2014-07-26, 14:01
Medlem
Subkulturs avatar
Jag läste nyligen detta i en artikel:
I genetiska studier betecknar arvbarhet den andel av den (i en viss grupp människor) observerade variationen som enligt beräkningarna kan hänföras variationen i genetiken i gruppen.
Att säga att IQ har en arvbarhet på 50% betyder att den genetiska variationen i den grupp människor som studeras ansvarar för 50% av variationen i IQ i samma grupp. Och den procentsatsen har ingenting att göra med hur stor roll genetik och miljö spelar i IQ.
Detta gjorde mig lite konfunderad. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska tolka detta. Som jag förstår artikelförfattaren så är det på så vis att arvbarhet (heritabilitet) inte kan sägas stå för 50% (eller 70%) av en (individ) människas intelligens (alltså; att min IQ skulle till 70% bestå av genetiska faktorer), utan enbart att 50% (eller vilken procentsats det rör sig om) står för de olikheter som finns inom en grupp (att några har en IQ på 82 medan andra på 134). Författaren menar alltså att det är skillnad på heritablitet och inheritabilitet i den mån att det vi oftast förknippar med arv i vardaglig mening tillhör den senare, detta medför, enligt författaren, en rad olika missförstånd vad gäller arv vs. miljö-dikotomin i utformandet av en individs (eller gruppers) intelligens.

Jag kan ha tolkat det helt fel, därför behöver jag lite hjälp nu från Flashbacks expertis på området. Vad mena egentligen med heritabilitet? Har artikelförfattaren rätt? Vilka slutsatser kan vi egentligen dra från arvbara faktorer? Här är artikeln för er som vill läsa hela:
http://kilden.forskningsradet.no/bin...d.php?did=7541
Citera
2014-07-28, 14:20
Medlem
Subkulturs avatar
Inte en enda som har en åsikt i frågan? Eller som kan ge lite svar?

I en kommentar till denna "artikel" (http://www.alleydog.com/glossary/def...m=Heritability) så hittade jag detta:

Citat:
This definition is confusing HEREDITY with HERITABILITY. Our HEREDITY is "the extent to which differences in a trait can be attributed to our genetic makeup..." Heritability is a mathematical term, ranging from 0-1, that describes the overall influence of the environment on the appearance of a trait across an entire population.

Vilket gör mig ännu mer förvirrad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in