2014-07-28, 13:27
Medlem
Librarians avatar
Jag har en gaming-laptop i ultrabookutförande (AORUS X7) där jag, för tillfället iaf, kan spela allt på maxgrafik.

Har dock märkt att den blir väldigt varm efter längre spelsessioner och ska därför investera i en kylare att vila datorn på.

Vilken är den allra bästa på marknaden just nu? Priset är oviktigt, det verkar inte vara en speciellt dyr produkt, men testerna jag hittat är motsägelsefulla. Vissa hyllar en modell som andra dissar osv.

Datorn är en 17".
Citera
2014-07-28, 13:35
Medlem
Customizes avatar
Själv pallar jag upp datorn och lägger kylklampar under, en direkt under fläktintaget, kyler kanon. och kostar gratis.
Citera
2014-07-28, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Själv pallar jag upp datorn och lägger kylklampar under, en direkt under fläktintaget, kyler kanon. och kostar gratis.

Vart delar dom ut gratis kylklampar?

Själv använder jag en platta med någon slags gel i , ska länka den om jag hittar.
Citera
2014-07-28, 13:52
Medlem
Mugsys avatar
Jag blev skraj och körde med den där enorma kylklampen som finns i min frys. Den är lika stor som datorn. Och jösses, den kylde ner datorn enormt, lite för bra. Jag hade svept in den i handdukar, tack och lov.

Sen köpte jag några olika kylplattor med fläkt men förkastade och lämnade tillbaka alla utom en som jag hittade på Clas Ohlson. Här.

Den heter Targus Lap Chill Mat och är idealisk för mina behov. I Europa är artikelnumret AWE55EU. Kan drivas direkt av en USB-port på datorn eller via en extern 5 V-laddare. Jag använder en laddare för iPhone.

Targus har en dyrare men plastigare version med inbyggd USB-hubb, men det känns onödigt tycker jag när det egentliga målet är att kyla ner datorn.
Senast redigerad av Mugsy 2014-07-28 kl. 13:57.
Citera
2014-07-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Jag har en gaming-laptop i ultrabookutförande (AORUS X7) där jag, för tillfället iaf, kan spela allt på maxgrafik.

Har dock märkt att den blir väldigt varm efter längre spelsessioner och ska därför investera i en kylare att vila datorn på.

Vilken är den allra bästa på marknaden just nu? Priset är oviktigt, det verkar inte vara en speciellt dyr produkt, men testerna jag hittat är motsägelsefulla. Vissa hyllar en modell som andra dissar osv.

Datorn är en 17".

http://www.enaco.se/

Telefonnummer: +46 732 31 96 30

Ring och skrik att du måste ha det inom en timme och att kostnaden är oviktig.
Lovar att de kommer med det bästa skit du kan få inom den tidsramen.
Telefonnumret går till deras VD.
Citera
2014-07-28, 14:19
Medlem
Citat:

Datorn är en 17".
Lika bra att skaffa en stationär dator
Citera
2014-07-28, 14:41
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yfrontskalsong
Vart delar dom ut gratis kylklampar?

Själv använder jag en platta med någon slags gel i , ska länka den om jag hittar.

Alltid ska någon ORKA anmärka något, ja 4 kylklampar för 20:- på affären då.

Elkostnaden för att kyla ner dessa vet jag tyvärr inte, inte heller slitagekostnad på skorna du får genom att gå från bilen fram och tillbaka.
Citera
2014-07-28, 17:53
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Jag blev skraj och körde med den där enorma kylklampen som finns i min frys. Den är lika stor som datorn. Och jösses, den kylde ner datorn enormt, lite för bra. Jag hade svept in den i handdukar, tack och lov.

Sen köpte jag några olika kylplattor med fläkt men förkastade och lämnade tillbaka alla utom en som jag hittade på Clas Ohlson. Här.

Den heter Targus Lap Chill Mat och är idealisk för mina behov. I Europa är artikelnumret AWE55EU. Kan drivas direkt av en USB-port på datorn eller via en extern 5 V-laddare. Jag använder en laddare för iPhone.

