forumet Flashbacks syfte att aktivt bejaka och utveckla medborgarnas sinne för parlamentarisk demokrati? Eller ens ta ställning i frågan om det är ett önskvärt statsskick? Vari ligger värdet i att vissa utvalda skribenters åsikter ska "gapas och sväljas" av folk?

Flashbacks egenvärde ligger i de fria diskussionerna. Det finns törhända därför ett instrumentellt värde i att Flashback som forum utgör en plattform med stort opinionsbildande genomslag i samhället - det attraherar såklart fler skribenter från alla samhällets håll att skriva och bidra till diskussionerna här. Att det finns ett värde i att Flashback Forum som helhet har stor genomslagskraft i samhället, betyder inte att det finns ett värde i att specifika användare får större genomslagskraft i samhället. Oavsett om det så faktiskt skulle leda till fler skribenter, högre nivå på debatterna och större total genomslagskraft i samhället så har man ändå försakat det syfte och funktion Flashback har att fylla idag - att utgöra en neutral, fri plattform för diskussioner där argument och åsikter prövas mot varandra snarare än toppgiven personstatus eller rang i ett hierarkiskt system.

Återigen, om någon användare förtjänar auktoritet i debatterna på grundval av sitt kunnande, sin skärpa och sitt sätt att väl formulera sig så får den redan idag den auktoriteten naturligt hos övriga. För det behövs ingen av makten utsedd titel.
Senast redigerad av sm910dif 2014-07-31 kl. 18:54.
Citera
2014-07-31, 18:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Flashback har redan sina FB-nyheter som på sitt sätt också har en opinionsbildade fnktion. Men eftersom de inte kan länkas samman med en person kan de heller aldrig få något egentligt genomslag.

Vad angår fixeringen av "opinionsbildnings"-aspektet av FB: Speak for yourself.

Citat:

Alltså inte så "smarta" som du anser dig vara.

Citat:

Inte alls, det hade setts som en liten skola i manipulation.

Citat:

Nix, det du försökar göra är att involvera FB i det politiska rävspelet.
Citera
2014-07-31, 20:45
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Man häpnar! Detta inlägg vars syfte att försvara ursprungsinlägget är om möjligt ännu mer korkat. Lätt att dra trollkortet här men jag tror inte att du trollar, du har bara noll koll..Och i stället för att "göra en pudel" och erkänna att förslaget kanske inte var så smart så angriper du andra användare.

Detta kan vara något av det dummaste jag läst på FB...nånsin!
"Om någon blir framställd som auktoritet kommer folk att "gapa och svälja""
Senast redigerad av Antevante 2014-07-31 kl. 20:48.
Citera
2014-07-31, 21:05
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Nu är jag närmare 50 än 25, så är inte minderårig, däremot postar jag numera mest i datorspel, så jag finner ditt inlägg provocerande.

Orsaken är att du ser dig bättre än andra användare beroende på var de postar och det är just därför ditt förslag är värdelöst eftersom Flashback inte ska skilja på några användare.

Sen, att du nominerar dig själv gör det hela löjligt, efter detta blir du nedskjuten av en användare du nominerar.

Så, skapa en blogg eller något eftersom du verkar vara en uppmärksamhetshora.
Citera
2014-07-31, 22:00
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Där ser du själv - bara genom att lyfta upp det som förslag lyckades jag upplysa människor.
Om du ännu inte förstått så - det är just så representativ parlamentarism fungerar. Ett litet uppvaknande för dig kanske?
Citera
2014-07-31, 22:00
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Du påpekar en stor nackdel med hur många ser auktoriteter, och försöker sen använda det som stöd för din idé?
Exakt hur skulle det vara positivt att ge vissa användare en speciell titel just för att folk inte ska ifrågasätta vad de skriver?

Sen så känns det ju som att det skulle vara väldigt svårt att utse dessa "toppanvändare" (imponerande ego om du anser att 10 vore ett rimligt antal och du själv skulle platsa där). Det är ju i stort sett helt subjektivt och det går ju knappast att från forumadministrationens håll utse sådana utan att indirekt ta ställning för vissa åsikter.

Antar att du vill se flashback som nån slags tankesmedja, men hur fan skulle det gå till när det finns användare med så diametralt olika åsikter i väldigt många olika frågor. Eller du hade kanske tänkt att det är åsikterna du personligen har som skulle föras fram?
Citera
2014-07-31, 22:04
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Man häpnar! Detta inlägg vars syfte att försvara ursprungsinlägget är om möjligt ännu mer korkat. Lätt att dra trollkortet här men jag tror inte att du trollar, du har bara noll koll..Och i stället för att "göra en pudel" och erkänna att förslaget kanske inte var så smart så angriper du andra användare.

Detta kan vara något av det dummaste jag läst på FB...nånsin!
"Om någon blir framställd som auktoritet kommer folk att "gapa och svälja""
Ja, visst är det jobbigt att höra sånt? Du tror såklart du är sådär fri och ostyrlig och rebellisk och fritänkare och allt det där. Men tyvärr. De flesta av gör just inte så mycket annat än att gapa och svälja.
Förslaget var mycket bra. Du kanske mest är provocerad eftersom du inte ville få reda på hur stor kuksugare du egentligen var i verkligheten va?
Citera
2014-07-31, 22:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Där ser du själv - bara genom att lyfta upp det som förslag lyckades jag upplysa människor.

Ja, om dina manipulativa ambitioner.

Citat:
Om du ännu inte förstått så - det är just så representativ parlamentarism fungerar. Ett litet uppvaknande för dig kanske?

Jag visste inte alls, att FB är representativ parlamentarism. Stackars enfaldiga jag som blev medlem under illusionen att det är en privat organisation, som har ideal jag stödjar.
Citera
2014-07-31, 22:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, visst är det jobbigt att höra sånt? Du tror såklart du är sådär fri och ostyrlig och rebellisk och fritänkare och allt det där.

Jag gör ... för min del.

Citat:
Men tyvärr. De flesta av gör just inte så mycket annat än att gapa och svälja.

Så vi behövar såna som du för att reda ut vår zombi'ism och bli vår talesperson?

Citat:
Förslaget var mycket bra.

Enligt dig.

Citat:
Du kanske mest är provocerad eftersom du inte ville få reda på hur stor kuksugare du egentligen var i verkligheten va?

Tsk, tsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in