• 1
  • 2
2014-07-28, 11:26
Medlem
Jag undrar hur ni civilekonomer, eller med liknande utbildning, fick ert första jobb? Jag tog nyligen examen och har jobbat och varit aktiv i studentgrejer medan jag har studerat. Jag har sökt en del jobb sedan examen i våras men fortfarande inte lyckats hitta något . Jag söker via både bemanningsföretag och arbetsförmedling.

Ett stort problem med att få jobb tror jag är att jag inte valde den tråkiga redovisningsinriktningen. Vill inte jobba med redovisning helt enkelt. Vad tror ni?

Hur länge tror ni också att jag kan gå arbetslös innan det ser dåligt ut i CV:t?

Tack!
Citera
2014-07-28, 11:57
Medlem
LikeAGloves avatar
Vad är din inriktning? Marknadsföring?

Du kanske ska skruva ned förväntningarna något och ta sikte på ett enklare jobb som sedan kan fungera som språngbräda
Citera
2014-07-28, 12:12
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grundemol
Ett stort problem med att få jobb tror jag är att jag inte valde den tråkiga redovisningsinriktningen. Vill inte jobba med redovisning helt enkelt. Vad tror ni?

Du kan vall borja med att saga vilken inriktning du har. Sjalv sa har jag finance & Controlling och borjade som Financial Analyst hos IBM, numera arbetar jag som Managementkonsult.
Citera
2014-07-28, 12:28
Medlem
Tack för svar, sorry glömde säga vilken inriktning jag läst; nationalekonomi
Citera
2014-07-28, 18:42
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Vilken skola tog du examen ifrån? Har dina jobb under studietiden haft anknytning till ekonomi?
Citera
2014-07-28, 20:56
Medlem
P55s avatar
Citat:

Berätta gärna mer om din utbildning och vilka ämnen du har läst.
Men ska du få nåt jobb så är det nog i den offentliga förvaltningen, den privata sfären är inte intresserade av färska civilekonomer som är inriktade på nationalekonomi.

Hade du dock valt företagsekonomi och redovisning, vilket jag tycker är intressant och spännande, så hade du inte behövt söka jobb. Med lite hyfsade betyg så hade revisionsfirmor jagat dig eller åtminstone visat sitt intresse.
Senast redigerad av P55 2014-07-28 kl. 21:22.
Citera
2014-07-28, 23:30
Medlem
Samma examen som dig. Supportfunktion på en IB för att 10 mån senare bli aktiemäklare. Tror mycket hänger på ditt personliga brev. Se till att vinkla det på rätt sätt inför varje tjänst du söker.

Lycka till!
Citera
2014-07-29, 10:34
Medlem
WACCs avatar
Arbetsmarknaden för ekonomer har varit taskig ganska länge. Det är bara att kämpa på så får du ett jobb till sist. Sikta hellre lite lägre på första jobbet och jobba där ett år. Byt sedan.
Citera
2014-07-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Arbetsmarknaden för ekonomer har varit taskig ganska länge. Det är bara att kämpa på så får du ett jobb till sist. Sikta hellre lite lägre på första jobbet och jobba där ett år. Byt sedan.

Ja det är så man får göra. Tyvärr verkar det ju vara hundratals sökande till samma jobb så även fast man uppfyller alla kriterier och mer därtill på vad de söker, plus att man skulle göra mycket bra ifrån sig på jobbet, så blir man inte ens kallad till intervju. Det är verkligen en tuff marknad!
Citera
2014-07-29, 16:43
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ja det är så man får göra. Tyvärr verkar det ju vara hundratals sökande till samma jobb så även fast man uppfyller alla kriterier och mer därtill på vad de söker, plus att man skulle göra mycket bra ifrån sig på jobbet, så blir man inte ens kallad till intervju. Det är verkligen en tuff marknad!

Huvudsaken är att inte ge upp. Bor du i någon storstad? Om inte, så fundera allvarligt en gång till om du kanske skulle ge det en chans.

Själv fick jag jobb 1-2 månader efter min examen. Innan dess hade jag säkert sökt 50-75 jobb under sista terminen. Under det första 1,5 året slet jag för utsugar-bemanningsfirmor för cirka 21,000-27,000 i månaden beroende på vilket uppdrag jag fick. Under 12 månader av denna tid sökte jag säkert 200 jobb (enbart sådana som jag verkligen ville prova) varav ett gav ordentligt napp och boostade min lön rejält.
Citera
2014-07-30, 19:29
Medlem
Batleikas avatar
Nationalekonomi är ingen dålig inriktning men allt beror på vad du har för intresse - alltså vad du krasst sett vill jobba med. De flesta som läste nationalekonomi av mina kurskamrater jobbar antingen inom bankvärlden eller i statlig tjänst. Dock finns det så klart fler möjligheter än så men det hänger helt på motivation.

Bankvärlden är nog det enklaste stället att komma in på. Om inte annat kan man alltid söka ett enklare jobb först och övervintra där tills något bättre dyker upp. Är man duktig och jobbar i kundtjänsten så har man alla chanser när bättre tjänster ska tillsättas. Jag har vänner som gjort karriär på detta sätt.
Citera
2015-05-19, 20:38
Medlem
Bumpar denna tråd lite

Tog studenten med marknadsföringsinriktning förra året och har kört ett ekonomiassistent jobb som konsult i 7 månader nu. Vilka kanaler ska jag ge mig på för att få ett bättre jobb? Det verkar svårt att avancera på stället jag är på nu tyvärr. Har ni några tips? r
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in