Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-21, 12:17
  #13
Medlem
donaldfdrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impre6
Merparten, om jag vågar påstå, av dagens araber i Sverige lyder deras föräldrar. Fastän de säger att dem "alltid velat vara tandläkare/läkare" så härstammat det ingen annanstans än föräldrarnas hjärntvättning. Det har hänt mig och alla andra runt om mig.
Föräldrarna som kommit hit har inte fått grepp på det svenska systemet. I mellanöstern råder följande (åtminstone i deras tid): Antingen blir du läkare, eller tandläkare, ELLER så kommer du inte att ha bra lön och därmed slita hela ditt liv.

Dummaste jag läst på länge, och då har jag läst mycket på flashback.
Ja, föräldrarna har säkert väldigt stor påverkan. Men det är inte unikt för människor från Mellersta östern (Se: östra Asien). Anledningen till att läkaryrkena är så populära bland människor från främst tredje världen är för att utbildningen sedan ger möjligheten till flytt från landet. När det inte är något vidare att bo kvar i hemlandet finns det i de flesta fallen inte någon annan utväg än att utbilda sig.
Citera
2016-07-21, 12:18
  #14
Medlem
donaldfdrapers avatar
Så hur har det gått för er? Möter utbildningen era förväntningar? Många avhopp/byten till läkarlinjen?
Citera
2016-07-31, 21:12
  #15
Medlem
Hur mycket engelska är det i föreläsningarna och i studentlitteraturen?

Är det något examensarbete och hur går det till i så fall?
Citera
2016-07-31, 21:28
  #16
Medlem
Och en till fråga om en tandläkare läser det här. Hur mycket sitter man ner på jobbet? Hur många moment under jobbet får/kan man utföra ståendes? (Syftar på att det inte är nyttigt att sitta ner för mycket)
Citera
2016-08-03, 21:10
  #17
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeboyy
Och en till fråga om en tandläkare läser det här. Hur mycket sitter man ner på jobbet? Hur många moment under jobbet får/kan man utföra ståendes? (Syftar på att det inte är nyttigt att sitta ner för mycket)

Jag är inte tandläkare (och inte verksam i vården överhuvudtaget för den delen) men jag har däremot varit hos tandläkare ett antal gånger. Så vitt jag minns så brukar de uteslutande stå medan man som patient sitter/ligger i stolen. Du bör alltså ha all möjlighet att stå under patientbehandling, vilket rimligtvis utgör en ganska stor andel av den totala arbetstiden.
Citera
2017-02-14, 08:29
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeboyy
Hur mycket engelska är det i föreläsningarna och i studentlitteraturen?

Är det något examensarbete och hur går det till i så fall?

Vi har haft en helengelsk kurs! Sen är det många föreläsare som bara pratar engelska ändå och all studielitteratur är på engelska!
Det är examensarbete de sista åren.. 30 HP på engelska.
Citera
2017-02-14, 08:31
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeboyy
Och en till fråga om en tandläkare läser det här. Hur mycket sitter man ner på jobbet? Hur många moment under jobbet får/kan man utföra ståendes? (Syftar på att det inte är nyttigt att sitta ner för mycket)

Det är många som enbart satt ned förr vilker leder till nack och rygg besvär ofta. Nu försöker många stå medan de arbetar med vissa saker eller iaf variera..
Citera
2017-12-10, 23:34
  #20
Medlem
donaldfdrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeboyy
Hur mycket engelska är det i föreläsningarna och i studentlitteraturen?

Är det något examensarbete och hur går det till i så fall?

I dagsläget är en kurs på 7,5HP (Cell- & molekylärbiologi) på engelska. Kurslitteraturen de första 1,5 åren är mestadels på engelska, dock så är kurslitteratursplugg inte riktigt det de flesta studenterna pluggar på utan det är material (sammanfattningar, ex-tentor och dylikt) som är på svenska.
Citera
2017-12-27, 23:33
  #21
Medlem
Tandläkarstudenter på KI

Hur ser den verksamhetsförlagda utbildningen ut där? Har ni det varje termin? Hur länge?

Och sedan undrar jag också om ni tror att det är möjligt att jobba under utbildningstiden? Jag har en kandidatexamen sedan tidigare så jag är rätt "erfaren" student.
Citera
2017-12-28, 06:40
  #22
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2018-03-24, 14:46
  #23
Medlem
Tandläkarprogrammet på KI

Hej! Jag undrar om någon här har pluggat till tandläkare på KI och kan berätta hur man upplevde utbildningen samt stämningen bland kursarna och på skolan?

Var utbildningen svår? När började man med det praktiska?
Vill helt enkelt veta allt möjligt och eran erfarenhet kring utbildningen

// Nyfiken person
Citera
2018-04-22, 23:39
  #24
Medlem
donaldfdrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGreendayzer
Hej! Jag undrar om någon här har pluggat till tandläkare på KI och kan berätta hur man upplevde utbildningen samt stämningen bland kursarna och på skolan?

Var utbildningen svår? När började man med det praktiska?
Vill helt enkelt veta allt möjligt och eran erfarenhet kring utbildningen

// Nyfiken person

Tjaba. Utbildningen är nästintill 100% teoretisk de första tre terminerna och det praktiska börjar termin fyra och fortsätter till examen.

Värdefulla länkar om tandläkarprogrammet:

Allmän info om programmet på KI: https://ki.se/utbildning/2tl13-tandlakarprogrammet

Odontologiska föreningens hemsida (studentkåren för tandvårdsstuderande på KI): https://www.ofsthlm.se/

Skugga en student https://ki.se/utbildning/skugga-en-student

Podcast om tandläkarprogrammet: https://soundcloud.com/karolinskains...sbal-och-mutor

Video från SACOs gymnasieval 2016: https://www.youtube.com/watch?v=vpIJVrndFvM
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback