Citat:
Ursprungligen postat av
ihatejuice
Läser själv till tandläkare, och ja majoriteten är tjejer på programmet men i min klass är det mer 50-50. Tycker mig se fler tjejer på läkarprogrammet också. Vetefan om många är utlandsfödda, men de är en stor andel studenter som har ursprung från mellanöstern ja. Kanske beror det på status, eller att det är "lätt" att få jobb (ja i glesbygden). Arbetsmarknaden är inte lika bra för tandläkare som den var för några år sedan. Platserna på universiteten har utökats och många som läst utomlands har sökt sig tillbaka till Sverige. Stockholm/Göteborg kan man i princip glömma som nyutexaminerad om man ej tidigare sommarjobbat på någon klinik i stan eller om man ej har kontakter.
Jag tycker det är en skön stämning och ganska tungt med plugg i perioder. Många tycker att de första två åren är tunga med ämnen som cellbiologi, anatomi, fysiologi osv. Själv tycker jag att det blir jobbigare (men roligare) ju längre upp i terminerna man kommer eftersom man då har mycket klinik som varvas med föreläsningar/tentor. Det blir väldigt långa dagar i skolan helt enkelt, eftersom det mesta är obligatoriskt också. Om du är intresserad av medicin, gillar att arbeta med människor och inte har tummen mitt i handen så tror jag att det kommer gå bra!

Tack för ett utförligt svar
Vägde länge mellan att söka till läkare eller tandläkare (alltid beundrat vårdyrken), men valde tandläkare eftersom det verkade vara lugnare med arbetsdagar och sånt, samt mer frihet då många har egen praktik och man då slipper byråkratin i landstingen. Är också intresserad av företagande och marknadsföring/reklam vilket är viktigt i privat sektor om man öppnar eget, så jag tyckte det var ett bra val.
Har en kompis som pluggar till läkare på KI, och hon tycker inte det är jättetungt. Visst, mycket plugg såklart, men man slipper betygshetsen eftersom tentorna bara har G/U. Tror du tandläkarprogrammet har ungefär liknande upplägg när det kommer till tentor, föreläsningar, seminarier, praktik, osv?