Eller ja, inte efter hyperinflationen.
För om du talar om det jag presterar på jobbet så äger jag ju inte det, utan den prestationen ägs ju av min arbetsgivare. Eller? Är det inte så i ditt system? Ärlig fråga alltså, eftersom jag inte vet hur mycket du fantiserar, om jag är anställd som, säg, snickare (jag är inte snickare på riktigt) och bygger en stol, vem får den prestationen enligt "nationalräkenskaperna"? Jag antar att arbetsgivaren äger prestationen, vilket i praktiken skulle innebära att alla företag är statsägda?
Eller ja, inte efter hyperinflationen.
För om du talar om det jag presterar på jobbet så äger jag ju inte det, utan den prestationen ägs ju av min arbetsgivare. Eller? Är det inte så i ditt system? Ärlig fråga alltså, eftersom jag inte vet hur mycket du fantiserar, om jag är anställd som, säg, snickare (jag är inte snickare på riktigt) och bygger en stol, vem får den prestationen enligt "nationalräkenskaperna"? Jag antar att arbetsgivaren äger prestationen, vilket i praktiken skulle innebära att alla företag är statsägda?1. Definitionen av en "prestation" enligt dig är: "sånt som någon efterfrågar och betalar för". Vidare är definitionen av BNP samma som ovan, men jag antar att du menar summan av sånt som någon (några) efterfrågar och betalar för.Detta är enligt det du sagt. Men du menade det inte så, eller hur? Du menade väl att bara möbelföretaget, eller bara den ursprungliga snickaren, skulle få pengarna?
2. Nej, jag fick inte betalt för att måla min egen balkong - men antag nu att jag vore anställ snickare, och spikar på arbetstid ihop en stol. Enligt dig äger jag min arbetskraft och säljer den till arbetsgivaren - dvs. arbetsgivaren är denna någon som "efterfrågar och betalar för" stolen jag just gjorde. Min prestation finns uppskriven i "nationalräkenskaperna" som en del av BNP.
3. Arbetsgivaren, som är ett möbelföretag, ställer den i sin affär. Det kommer in en kund, som nu "efterfrågar och betalar för" en stol. Stolen säljs, det är en prestation som finns i "nationalräkenskaperna" som en del av BNP.
4. Kunden i punkten ovan tröttnar på stolen och säljer den på blocket - eller på den statliga varianten, i ditt system - och någon annan "efterfrågar och betalar för" den. Återigen dyker stolen upp i "nationalräkenskaperna" som en del av BNP.
5. Vi har nu en stol som är tre stolar i vår BNP, och två personer och ett företag som ska få sin årliga kaka pengar av centralbanken.
1. Definitionen av en "prestation" enligt dig är: "sånt som någon efterfrågar och betalar för". Vidare är definitionen av BNP samma som ovan, men jag antar att du menar summan av sånt som någon (några) efterfrågar och betalar för.Detta är enligt det du sagt. Men du menade det inte så, eller hur? Du menade väl att bara möbelföretaget, eller bara den ursprungliga snickaren, skulle få pengarna?
2. Nej, jag fick inte betalt för att måla min egen balkong - men antag nu att jag vore anställ snickare, och spikar på arbetstid ihop en stol. Enligt dig äger jag min arbetskraft och säljer den till arbetsgivaren - dvs. arbetsgivaren är denna någon som "efterfrågar och betalar för" stolen jag just gjorde. Min prestation finns uppskriven i "nationalräkenskaperna" som en del av BNP.
3. Arbetsgivaren, som är ett möbelföretag, ställer den i sin affär. Det kommer in en kund, som nu "efterfrågar och betalar för" en stol. Stolen säljs, det är en prestation som finns i "nationalräkenskaperna" som en del av BNP.
4. Kunden i punkten ovan tröttnar på stolen och säljer den på blocket - eller på den statliga varianten, i ditt system - och någon annan "efterfrågar och betalar för" den. Återigen dyker stolen upp i "nationalräkenskaperna" som en del av BNP.
5. Vi har nu en stol som är tre stolar i vår BNP, och två personer och ett företag som ska få sin årliga kaka pengar av centralbanken.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera