2014-07-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S
Men anta KIK, tar jag bort mitt konto, byter telefon och simkort, hur ska de få tag på skiten?
på kik, dom andra har ju kvar sitt konto?

ja, men dom har fortfarande ditt namn kopplat till trafiken som gått vi det tidigare kortet.
Citera
2014-07-26, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcxllxcx
på kik, dom andra har ju kvar sitt konto?

ja, men dom har fortfarande ditt namn kopplat till trafiken som gått vi det tidigare kortet.

Ja, dom andra har ju kvar sitt konto. Men i nuläget vet inte polisen om dom andra. Det enda sättet som kan ta radera på de är att återskapa raderade filer på KIK.
Citera
2014-07-26, 16:13
Är det grovt, och du åker på sannolika skäl och blir häktad kommer dom söka igenom hela lägenheten, ta med hårddisk dator telefon och påbörja rensning i hela lägenheten/huset.. Ett såkallat HETT tips från coachen!
Citera
2014-07-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Din sms-trafik finns sparat hos operatören. Egentligen behöver de inte ens din mobil.
Inte riktigt så. Det som lagras är trafikdatat, alltså vem som skickat till vem och när och från vilken mast. Själva innehållet i SMS:et lagras inte hos operatören.
Senast redigerad av Enkelfnutt 2014-07-26 kl. 16:20.
Citera
2014-07-26, 16:25
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Inte riktigt så. Det som lagras är trafikdatat, alltså vem som skickat till vem och när och från vilken mast. Själva innehållet i SMS:et lagras inte hos operatören.
Ja, det var precis vad jag menade. Det var därför jag skrev "sms-trafik", men jag kunde nog varit tydligare.
Citera
2014-07-26, 16:43
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag behöver hjälp av någon kunnig som fan inom området, hade varit så jävla tacksam.

Gjorde ett antal brott genom mobilen förra året, offren var de mesta från utlandet (USA, mm) men det fanns även svenskar. Brottet i sig var inte farliga, inte alls, men själva mängden kan anses grovt, då jag gjort det mot minst 50 personer.

Jag gjorde dessa genom facebook, oftast, men har även massa spår efter mig på sms och KIK. Igår fick jag brev om ett jag ska på förhör. En man hade kommit på mig och anmält mig. Eftersom detta var ett jävla tag sen så tror jag inte han har någon chatthistorik mellan oss kvar, men även om han har det så bryr jag mig inte då brottet inte är så farligt.

Till saken: Skulle dom ta min mobil, och sedan börja återskapa gamla filer och chattkonversationer så kommer jag torska på allting! Jag menar brott mot en person kommer lindrigt undan med, men mot över 50, nej!

Frågan är hur försvarar jag mig mot detta? Ta bort facebook? Byta telefon?(har abonnemang)
Gräv ner luren, neka. Facebook har FRA redan register över.
Citera
2014-07-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ja, dom andra har ju kvar sitt konto. Men i nuläget vet inte polisen om dom andra. Det enda sättet som kan ta radera på de är att återskapa raderade filer på KIK.
Du vet inte riktigt hur internet fungerar. Vanligtvis raderas inget på hemsidor bara för att du "tar bort" det. Det enda som händer är att det inte längre visas för dig, men det ligger kvar i databasen.

Så vad kan polisen göra för att få fast dig? Personen som nu anmält dig vet ditt konto, oavsett om det är facebook/kik. Polisen kan lätt ta kontakt med facebook/kik och begära ut allt du gjort sedan kontot skapades, det gäller lite andra regler där än telefonoperatörer så allt finns sparat. På kontot finns med största sannolikhet (eftersom du är dum nog att göra det på icke-anonymt internet) uppgifter om IP, geografisk placering, etc som kommer kunna knytas till dig.

Om du har gjort det med kontantkort, släng skiten och hoppas på det bästa. Om du gjort det med abonnemang som står på ditt/nära anhörigs (eftersom du förmodligen inte är gammal nog att inneha det själv) namn så blir det svårt att ta sig ur.

Lär dig av det och lämna inga lösa trådar nästa gång du begår brott.
Citera
2014-07-26, 19:08
Moderator
Protons avatar
Diskussioner om husransakan etc låter vi nog juristerna ta sig en titt på...

IT-säkerhet: allmänt --> Juridik
/Moderator
Citera
2014-07-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Du vet inte riktigt hur internet fungerar. Vanligtvis raderas inget på hemsidor bara för att du "tar bort" det. Det enda som händer är att det inte längre visas för dig, men det ligger kvar i databasen.

Så vad kan polisen göra för att få fast dig? Personen som nu anmält dig vet ditt konto, oavsett om det är facebook/kik. Polisen kan lätt ta kontakt med facebook/kik och begära ut allt du gjort sedan kontot skapades, det gäller lite andra regler där än telefonoperatörer så allt finns sparat. På kontot finns med största sannolikhet (eftersom du är dum nog att göra det på icke-anonymt internet) uppgifter om IP, geografisk placering, etc som kommer kunna knytas till dig.

Om du har gjort det med kontantkort, släng skiten och hoppas på det bästa. Om du gjort det med abonnemang som står på ditt/nära anhörigs (eftersom du förmodligen inte är gammal nog att inneha det själv) namn så blir det svårt att ta sig ur.

Lär dig av det och lämna inga lösa trådar nästa gång du begår brott.

Jag är också lite nyfiken på det då jag hört liknande sak som du påstår, nu kan man inte ta bort ett facebook konto men KIk och andra sociala medier vet jag att man kan ta bort helt, dvs inte kunna logga in mer även om du skriver inte ditt användarnamn och lösenord. Kan polisen/kik fortfarande få ut information man skrivit innan kontot stängdes av? Eller är kontot borta även från KIKs databas?
Citera
2014-07-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LL9
Jag är också lite nyfiken på det då jag hört liknande sak som du påstår, nu kan man inte ta bort ett facebook konto men KIk och andra sociala medier vet jag att man kan ta bort helt, dvs inte kunna logga in mer även om du skriver inte ditt användarnamn och lösenord. Kan polisen/kik fortfarande få ut information man skrivit innan kontot stängdes av? Eller är kontot borta även från KIKs databas?
Det är svårt att svara på, alla hemsidor fungerar olika beroende på vem som kodat de. Har aldrig använt KIK så jag vet inte. Men ett enkelt sätt att testa på är att radera ett konto, och titta om chatthistorik mellan det kontot och ett annat man har tillgång till fortfarande finns kvar. Inga garantier för att det tas bort helt om den saknas, men motsatsen är lätt att bevisa (dvs om de visar historik med raderat konto).

På Facebook finns det kvar sålänge kontot inte raderats pga missbruk, men även då gissar jag att det finns tillgängligt för personal med rättigheter.

Populära sidor brukar samla så mycket data som möjligt från användarna eftersom det kan gynna deras business. En bra tumregel är att anta att allt finns kvar för alltid, speciellt om man begår brott.
Senast redigerad av hustlerinc 2014-07-26 kl. 19:41.
Citera
2014-07-26, 21:50
Moderator
Gordon Blixts avatar
Som följer av regel 0.06 tas invändningar och frågor rörande flytten av tråden till Juridik inte i tråden. Vilket någon nu fått lära sig den hårda vägen genom varning för regelbrott.

/Mod
Citera
2014-07-26, 22:50
Medlem
tlcswes avatar
Om du bedragit ett 50tal personer på pengar, måste väl pengarna satts in på ditt bankkonto? Vad säger du när polisen frågar varför du fått ett 50tal småbelopp insatta på ditt konto?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in