• 1
  • 2
2014-07-26, 17:07
Medlem
Hej!

Jag har ett ganska litet badrum i min bostadsrätt, och vill därför flytta tvättmaskinen till köket. Det finns plats där, och finns redan en diskmaskin i närheten. Jag har kollat med bostadsrättsföreningen och de har OKat att jag får ha tvättmaskin i köket.

Däremot är det lite värre med försäkringsbolaget. Jag har just nu IF, och de stödjer inte detta vad jag förstått. De säger inte blankt nej, men i det finstilta står det att tvättmaskin måste finnas i våtrum.

Så, min fråga är... Finns det nån annan här som har tvättmaskinen i köket, och vet med sig att ert försäkringsbolag är med på detta? Eller finns det något som hantverkarna kan fixa så att köket är bättre anpassat? Det får inte kosta allt för mycket, har ingen lust att lägga om hela golvet.

Vill verkligen ha tvättmaskinen i köket!
Citera
2014-07-26, 17:20
Medlem
Strychnos avatar
Bygg ett litet kaklat vattentätt bås med eget avlopp, el
och vattenledning i köket,Tekniskt sett lär det nog räknas
som våtrum om alla regler och byggnadsbestämmelser följs.
Citera
2014-07-26, 17:23
Medlem
Hej! När det gäller vad som är tillåtet så hänvisar ofta f bolagen till Boverket normer.
Kan inte uttala mej om if men har bra insikt i 3 andra bolags villkor
Är det ok för din förening så är det ok för försäkringen. Finns troligen inget sådant undantag i villkoret.
Se till att den monteras enligt gällande normer, detta vet rörmokaren.
Lycka till !
Citera
2014-07-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tweety79
Är det ok för din förening så är det ok för försäkringen. Finns troligen inget sådant undantag i villkoret.
Är det så? Det låter ju lovande!

Om det mot förmodan skulle hända nåt (typ rejäl vattenskada), är det då föreningens försäkringsbolag eller min hemförsäkring som ska täcka det? Behöver jag personligen en hemförsäkring som har OKat detta, eller kan jag anta att föreningens försäkringsbolag täcker skadan eftersom de sagt OK till att ha tvättmaskinen i köket?

Självklart kommer allt att göras fackmannamässigt så säkert som möjligt osv, men vill bara inte stå där med skadestånd på miljonbelopp för att jag missat nån liten klausul.

PS. Kan ju också nämna att jag sett en annan lägenhet i föreningen som har tvättmaskin i köket, men de hade klinkers på golvet i köket, och jag har parkett.
Citera
2014-07-26, 18:02
Medlem
Hej! Vid en ev vattenskada så är det föreningen/ föreningens bolag som undersöker skadan,river,torkar med fläktar och återställer ev konstruktion som rivits. Ditt bostadsrätts tillägg som du antingen har privat eller kollektivt via föreningen tar återställning av ytskikt och det som du har underhållsansvaret för enligt stadgar, tex kökstommar osv.
Om föreningen tycker du är vållande till skadan om du tex kopplar själv så kan dom ställa "sin" kostnad på dej och då har du en ansvarsförsäkring via din vanliga hemförsäkring som kan hjälpa dej
När det gäller golvet så antar jag att det är ett betonggolv under din parkett och vid skada så är ett klinkers golv att föredra då det går att torka.
Glöm inte att du behöver både en hemförsäkring och det nämnda borätt tillägget. Kolla detta
Citera
2014-07-28, 13:13
Medlem
Hej igen!

Har pratat med föreningen igen, och kollat om de har en försäkring som täcker sånt här eller om jag behöver en speciell hemförsäkring, och de hänvisar mig till mitt försäkringsbolag. Har nu kollat med dem och de säger att följer Byggkeramikrådets branschregler (http://www.bkr.se/branschregler.aspx), men så länge det sker fackmannamässigt så är det helt okej.

Har kollat i PDFen i länken ovan, men det är mest byggtekniskt mumbojumbo.

Alltså, jag har ju bara parkett i köket. Kommer det krävas att hantverkarna isolerar golvet med ett tätskikt för att det ska vara godkänt? Dvs måste renovera hela skiten? Eller går det att lösa på ett relativt enkelt och billigt vis utan att jag mister mitt försäkringsskydd?
Citera
2014-07-28, 13:25
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Hej igen!

