Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Underbar fråga från Marcus Haraldsson i SvD till Ayaan Hirsi Ali.
"Samtidigt säger du själv att det muslimska samhället är mentalt och materiellt efterblivet. Är inte det rasistiskt?"
Haraldsson utgår från att muslimer är en ras. Ett mycket vanligt fenomen i journalistkretsar. Jag antar att denna vantro/inställning existerar pga av att journalistkåren aldrig bor bland muslimerna själva. Man sitter och "tror" bakom skrivborden.
Som jag uppfattar det användes termen "rasist" ganska friskt när kritik farmförs mot främmade kulturer, folkgrupper, religioner etc. Det behöver inte nödvändigtsvis innebära att den som använder uttrycket vet vad innebörden verkligen är.
I fall som detta är det, i min mening, lättare att tolka att de med "rasist" menar "fördomsfull", "främlingsfientlig", "generaliserande" osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Ayaan Hirsi Ali har försökt förklara för omvärdlen i decennier nu
att Islam är mer politik än religion. Islam gör ALLTID anspråk på ALL makt.
Det är tragiskt när interjuvare är så grotseskt dåligt pålästa att de blir direkt pinsamma för sina läsare.
- Face the facts. Muslimska samhällen ÄR efterblivna, patrialkala, odemokratiska. Snacket om "rasism" känns bara så efterblivet i sig.
Följ med i europadebatten era sydlappländska lokalblaskor... alternativt läs en bok av de ni tänker intejuva.
Jag tycker det är enormt positivt att se på de politska sidorna av den muslimska världen. Kritik som framförs behöver inte angripa religionen eller folkslaget i sig, utan mera konkreta sakfrågor som exempelvis frågor om mänskliga rättigheter och demokrati.
Förhoppningsvis kan man föra dialoger som inte blir så infekterade som de ofta blir när man diskuterar religion och kultur.