• 1
  • 2
2005-08-29, 21:17
Medlem
joxxes avatar
Någon som kan tipsa om ett par schyssta löparpjuck? Prisklass 1000-2000 typ.
Kör just nu med ett par Avia som jag köpte precis innan vintern, dem börjar ramla ihopp totalt.
Kör väldigt mycket löpning (minst 4-5 mil i veckan) och även marsch (vet att gympaskor inte är det bästa för det, men de får duga). Så skorna bör vara rejält hållbara. Kör även mixxat spår/terräng/asfalt. Skorna bör vara gjorda för en tung löpare (väger ca 82kg) men eftersom jag även brukar marscha i samma skor med ca 40kg extra så blir det en heldel.

Tycker inte riktigt det är nödvändigt att inhandla ett par kängor då jag får det av försvaret inom iaf 20 veckor.
Citera
2005-08-29, 21:22
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxe
Någon som kan tippsa om ett par schyssta löparpjuck? Prisklass 1000-2000 typ.
Kör just nu med ett par Avia som jag köpte precis innan vintern, dem börjar ramla ihopp totalt.
Kör väldigt mycket löpning (minst 4-5 mil i veckan) och även marsch (vet att gympaskor inte är det bästa för det, men de får duga). Så skorna bör vara rejält hållbara. Kör även mixxat spår/terräng/asfalt. Skorna bör vara gjorda för en tung löpare (väger ca 82kg) men eftersom jag även brukar marscha i samma skor med ca 40kg extra så blir det en heldel.

Tycker inte riktigt det är nödvändigt att innhandla ett par kängor då jag får det av försvaret inom iaf 20 veckor.

Köpte ett par Brooks på Stadium. De hade kostat 1299:- men var nedsatta till 699:- . Riktigt sköna.
Annars tycker jag Asics gör riktigt sköna skor.
Citera
2005-08-29, 21:36
Medlem
powerforcers avatar
Lägg till 500:- så får du Adidas One med inställbar dämpning, mikrodator som mäter avståndet till underlaget 5 ggr/s etc etc
Citera
2005-08-29, 21:42
Medlem
Agent Coopers avatar
Glöm inte att ett par löparskor är "färskvara". De är avsedda att hålla i ca ett år.
Citera
2005-08-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Glöm inte att ett par löparskor är "färskvara". De är avsedda att hålla i ca ett år.

Gummit i yttersulan är färskvara. Om det är ett år den ska hålla låter jag vara osagt. Däremot så finns det uträknat hur många mil per år skorna ska klara.

Asics gör helt ok skor, men tror faktiskt inte på dom till tyngre löpare, rent generellt då dom känns lite "svampiga". Likaså är det uteslutet med ngt motsvarande nike air max.

New Balance eller Saucony blir mina hattar i ringen.
Citera
2005-08-30, 07:35
Medlem
joxxes avatar
Tack för tipsen. Det lutar faktiskt åt att jag köper ett par Asics och sedan kör marsch i mina gamla löparskor.
Citera
2005-08-30, 17:41
Medlem
Georgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxe
Tack för tipsen. Det lutar faktiskt åt att jag köper ett par Asics och sedan kör marsch i mina gamla löparskor.

Enligt mig så har Asics skor grymt bra löpkänsla (även de tyngre varianterna). De sitter riktigt bra på foten och känns stabila och bra. Dock anser jag att deras gel-sulor känns mycket hårdare än t.ex. Nike air-sulor. Jag har två par Asics (DS Trainer och Outback) och både använder jag nästan uteslutande i terräng då jag anser att de är för hårda för att springa på asfalt.

De skor jag använder vid långpass är uteslutande Nike Triax eller Nike Miler. Miler är de skor med överlägset bäst dämpning jag prövat. Stor skillnad på hur trött jag är i knäna när jag sprungit långpass i de skorna. Triax är också rejält dämpande men ändå en bra bit kvar till Miler.