Har pratat med föreningen igen, och kollat om de har en försäkring som täcker sånt här eller om jag behöver en speciell hemförsäkring, och de hänvisar mig till mitt försäkringsbolag. Har nu kollat med dem och de säger att följer Byggkeramikrådets branschregler (http://www.bkr.se/branschregler.aspx), men så länge det sker fackmannamässigt så är det helt okej.

Har kollat i PDFen i länken ovan, men det är mest byggtekniskt mumbojumbo.

Alltså, jag har ju bara parkett i köket. Kommer det krävas att hantverkarna isolerar golvet med ett tätskikt för att det ska vara godkänt? Dvs måste renovera hela skiten? Eller går det att lösa på ett relativt enkelt och billigt vis utan att jag mister mitt försäkringsskydd?

Du måste skapa en våtrumsenhet där du placerar tvättmaskinen, sen om det är i köket eller i garderoben spelar mindre roll.

Skulle ett läckage uppstå pga tvättmaskinen så får du problem med försäkringsskyddet. Det är din försäkring som kommer belastas och inte föreningens.
Citera
2014-07-28, 14:48
Medlem
http://www.sakervatten.se/vanliga-fr...llationsfragor
Vid installation av tvättmaskin gäller branschreglerna 2.5.4 och 2.5.5.

Med vänlig hälsning
t
Citera
2014-07-28, 17:20
Medlem
Jisses, hur vet man om man har ett tätskikt under parketten då? Har det alltid varit ett krav? Anlitade ju ingen besiktningsman när jag köpte lägenheten, och har ingen kontakt med de som renoverade den (max 10 år sedan renoveringen skedde).
Citera
2014-07-28, 17:25
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Jisses, hur vet man om man har ett tätskikt under parketten då? Har det alltid varit ett krav? Anlitade ju ingen besiktningsman när jag köpte lägenheten, och har ingen kontakt med de som renoverade den (max 10 år sedan renoveringen skedde).

Det finns med 210% säkerhet inte det tätskikt försäkringen kräver under ett äkta parkettgolv.
Citera
2014-07-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Det finns med 210% säkerhet inte det tätskikt försäkringen kräver under ett äkta parkettgolv.
Ptja, äkta och äkta, det ser ut som ett sånt. Men det är max 10-15 år gammalt. Är väl nån sån där fejk-parkett. Om det nu gör nån skillnad.
Citera
2014-09-24, 21:30
Medlem
Hej Daniel,

Mina tips till dig som du bör känna till är som följer.

Att om ditt hemförsäkringsbolag säger och med laga stöd i deras klausuler inte täcker för en tvätt står annanstans än i badrum/våtrum så bör du anpassa dig efter det. Varför vissa bolag ger detta ultimatum är eftersom ett våtrum är alltid fuktspärrad från golv ända upp till ibland 1.8m höjd på vägg. Begreppet tätskikt skiljer sig otroligt från fuktspärr då dem uppfyller två helt olika funktioner. Att sen som tidigare föreslaget bygga upp ett våtrumsytrymme i ditt kök är rent byggetiskt inkorrekt.

Att din förening å andra sidan godkänner tvättmaskin i köket är inte heller fel så länge installation sker fackmannamässigt korrekt och du får inte glömma att vi har vattenanslutna vitvaror i dagsläget i köket som kopplas till samma bartryck som i badrum. Vad som gäller i kök dock eftersom man inte fuktspärrar det så har man i alla lägen en skyldighet att under disk och kyl/frys(kyl/frys bestämmelsen tillkom som krav för cirka 3 år sen) placera det så kallade droppskydet i passande mått för disk och kyl/frys. Detta för att kunna indikera på om du skulle få en läcka så att du kan i god tid ringa behöriga som kommer över och fixar problemet och om fuktbekymmer skulle uppstå så blir du ersättningsberättigad tack vare att du gjort det du måste sen tidigare. Jag vet att i 10 av tio lägen där konsument sätter en tvätt i kök bör man se till att under denna sätta ett droppskydd som indikerar vid läcka.

Jag hoppas att ditt dilemma löser sig.

Han du fler frågor kring vitvaror i hemmet och vad som gäller får du gärna inboxa mig.

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in