• 1
  • 2
2014-07-27, 23:00
Medlem
R.Bloodworths avatar
Hej gott folk.

Jag har nu i exakt en månad cirka haft konstant slem i halsen som är helt omöjlig att svälja bort eller harkla upp. Lyckas jag svälja ned det så kommer det tillbaks direkt. Jag har testat ALLA tänkbara huskurer - inget har hjälpt eller lindrat det minsta lilla. Jag har testat TRE olika sorters slemlösande mediciner INGET har hjälpt eller lindrat det minsta. Jag har inga andra symtom, är frisk i övrigt.
Varför blir det så här..någon annan som varit i en liknande situation?

Nu vet jag inte om detta är orsaken, men strax innan detta besvär började så kommer jag ihåg att det var två tillfällen under en vecka som jag och kompisar drack ganska mycket. Första gången vi drack, när dagen var över och jag vakna upp nästa dag så gjorde det väldigt ont när jag svalde och fick en halsbränna som oftast försvann 10-15 min efter att jag vaknat. Cirka tre dagar efter drack jag igen, dagen efter när jag vaknar upp så gör det enormt ont att svälja och en halsbränna på köpet. Båda dessa symtom försvinner också cirka 15 min efter att jag vaknat. Och cirka tre dagar efter detta börjar mitt slem besvär som håller i sig tills idag.

Var hos VC i fredags, allt läkaren gjorde var att kolla i min hals med en ficklampa, konstatera att allt såg bra ut och skicka mig till apoteket där jag skulle hämta ut en nässpray mot allergi, då han trodde att mitt slem besvär orsakades av näsan. Denna spray har efter 3-4 dagar inte gjort ett dugg!

Något annat som är värt att tillägga är att tidigare i år, i februari, drabbades jag av en förkylning med kraftig torrhosta. Efter förkylningen gick bort så har jag inte riktigt återhämtat mig helt. Kan fortfarande få torrhosta idag (väldigt sällan), har funnits dagar då jag varit slemmig i precis som nu, men då har det gått över efter 2 dagar MAX. Det kan klia i munnen och halsen. Min egna teori är att jag kan ha drabbats av TWAR viruset/bakterien. Kan det höra ihop med det jag har nu?

Jag vet att det blev mycket att läsa, men snälla ni som känner igen er eller kan ha en aning om vad jag lider av ; SVARA! Detta tar på mig enormt. Även om det inte är en smärtsam sjukdom eller handikappande på något sätt.
Citera
2014-07-27, 23:04
Medlem
Louises avatar
Röker du?
Citera
2014-07-27, 23:09
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Röker du?

Det gjorde jag, men haft en paus på 2 veckor. Har inte druckit sedan dess heller.
Citera
2014-07-27, 23:14
Medlem
KreugerGulds avatar
Hur länge höll din hosta i sig?
Citera
2014-07-27, 23:17
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Hur länge höll din hosta i sig?

Alltså säg att min torrhosta under förkylningen varade i cirka 3 veckor. Detta under februari månad.
När jag blev 'frisk' så kunde jag vid några enstaka tillfällen få en kortare hosta. Få gånger per månad. Men den har mer eller mindre försvunnit helt...även om jag fortfarande VÄLDIGT sällan kan få lite kortare hosta.

Har inte problem med andning, när jag lyckas spotta ut slemmet så är det varken grönt, gult eller brunt..utan vanligt salivfärgat.

När jag i duschen rensat näsan nu på sistone så har kritvita snorkråkor kommit ur. Tecken på något?
Citera
2014-07-30, 16:35
Medlem
R.Bloodworths avatar
Bumpar upp tråden!
Någon som kanske känner igen sig eller har någon aning om något <3
Citera
2014-07-30, 19:03
Medlem
E.W.s avatar
Jag funderar på om det kan vara någon långvarig viral infektion t.ex. bronkit. Det kan sitta i länge. Men då brukar man hosta mer.
Citera
2014-07-30, 19:10
Medlem
Red Machines avatar
Du kan ju ta en petflaska med 3/4 vatten och stoppa i ett kraftigt sugrör och blåsa. Då skapas ett övertryck i lungorna vilket gör att slem kan vara lättare att hosta upp. Inte en lösning men åtminstone en lindring.
Citera
2014-07-30, 20:13
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Jag funderar på om det kan vara någon långvarig viral infektion t.ex. bronkit. Det kan sitta i länge. Men då brukar man hosta mer.

Saken är den att det skulle kunna vara bronkit eller något annat, men jag har INGA andra symtomer än slem. Sen har jag lite svårt att identifiera om det kommer från näsan eller halsen/lungorna. Har läst om baksnuva dvs att snoret rinner bakvägen (halsen) istället från näsan. Men det kan väl ändå inte vara i mer än 30 dagar?

Om detta är till någon hjälp: symtomen kan vara LITE jobbigare när jag är nyvaken, slemmet känns segare och svårare att svälja bort. Sen blir det mycket bättre när jag ligger på sidan än på ryggen. När jag ska sova t.ex
Citera
2014-07-30, 20:23
Medlem
R.Bloodworths avatar
Och en till sak jag måste säga - om det nu kan ha någon connection;

Har också märkt en vit/grå beläggning på tungan som är svår att bli av med. Köpt tungskrapa men det hjälper inte så värst mycket, men lite i alla fall.
Citera
2014-07-30, 20:25
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Och en till sak jag måste säga - om det nu kan ha någon connection;

Har också märkt en vit/grå beläggning på tungan som är svår att bli av med. Köpt tungskrapa men det hjälper inte så värst mycket, men lite i alla fall.

Har du haft lika mycket slem hela månaden, eller har det blivit bättre?
Citera
2014-07-30, 20:40
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Har du haft lika mycket slem hela månaden, eller har det blivit bättre?

Likadant..kanske LITE mindre om jag inte inbillar mig. Men det har aldrig varit särskilt mycket heller, men det är bara irriterande och jag stör mig verkligen på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in