Citat:
Ursprungligen postat av
Librarian
Den ser helt okej ut, den dyrare versionen känns inte nödvändig eftersom syftet är kylning och inget annat (som du också nämner).
Blir det stor skillnad i temperatur med den?
Utan kylning kan datorn nå över 65° C även vid belastning med rengjorda inbyggda fläktar och ny kylpasta på tre ställen. Den blir väldigt het under och där kylsystemet blåser ut varmluften.
Med kylning blir datorn varm men inte het vid belastning. Den når max 62° vid lätt belastning (jag har inte vågat pressa den för hårt än) och ligger kring 43-46° utan belastning men vid lätt användning.
Ska prova igen och återkommer och justerar siffrorna mer exakt för den som är intresserad. Jag ska rippa några filmer med Handbrake och kolla. Handbrake suger ju musten ur datorn och utnyttjar all processorkraft som finns.
Visst hjälper fläktarna att hålla nere temperaturen, skonar det inbyggda kylsystemet och fläktarna. Det är bra för datorn.
Fläktarna på den här kylplattan är två till antalet och ganska små, ca 8 cm. Visst hade det varit bättre med 15 cm eller större och lite mer blås, men det verkar fungera tillräckligt bra i alla fall och ljudnivån är rätt låg.
Kylplattan från Targus har andra fördelar som väger in. Den är mycket behaglig och praktisk att använda. Jag gillar enkelheten, funktionen. Jag testade två andra kylplattor innan: en från Elgiganten av märket Trust som funkade rätt bra men men som var onödigt plastig och hade onödiga plastbitar som man måste fälla ut nedtill.
Jag testade också
Plexgear Twin Cool med två fläktar från Kjell & Co som funkade mycket bra och hade stora fläktar, men som tyvärr luktade kinesisk fenolplast av den äldre kommunistiska sorten något alldeles enormt och var rätt ful i realiteten. Så den fick jag tyvärr lämna tillbaka direkt.
Återkommer med korrekta, exakta temperaturmätningar senare.