• 1
  • 2
2014-07-29, 17:56
Medlem
swimmingpools avatar
Jag skrev detta mail till Försäkringskassan och får nog svar i morgon, men tänkte fråga om någon här vet hur det funkar.

"Jag har haft sjukersättning i hela mitt liv, ca 15 år. Jag har blivit erbjuden ett jobb i några dagar framöver (vet inte exakt hur länge) och då skulle lönen vara 117 kr i timmen och jobba ca 100%. Kan man vila sjukersättningen några dagar?"
Citera
2014-07-29, 17:57
Medlem
Manboiiis avatar
Haha dom lär väl sätta dit dig nu när du säger att du klarar av att jobba några tim om dagen..

Gissar på att du varit 100% sjukskriven.

Hoppas du åker dit på det.
Citera
2014-07-29, 18:10
Medlem
Om du nu orkar och klarar av att jobba 100 % vad ska du då ha sjukersättning till? Eller tror du man kan kombinera sjukersättning med att jobba? Sjukersättning får man ju pga. att man inte kan jobba av någon anledning. Om man har aktivitetsersättning som man också får från försäkringskassan så har man inte rätt att arbeta eller gå en yrkesutbildning, då får man istället ha vilande ersättning. Man kan inte både få pengar från försäkringskassan samtidigt som man får lön eller CSN-bidrag. Reglerna är dessutom rätt hårda så det är svårt att fuska...
Citera
2014-07-29, 18:43
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Haha dom lär väl sätta dit dig nu när du säger att du klarar av att jobba några tim om dagen..

Jag har sökt jobb i ca ett halvår, men inte hittat nåt. Och man kan ju inte leva på jobb från några dagar. A-kassa får man väl bara om man har jobbat förut. Soc är inte så bra på att fixa jobb och enligt Arbetsförmedlingen är reglerna så att jag ska söka jobb genom Soc. Sen klara jag inte vilket jobb som helst, visst mycket går bra, men inte om det är FÖR stressig nivå om ni förstår.

Man får jobba lite fast man har sjukersättning, men då får man bara tjäna 44 400 om året.

Man får också vila sin sjukförsäkring 2 år, men vet inte om man får vila några veckor. Så reglerna är lite krångliga.
Senast redigerad av swimmingpool 2014-07-29 kl. 18:47.
Citera
2014-07-29, 19:15
Medlem
Ja, man får jobba med sjukersättning och ersättningen minskar inte upp till ett fribelopp på 44400:-

Varför skulle du vila sjukersättningen? Det är bara att köra på, med FKs vetskak för det är viktigt att man ansöker i förväg så att de vet om att du jobbar.

Se här: https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

Vilka idioter det finns som svarar tvärsäkert på saker de uppenbarligen inte vet ett skvatt om.
Vet nötterna ens vad sjukersättning är?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Man kan inte både få pengar från försäkringskassan samtidigt som man får lön eller CSN-bidrag. Reglerna är dessutom rätt hårda så det är svårt att fuska...
Senast redigerad av acidofilus 2014-07-29 kl. 19:22.
Citera
2014-07-29, 19:20
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidofilus
Ja, man får jobba med sjukersättning och ersättningen minskar inte upp till ett fribelopp på 44400:-

Varför skulle du vila sjukersättningen? Det är bara att köra på, med FKs vetskak för det är viktigt att man ansöker i förväg så att de vet om att du jobbar.

Se här: https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

Vilka idioter det finns som svarar tvärsäkert på saker de uppenbarligen inte vet ett skvatt om.
Ja, kom på det sen. Det sks nog inte vara några problem att jobba lite. Men det beror ju på hur man räknar. Om man räknar pengarna i sig eller hur många procent man jobbar.
Citera
2014-07-29, 19:57
Medlem
Samhällsparasit "Jag kan jobba med mycket, bara det inte blir FÖR stressigt?..

Hur känns det att andra hårt arbetande människor underhåller dig medans du bara går hemma?
Citera
2014-07-29, 21:01
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.AcEle
Samhällsparasit "Jag kan jobba med mycket, bara det inte blir FÖR stressigt?..

Hur känns det att andra hårt arbetande människor underhåller dig medans du bara går hemma?
Det känns hemsk. Men för mig är det skillnad på tid och vad jag ska göra om du förstår. Har inget emot att jobba länge, men om jag måste vara kreativ hela tiden blir jag helt slut.
Citera
2014-07-29, 23:13
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Det känns hemsk. Men för mig är det skillnad på tid och vad jag ska göra om du förstår. Har inget emot att jobba länge, men om jag måste vara kreativ hela tiden blir jag helt slut.

Jag blir helt slut om jag inte får vara kreativ hela tiden, så jag borde få bli sjukskriven då eller?
Bara 30min dödtid och jag somnar direkt sittande som stående...
Citera
2014-07-29, 23:55
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Jag blir helt slut om jag inte får vara kreativ hela tiden, så jag borde få bli sjukskriven då eller?
Bara 30min dödtid och jag somnar direkt sittande som stående...
ADHD?
Citera
2014-07-30, 21:15
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
ADHD?

Mer eller mindre jo, har dock aldrig någonsin käkat mediciner mot det.
Citera
2014-08-04, 11:25
Medlem
swimmingpools avatar
Jag kan nog jobba ca 8 timmar i veckan om mina uträkningar stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in