• 1
  • 2
2005-08-30, 18:11
Medlem
Asics är det som äger enligt mig, de sitter otroligt slickt och är oerhört bekväma.
Kvaliteten är väldigt bra också, lerade ned dem ordentligt i höstas, sedan blev de som nya när man sprang med dem i snön.

Vet att min modell finns för 1300 på Intersport och Stadium.

Edit: Om jag vore du så skulle jag succesivt gå över till att göra allt i kängorna, det är nog bra i förebyggande syfte, när man rycker in är väl skavsår något av en överflödig last.
Citera
2005-08-30, 18:17
Medlem
Flus avatar
Tack för svaren, D12 och Dyslektikern, ska kolla runt lite. Det fanns en schysst "Shoe advisor" på www.saucony.com som föreslog tre olika modeller. Jag har mest kört med New Balance tidigare men får av någon anledning alltid ont i fötterna av dem. Dags att byta märke nu!
Citera
2005-08-30, 19:12
Medlem
Georgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D12
Hur är stabiliteten i nike-skorna du nämner? Pronerar eller supinerar du eller har du normal fotnedsättning?

Nike Structure Triax är rejält stabila och anpassade för folk som pronerar. Nike Miler är också stabila men anpassade för normal fotnedsättning.

När jag började löpträna för 3 år sedan och var och valde skor på löplabbet hävdade de att jag pronerade och behövde sådana skor. När jag drygt ett år senare kom för att köpa att par nya skor hävdade de att jag hade normal fotnedsättning. Jag är därför något skeptisk till deras metoder för att kontrollera fotnedsättningen, jag ser det mer som ett försäljningsknep.

Det är bättre att känna efter själv och efter några års löpning har jag kommit fram till att jag gillar skor för normal fotnedsättning. En annan viktig sak tycker jag det är att ha fler par skor som jag varierar mellan så jag inte nöter in någon skada. Jag har dock inga belägg för att det verkligen stämmer utan det är bara min egen observation.
Citera
2005-08-30, 19:23
Medlem
Fanucs avatar
Vad är de för skillnad på att pronera, supinera och ha normal fotnedsättning?
Citera
2005-08-30, 19:25
Medlem
Georgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanuc
Vad är de för skillnad på att pronera, supinera och ha normal fotnedsättning?

Du kan läsa på om det här: http://www.loplabbet.se/system/content/book.asp?bid=6
Citera
2005-08-30, 20:56
Medlem
Fanucs avatar
Tackar då blev man lite klokare.
Citera
2005-08-31, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Georg
Nike Structure Triax är rejält stabila och anpassade för folk som pronerar. Nike Miler är också stabila men anpassade för normal fotnedsättning.

När jag började löpträna för 3 år sedan och var och valde skor på löplabbet hävdade de att jag pronerade och behövde sådana skor. När jag drygt ett år senare kom för att köpa att par nya skor hävdade de att jag hade normal fotnedsättning. Jag är därför något skeptisk till deras metoder för att kontrollera fotnedsättningen, jag ser det mer som ett försäljningsknep.

Det är bättre att känna efter själv och efter några års löpning har jag kommit fram till att jag gillar skor för normal fotnedsättning. En annan viktig sak tycker jag det är att ha fler par skor som jag varierar mellan så jag inte nöter in någon skada. Jag har dock inga belägg för att det verkligen stämmer utan det är bara min egen observation.

Jag har själv jobbat med försäljning av skor, och jag ser definitivt att det är viktigt att anpassa skorna efter huruvida personen pronerar eller ej. Att supinera är mer ovanligt. Däremot är det svårt att se, jag behärskar det inte till fullo - så att lita på någon som jobbar i affären kan vara farligt. Men det ska gå att titta efter själv på sina tidigare skor - är dom slitna på klackens insida så pronerar du, är dom utslitna på utsidan så supinerar du. Vidare brukar folk med höga fotvalv passa bättre i supinationsskor och plattfötter i proneringsskor. Tjejer (svagare fotleder) och tyngre personer bör ha skor med pronationskil.

Nike Air Max etc är skor som inte passar till tyngre löpare, då dämpningen där mest fungerar som en airbag med dålig styrsel = dålig stabilitet. Så är det ju också - ju mer stötdämpning = desto mindre stabilitet och vice versa.

Det du skriver på slutet om olika skor kan vara smart, samtidigt kanske du tvärt om ökar skaderisken iom att du hela tiden byter "underlag".
Citera
2005-08-31, 09:14
Medlem
Jag kör själv med Saucony som löparsko och det funkar kanon. Löplabbet har ett stort utbud på skor och kunnig personal.

Du skrev att du både använder dem till marsch och löpning. Då kanske någon typ av multisportsko vara aktuell? Jag använder en Garmontsko för lättare vandring med packning och vid vissa löpturer i skogen beroende på terräng.

Sedis
Citera
2005-09-01, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedis
Jag kör själv med Saucony som löparsko och det funkar kanon. Löplabbet har ett stort utbud på skor och kunnig personal.

Du skrev att du både använder dem till marsch och löpning. Då kanske någon typ av multisportsko vara aktuell? Jag använder en Garmontsko för lättare vandring med packning och vid vissa löpturer i skogen beroende på terräng.

Sedis

Garmont? Är inte det kängor? Eller gör dom smidigare skor också?
Citera
2005-09-01, 15:09
Medlem
joxxes avatar
blev ett par Asics gel kanyion (stavning ?!?) och tänkte pröva dem på ett löppas ikväll
Citera
2011-04-06, 23:33
Medlem
ChrisOs avatar
Bumpar tråden...

Gärna tips på bra löparskor om man springer mycket på asfalt.

Tacksam för tips!

/ C
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här