Om du vill ha lätta skor men ändå med hyfsad dämpning kan jag varmt rekommendera Nike Vengance eller Nike Marathoner (där Marathoner är mycket snyggare!).

Sen är tips att beställa skorna från England (eller USA men då kan man åka på tull om man har otur) för där kostar de ungefär hälften av vad de kostar här.
Citera
2005-08-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Georg
Enligt mig så har Asics skor grymt bra löpkänsla (även de tyngre varianterna). De sitter riktigt bra på foten och känns stabila och bra. Dock anser jag att deras gel-sulor känns mycket hårdare än t.ex. Nike air-sulor. Jag har två par Asics (DS Trainer och Outback) och både använder jag nästan uteslutande i terräng då jag anser att de är för hårda för att springa på asfalt.

De skor jag använder vid långpass är uteslutande Nike Triax eller Nike Miler. Miler är de skor med överlägset bäst dämpning jag prövat. Stor skillnad på hur trött jag är i knäna när jag sprungit långpass i de skorna. Triax är också rejält dämpande men ändå en bra bit kvar till Miler.

Om du vill ha lätta skor men ändå med hyfsad dämpning kan jag varmt rekommendera Nike Vengance eller Nike Marathoner (där Marathoner är mycket snyggare!).

Sen är tips att beställa skorna från England (eller USA men då kan man åka på tull om man har otur) för där kostar de ungefär hälften av vad de kostar här.

Hur är stabiliteten i nike-skorna du nämner? Pronerar eller supinerar du eller har du normal fotnedsättning?
Citera
2005-08-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D12
Gummit i yttersulan är färskvara. Om det är ett år den ska hålla låter jag vara osagt. Däremot så finns det uträknat hur många mil per år skorna ska klara.

Asics gör helt ok skor, men tror faktiskt inte på dom till tyngre löpare, rent generellt då dom känns lite "svampiga". Likaså är det uteslutet med ngt motsvarande nike air max.

New Balance eller Saucony blir mina hattar i ringen.
Saucony is the shit!
Det är rejäla dojjor, som håller för tyngre löpare. Jag tycker om mina jättemycket, kan knappt tänka mig någon annat märke.

Väldigt populära i orienterarkretsar av någon anledning.
Citera
2005-08-30, 17:52
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Saucony is the shit!
Det är rejäla dojjor, som håller för tyngre löpare. Jag tycker om mina jättemycket, kan knappt tänka mig någon annat märke.

Väldigt populära i orienterarkretsar av någon anledning.
Vilka butiker har Saucony i Sverige? Löplabbet? Har du tips på en modell för neutrala, ganska lätta, löpare?
Citera
2005-08-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Vilka butiker har Saucony i Sverige? Löplabbet? Har du tips på en modell för neutrala, ganska lätta, löpare?
Modeller har jag dålig koll på, tyvärr.

Som sagt är de populära i orienteringskretsar, vilket medför att de ofta säljs i samband med orienteringstävlingar. Jag ska köpa mig ett nytt par på 25manna, exempelvis.
De som brukar sälja saker på tävlingarna är http://www.letro.se/ som har skorna i sitt sortiment, det går även att beställa från hemsidan.

Tror även att intersport brukar sälja lite.
Citera
2005-08-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu

Butiker med stort utbud på löparskor lär ha Saucony. Löplabbet borde kunna vara en sådan butik.

Givetvis finns skor från Saucony för lätta neutrala löpare, men i det läget finns det många fler märken att välja på. Saucony, i min mening, har bra skor när det gäller tyngre löpare.

F.ö har dom ett stötdämpningssystem som bygger lite på strängarna i ett tennisracket. Dvs i klacken finns det ett hålrum ovanför vilket det sitter ett nät av ngt plastliknande material.

Nu vet jag inte var du bor men jag vet att Intersport i Kista har haft en hel del Saucony.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in