Targus har en dyrare men plastigare version med inbyggd USB-hubb, men det känns onödigt tycker jag när det egentliga målet är att kyla ner datorn.

Den ser helt okej ut, den dyrare versionen känns inte nödvändig eftersom syftet är kylning och inget annat (som du också nämner).

Blir det stor skillnad i temperatur med den?
Citera
2014-07-28, 18:13
Medlem
Librarians avatar
Jag har tittat lite på dessa två och skulle uppskatta feedback:

CM Storm SF-19 Gaming Laptop Cooling Pad

Cooler Master NotePal X3 Laptop Cooling Pad

Citera
2014-07-28, 19:59
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Den ser helt okej ut, den dyrare versionen känns inte nödvändig eftersom syftet är kylning och inget annat (som du också nämner).

Blir det stor skillnad i temperatur med den?
Utan kylning kan datorn nå över 65° C även vid belastning med rengjorda inbyggda fläktar och ny kylpasta på tre ställen. Den blir väldigt het under och där kylsystemet blåser ut varmluften.

Med kylning blir datorn varm men inte het vid belastning. Den når max 62° vid lätt belastning (jag har inte vågat pressa den för hårt än) och ligger kring 43-46° utan belastning men vid lätt användning.

Ska prova igen och återkommer och justerar siffrorna mer exakt för den som är intresserad. Jag ska rippa några filmer med Handbrake och kolla. Handbrake suger ju musten ur datorn och utnyttjar all processorkraft som finns.

Visst hjälper fläktarna att hålla nere temperaturen, skonar det inbyggda kylsystemet och fläktarna. Det är bra för datorn.

Fläktarna på den här kylplattan är två till antalet och ganska små, ca 8 cm. Visst hade det varit bättre med 15 cm eller större och lite mer blås, men det verkar fungera tillräckligt bra i alla fall och ljudnivån är rätt låg.

Kylplattan från Targus har andra fördelar som väger in. Den är mycket behaglig och praktisk att använda. Jag gillar enkelheten, funktionen. Jag testade två andra kylplattor innan: en från Elgiganten av märket Trust som funkade rätt bra men men som var onödigt plastig och hade onödiga plastbitar som man måste fälla ut nedtill.

Jag testade också Plexgear Twin Cool med två fläktar från Kjell & Co som funkade mycket bra och hade stora fläktar, men som tyvärr luktade kinesisk fenolplast av den äldre kommunistiska sorten något alldeles enormt och var rätt ful i realiteten. Så den fick jag tyvärr lämna tillbaka direkt.

Återkommer med korrekta, exakta temperaturmätningar senare.
Senast redigerad av Mugsy 2014-07-28 kl. 20:06.
Citera
2014-07-28, 21:19
Medlem
Mugsys avatar
Datorn är en MacBook Pro med i5-processor.

Vid start är temperaturen vid den hetaste av de 13 temperatursensorer som finns i datorn beskedliga 43°.

Vid lätt kontinuerlig belastning är temperaturen 48°.

Vid mycket hård belastning, rippning med Handbrake av en långfilm till mp4, är temperaturen som högst 65°.

Processorn är då under maximal belastning hela tiden eftersom Handbrake är skrivet så att det vilar på maximal processorstyrka. Om man lyfter på datorn då är den mycket varm men inte brännhet.

När man avslutar Handbrake och låter datorn gå utan belastning sjunker temperaturen til 58° på två minuter och sedan ner till trevliga 42° på några minuter till.

Kylningen fungerar alltså.

Naturligtvis finns det kylplattor med bättre blås, men jag har inte testat något bättre.
Senast redigerad av Mugsy 2014-07-28 kl. 21:56.
Citera
2015-08-27, 15:13
Medlem
Någon som provat Plexgear Twin Cool? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/kylning/plexgear-twin-cool-p98980

Den verkar ju ha rejält stora fläktar i alla fall. Var några som klagade på Targus-modellen att den har väldigt små fläktar vägt mot vad den kostar.

Någon som har bra tips på det billigaste man kan komma undan om man vill kombinera ett ställ (typ: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/hallare-stall/plexgear-laptopbord-p57376#ProductDetailedInformation) med en kylare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in