Citat:
Ditt eget fackliga medlemsskap spelar ingen som helst roll för Folksam, det som spelar roll är om du har tjänstepension via kollektivavtal. Om kollektivavtalet inte har med nordnet som valbar förvaltare, så kommer du mig veterligen inte kunna byta din nu aktiva tjänstepension dit. Men saknar din arbetsgivare kollektivavtal är det inga problem att byta bort samtliga försäkringar till Nordnet, förutsatt att försäkringarna i sig har bytesrätt.Jag har både och idag, traditionell hos AMF och fond hos Folksam & Swedbank.
Eftersom jag vill sköta sparandet själv så är det enbart fondförsäkring som är intressant.
Ja, faktum är att jag redan idag använder Nordnet för sparande i fonder & lite aktier så jag ringde dom igår och frågade hur det funkar. Man skickar helt enkelt in en så kallad "informationsfullmakt" till Nordnet som då kollar ifall det finns möjlighet att flytta kapital från andra förvaltare. Går det så meddelar dom mig detta och till vilka kostander. Sen är det upp till mig att bestämma om jag vill göra flytten.
Jag blev faktiskt förvånad över hur magert fondutbud mina nuvarnade förvaltare hade efter att ha kollat upp detta, här har ju Nordnet & Avanza en STOR fördel med att man kan välja mellan bra mycket mer fonder. I Nordnets fall tror jag det handlar om flera hundra olika fonder.
Tanken är nu alltså att flytta allt existerande kapital till tjänstepensionen till Nordnet och väntar nu på svar. Tydligen kan inte Nordnet begära fullmakt från Folksam så dom måste jag kontakta själv för att fråga.
Menar du att det kan bli problem att flytta från Folksam om jag är medlem i Handels?
Eftersom jag vill sköta sparandet själv så är det enbart fondförsäkring som är intressant.
Ja, faktum är att jag redan idag använder Nordnet för sparande i fonder & lite aktier så jag ringde dom igår och frågade hur det funkar. Man skickar helt enkelt in en så kallad "informationsfullmakt" till Nordnet som då kollar ifall det finns möjlighet att flytta kapital från andra förvaltare. Går det så meddelar dom mig detta och till vilka kostander. Sen är det upp till mig att bestämma om jag vill göra flytten.
Jag blev faktiskt förvånad över hur magert fondutbud mina nuvarnade förvaltare hade efter att ha kollat upp detta, här har ju Nordnet & Avanza en STOR fördel med att man kan välja mellan bra mycket mer fonder. I Nordnets fall tror jag det handlar om flera hundra olika fonder.
Tanken är nu alltså att flytta allt existerande kapital till tjänstepensionen till Nordnet och väntar nu på svar. Tydligen kan inte Nordnet begära fullmakt från Folksam så dom måste jag kontakta själv för att fråga.
Menar du att det kan bli problem att flytta från Folksam om jag är medlem i Handels?
Nordnet och Avanza har ett jättebra fondutbud jämfört med de etablerade aktörerna, och framför allt saknar de kapitalavgiften (som är den stora avgiftsboven över tid). Dessutom får du möjlighet att placera i fler saker än bara fonder, såsom aktier, obligationer och allt vad det är.
Skillnaden mellan Avanza och Nordnet är att priset för premiebefrielsen är olika, det var dyrare hos den ena. Minns inte vem, fråga om det. Premiebefrielsen kostar nån viss procent av månadsinbetalningen (premien), 1-2% eller så.
Kolla som sagt upp villkoren för den traditionella försäkringen hos AMF, främst vilken garantiränta du har. Så du vet vad du byter bort. Har du en jättebra garantiränta kommer de bara bli glada att bli av med dig, och då finns det ju anledning att fundera över om inte pengarna ska vara kvar.
Fondförsäkringarna kan du utan vidare byta (om du har bytesrätt på dem).