Citat:
Ursprungligen postat av
Leinadnossral
nu kommer säkert många bli arga över att de tycker att det redan finns en sån här tråd, men jag hittade inga bra svar.
jag undrar hur mycket man behöver tjäna för att liksom leva ''gott''?
då menar jag inga 10 miljonersvillor och bugatti veyron men liksom ganska fint hus nån lagom fin bil o kanske nån båt nån stans i närheten av stockholm, inte mer är 1-1.5 timmar bort. helst ännu närmare.
jag ska bli elektriker och gissar väl att man kommer tjäna runt 30k i månaden, +/- 3k kanske, men med den lönen och sen kanske en fruga som tjänar hyggligt liksom de borde man väl unna leva bra på va?
sorry för konstigt inlägg men har blivit helt insnöad på framtiden nu

Grattis till ett synnerligen bra yrkesval om man beaktar vad man får ut i förhållande till hur mycket man satsar när det gäller studier osv.
Om du är trevlig, bjuder till och är professionell i ditt yrkesutövande kommer du efter några år vara verkligt efterfrågad på arbetsmarknaden. Eller så kan du starta eget och få en ännu behagligare tillvaro.
Du har ett jätte bra utgångsläge att bygga upp en bra ekonomi pga av den förhållandevis höga lönen, att du ofta får "riktig" ersättning om du jobbar extra + goda möjligheter att göra jobb "vid sidan av". Bra elektirker som det går att ha och göra med är alltid efterfrågade.
Men nyckeln till en livlång trygg ekonomisk situation ligger inte på intäktssidan. Det är din konsumtion och hur du handskas med pengarna som är avgörande till sist.
Du tänker helt rätt som redan nu börjat planera för framtiden. Om du inte redan är jätte insatt i ekonomi kan jag verkligen varmt rekommendera dig att läsa boken: "pengamaskinen" av Tobias Schildfat.
Den är som klippt och skuren för en ung människa som direkt vill börja ta ansvar för och bygga upp en bra ekonomi. Läs den! Finns på pocket.