Citat:
Ursprungligen postat av
mcLarsson
Ordlista:
Är det traditionell eller fond som du har hos AMF, FolksamLO, Swedbank?
Ska du byta fonder själv? Om ja, så ska du byta till Avanza eller Nordnet eftersom dessa är de enda som ej tar ut kapitalavgift (procentuell avgift på värdet på försäkringen). Finns ingen som helst anledning till att betala en kapitalavgift när du sköter allting själv, och därför ingen som helst anledning att välja nåt annat än Avanza eller Nordnet för fondförsäkring. Har du kollektivavtal är det möjligt att du inte kan välja varken avanza eller nordnet (facket får kickbacks från kapitalavgiften, och eftersom nordnet och avanza inte har nån kapitalavgift betalar de heller ingen kickback - och då är de inte valbara av facket, som i den här frågan alltså företräder sig själva snarare än dig). Med kollektivavtal ska du välja den fondförsäkring som har lägst avgifter.
Jag har både och idag, traditionell hos AMF och fond hos Folksam & Swedbank.
Eftersom jag vill sköta sparandet själv så är det enbart fondförsäkring som är intressant.
Ja, faktum är att jag redan idag använder Nordnet för sparande i fonder & lite aktier så jag ringde dom igår och frågade hur det funkar. Man skickar helt enkelt in en så kallad "informationsfullmakt" till Nordnet som då kollar ifall det finns möjlighet att flytta kapital från andra förvaltare. Går det så meddelar dom mig detta och till vilka kostander. Sen är det upp till mig att bestämma om jag vill göra flytten.
Jag blev faktiskt förvånad över hur magert fondutbud mina nuvarnade förvaltare hade efter att ha kollat upp detta, här har ju Nordnet & Avanza en STOR fördel med att man kan välja mellan bra mycket mer fonder. I Nordnets fall tror jag det handlar om flera hundra olika fonder.
Tanken är nu alltså att flytta allt existerande kapital till tjänstepensionen till Nordnet och väntar nu på svar. Tydligen kan inte Nordnet begära fullmakt från Folksam så dom måste jag kontakta själv för att fråga.
Menar du att det kan bli problem att flytta från Folksam om jag är medlem i Handels?