Citat:
Ursprungligen postat av Georg
Nike Structure Triax är rejält stabila och anpassade för folk som pronerar. Nike Miler är också stabila men anpassade för normal fotnedsättning.
När jag började löpträna för 3 år sedan och var och valde skor på löplabbet hävdade de att jag pronerade och behövde sådana skor. När jag drygt ett år senare kom för att köpa att par nya skor hävdade de att jag hade normal fotnedsättning. Jag är därför något skeptisk till deras metoder för att kontrollera fotnedsättningen, jag ser det mer som ett försäljningsknep.
Det är bättre att känna efter själv och efter några års löpning har jag kommit fram till att jag gillar skor för normal fotnedsättning. En annan viktig sak tycker jag det är att ha fler par skor som jag varierar mellan så jag inte nöter in någon skada. Jag har dock inga belägg för att det verkligen stämmer utan det är bara min egen observation.
Jag har själv jobbat med försäljning av skor, och jag ser definitivt att det är viktigt att anpassa skorna efter huruvida personen pronerar eller ej. Att supinera är mer ovanligt. Däremot är det svårt att se, jag behärskar det inte till fullo - så att lita på någon som jobbar i affären kan vara farligt. Men det ska gå att titta efter själv på sina tidigare skor - är dom slitna på klackens insida så pronerar du, är dom utslitna på utsidan så supinerar du. Vidare brukar folk med höga fotvalv passa bättre i supinationsskor och plattfötter i proneringsskor. Tjejer (svagare fotleder) och tyngre personer bör ha skor med pronationskil.
Nike Air Max etc är skor som inte passar till tyngre löpare, då dämpningen där mest fungerar som en airbag med dålig styrsel = dålig stabilitet. Så är det ju också - ju mer stötdämpning = desto mindre stabilitet och vice versa.
Det du skriver på slutet om olika skor kan vara smart, samtidigt kanske du tvärt om ökar skaderisken iom att du hela tiden byter "underlag".