• 1
  • 2
2014-07-27, 22:38
Bannlyst
nu kommer säkert många bli arga över att de tycker att det redan finns en sån här tråd, men jag hittade inga bra svar.

jag undrar hur mycket man behöver tjäna för att liksom leva ''gott''?
då menar jag inga 10 miljonersvillor och bugatti veyron men liksom ganska fint hus nån lagom fin bil o kanske nån båt nån stans i närheten av stockholm, inte mer är 1-1.5 timmar bort. helst ännu närmare.

jag ska bli elektriker och gissar väl att man kommer tjäna runt 30k i månaden, +/- 3k kanske, men med den lönen och sen kanske en fruga som tjänar hyggligt liksom de borde man väl unna leva bra på va?

sorry för konstigt inlägg men har blivit helt insnöad på framtiden nu
Citera
2014-07-27, 22:53
Medlem
Servigins avatar
Vad som är bra lön anser jag inte ha någon koppling mot hur mycket du kan köpa för pengarna du tjänar utan lönen hänger samman med vad för utbildning du har, hur unik just din tjänst är, erfarenhet, hur mycket du jobbar och vad du personligen har diskuterat fram med din chef. 50 000 i månaden är ju mycket för en elektriker men inte för Zlatan. Är väldigt tveksam att du kommer tjäna 30 000 som lärling eftersom en fullbetald elektriker ligger där i krokarna. Det är ju bara att räkna efter själv hur mycket allt kostar för att få fram hur mycket du har över att lägga på nöjen.

Mat
Boende (inklusive lån, handpenning, försäkring, el, vatten, värme, underhåll, eventuell renovering)
Bil
Telefon, tv, dator, internet
Sparkonto
Utlandsresor
Kläder & tillbehör
Sportattiraljer?
Barn?
Övriga nöjen (bio, konserter, inrikes resor, semester, alkohol & tobak)

Det är väl det jag kommer på nu. Det gäller ju att prioritera, det skiljer sig ju förmodligen mycket från person till person vad man tycker är "ett gott liv". Bara att räkna efter och välj ut vad som är viktigast.
Citera
2014-07-28, 00:13
Medlem
Lär dig leva efter dina tillgångar så kommer du alltid ha en "bra" lön.
Citera
2014-07-28, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Lär dig leva efter dina tillgångar så kommer du alltid ha en "bra" lön.

Sant. Lär dig leva långt under dina tillgångar så kommer du äga det mest värdefulla, din tid.
Citera
2014-07-28, 00:45
Medlem
Elektriker är inte ett höglöneyrke men ändå en lön man klarar sig på.
30k kanske man får ut när man jobbat väldigt länge och får ta en hel del ansvar.

Du som nyutbildad elektriker kanske får ut 14-16k i månaden eller liknande.
Citera
2014-07-28, 00:54
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Elektriker är inte ett höglöneyrke men ändå en lön man klarar sig på.
30k kanske man får ut när man jobbat väldigt länge och får ta en hel del ansvar.

Du som nyutbildad elektriker kanske får ut 14-16k i månaden eller liknande.

När man pratar om löner i Sverige är det ganska normalt att prata om bruttolön.
Vad du får netto kan styras av olika orsaker.
Citera
2014-07-28, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leinadnossral
nu kommer säkert många bli arga över att de tycker att det redan finns en sån här tråd, men jag hittade inga bra svar.

jag undrar hur mycket man behöver tjäna för att liksom leva ''gott''?
då menar jag inga 10 miljonersvillor och bugatti veyron men liksom ganska fint hus nån lagom fin bil o kanske nån båt nån stans i närheten av stockholm, inte mer är 1-1.5 timmar bort. helst ännu närmare.

jag ska bli elektriker och gissar väl att man kommer tjäna runt 30k i månaden, +/- 3k kanske, men med den lönen och sen kanske en fruga som tjänar hyggligt liksom de borde man väl unna leva bra på va?

sorry för konstigt inlägg men har blivit helt insnöad på framtiden nu

Grattis till ett synnerligen bra yrkesval om man beaktar vad man får ut i förhållande till hur mycket man satsar när det gäller studier osv.

Om du är trevlig, bjuder till och är professionell i ditt yrkesutövande kommer du efter några år vara verkligt efterfrågad på arbetsmarknaden. Eller så kan du starta eget och få en ännu behagligare tillvaro.

Du har ett jätte bra utgångsläge att bygga upp en bra ekonomi pga av den förhållandevis höga lönen, att du ofta får "riktig" ersättning om du jobbar extra + goda möjligheter att göra jobb "vid sidan av". Bra elektirker som det går att ha och göra med är alltid efterfrågade.

Men nyckeln till en livlång trygg ekonomisk situation ligger inte på intäktssidan. Det är din konsumtion och hur du handskas med pengarna som är avgörande till sist.

Du tänker helt rätt som redan nu börjat planera för framtiden. Om du inte redan är jätte insatt i ekonomi kan jag verkligen varmt rekommendera dig att läsa boken: "pengamaskinen" av Tobias Schildfat.

Den är som klippt och skuren för en ung människa som direkt vill börja ta ansvar för och bygga upp en bra ekonomi. Läs den! Finns på pocket.
Citera
2014-07-28, 06:13
Medlem
Det är kopplat till hur gammal du är samt var du bor. En lön där man klarar sig utan att behöva snåla i livet och ha en del pengar över till sparande varje månad anser jag vara en bra lön, men allt är ju relativt.
Citera
2014-07-28, 07:53
Moderator
HelgeBuks avatar
Det beror ju helt och hållet på vad du gör med pengarna. Men generellt sett tycker jag idag att allt över 25 000 kr/mån före skatt kan ses som en "bra lön". Det går att slösa en hel del och ändå klara sig på det.
Citera
2014-07-28, 09:52
Medlem
Likbleks avatar
Inte helt rätt ställe att fråga på, då medellönen här på FB ligger mellan 40-100k/månaden.
Citera
2014-07-28, 10:16
Medlem
blofeld88s avatar
30 000kr/mån är inte så mycket att hurra över. Du ska nog upp 10-20k till om det ska bli sylt på plättarna.
Citera
2014-07-28, 10:41
Medlem
runt 50k klara du dig relativt bra på, det är bara kämpa sig upp helt enkelt! En dag kanske du är där vem vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in