2014-07-26, 19:24
Medlem
En bekant fick ett pris på byte av yttre styrled till en Volvo v70 på 2500 kronor, är 2500 kronor rimligt för detta jobb? Personligen tycker jag att det låter mycket.
Citera
2014-07-26, 19:36
Medlem
HobartMuddys avatar
Nej det är nog normalt. Gå in på skruvat.se och kör deras verkstadssök.

Men som exempel så tar de normalt c:a 3000 för att byta bromsar fram (skivor och klossar) på min bil. Materialet kostar c:a 1000:- och arbetet tar max en timme.
(Det tog en timme för mig och jag hade aldrig gjort det förut. Och då borstade jag oken och polerade glidbultarna och höll på och fixade.)

Med andra ord, det är normalt att de saftar på. De har mycket extrautgifter. I synnerhet märkesverkstäder måste köpa in dyra verktygsuppsättningar och skit varje år.
Citera
2014-07-26, 20:22
Medlem
Låter rimligt om det är båda sidorna, men lite mycket om det bara är ena sidan.
1700 kostade det när jag bytte ena sidan på peugeot 306 på märkesverkstad. Hälften av det bestod av styrledsbyte + material och andra hälften var hjulinställningen.

Sen fick jag byta andra sidan och betala en ny hjulinställning ett halvår senare för då var den sidan också glapp.. Så byt båda sidor på en gång. Det blir billigare så.
Citera
2014-07-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokodril
Låter rimligt om det är båda sidorna, men lite mycket om det bara är ena sidan.
1700 kostade det när jag bytte ena sidan på peugeot 306 på märkesverkstad. Hälften av det bestod av styrledsbyte + material och andra hälften var hjulinställningen.

Sen fick jag byta andra sidan och betala en ny hjulinställning ett halvår senare för då var den sidan också glapp.. Så byt båda sidor på en gång. Det blir billigare så.

priset är för en sida.
Citera
2014-07-26, 20:37
Medlem
Byt själv, det är busenkelt, så klarar du dig för 500kr på båda sidor
Citera
2014-07-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
Byt själv, det är busenkelt, så klarar du dig för 500kr på båda sidor

Bytet är busenkelt.... Men hjulinställningen är inte lika enkel.
Citera
2014-07-26, 21:00
Medlem
som tidigare skribent sa, så själva bytet är jättelätt, men, om det är en hyffsat seriös verkstad så gör dom även en framvagns/hjulinställning i samband med bytet.

Skulle dom inte göra det och sätta den 1 gängvarv fel, så kommer du återkomma antingen på en gång med en ratt som står snett eller om 6 månader när den snedslitet ett framdäck.
Citera
2014-07-26, 21:20
Medlem
Jag vet inte var ni bor men här kostar en framhjulsinställning 300kr. Ja det måste göras en sådan efter bytet, därför är det bra att byta båda styrlederna.
Citera
2014-07-26, 23:09
Medlem
club01s avatar
Räkna varv och märke är en sak man gör för att komma i närheten sen utför man i alla fall en hjulinställning.
Har aldrig någonsin fått en bil bra efter man bytt styrled och räknat. Alltså det kan kanske bli tillräckligt för en snål jävel men bra blir det inte. Sätter som sagt alltid upp och mäter bilen efter ett byte och av dom 100 tals leder jag bytt så har nog aldrig någon blivit godkänd enligt maskinen om man skall vara petig. Även om några kanske blivit fullt dugliga så är det som sagt absolut ingen garanti.
Citera
2014-07-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Räkna varv och märke är en sak man gör för att komma i närheten sen utför man i alla fall en hjulinställning.
Har aldrig någonsin fått en bil bra efter man bytt styrled och räknat. Alltså det kan kanske bli tillräckligt för en snål jävel men bra blir det inte. Sätter som sagt alltid upp och mäter bilen efter ett byte och av dom 100 tals leder jag bytt så har nog aldrig någon blivit godkänd enligt maskinen om man skall vara petig. Även om några kanske blivit fullt dugliga så är det som sagt absolut ingen garanti.

Har du kollat innan byte på någon bil samt efter? För det låter konstigt om man har t.ex. en styrled som är exakt lika som den gamla och märker upp och skruvar dit och då få en felinställd toe-in/out. Då känns det som att det var fel innan också.
Jag har själv bytt styrleder där inställningen varit lite fel efter kontroll med riktig utrustning, men som sagt frågan är om den inte var lika fel innan.

Många bilar åker väl omkring med felaktig hjulinställning p.g.a. slitage på olika delar.

Men en hjulinställning är ju såklart bättre att göra än att inte göra det.

Lycka till.
Citera
2014-07-27, 12:11
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Har du kollat innan byte på någon bil samt efter? För det låter konstigt om man har t.ex. en styrled som är exakt lika som den gamla och märker upp och skruvar dit och då få en felinställd toe-in/out. Då känns det som att det var fel innan också.
Jag har själv bytt styrleder där inställningen varit lite fel efter kontroll med riktig utrustning, men som sagt frågan är om den inte var lika fel innan.

Många bilar åker väl omkring med felaktig hjulinställning p.g.a. slitage på olika delar.

Men en hjulinställning är ju såklart bättre att göra än att inte göra det.

Lycka till.

Jo visst är det så. Dom flesta bilarna har ju en felaktig inställning redan innan vilket bara är ännu en till fördel till att utföra en inställning vid byte.
Men rätt så många bilar börjar jag mäta för dom har snedslitna däck eller liknande. Upptäcker såldes under mätningens gång att styrleden är defekt eller damask trasig. Byter och det blir fel efteråt. Väldigt många ggr så ser inte en ny styrled lika ut som den gamla heller. Kan skilja på tillverkare om man köper från annan leverantör och inte allt för sällan så är delarna ändrade även från orginal med olika längder och form. Tror många som räknar och tror det blir rätt har missat detta rätt så ofta.
Citera
2014-07-27, 15:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Räkna varv är inte direkt det optimala då början av gängan sällan börjar på samma ställe som den gamla leden. Det bästa du kan göra är att märka styrstaget och muttern som sitter på styrstaget och sedan ta bort gamla leden. Sedan dit med nya och efter du har dragit åt ska dessa 2 märken vara precis som förut. Skulle leden peka upp eller åt sidan istället för neråt t.ex. så är det bara vrida hela styrstaget så den pekar rätt.

På detta sätt är det 100% likadant som innan förutsatt att den nya leden är av samma mått.

Lycka till.

Det finns minst tre olika tillverkare av styrleder till volvo och måtten är något olika. Dessutom kan det vara måttskillnad på styrleder från samma tillverkare om det är 10 år mellan tillverkningstillfällena...

Så att räkna varv är ganska meningslöst. Bäst inställning får man om man använder laser (finns på biltema för ca hundralappen styck - man behöver två). Men enklast är att byta själv på ett ungefär, och lämna in bilen för hjulinställning. Det är alltid bäst att göra en fyrhjulsinställning (kostar ca 500) för då minskas hjulslitaget även på bakdäcken och det tjänar man på i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in