• 1
  • 2
2014-07-26, 08:33
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av hälsporre?
Jag brukar springa ca 3 dagar i veckan 10-15 km.
Fick sen hälsporre i maj vilade i ca 6 veckor och
var hos en idrottsläkare 2 ggr.
Fick rådet att börja lungt ca 4-5 km sen öka distansen.
Sprang nu senast 10 km känns ok men lite ömt i foten, har skoinlägg och rätt skor nu.
kommer skadan tillbaks eller kan jag börja träna hårt snart.
Tänkte springa Stockholm maraton nästa sommar
Citera
2014-07-26, 09:32
Medlem
psflaxs avatar
Har haft skiten två gånger.
Båda gångerna har det tagit ca: 9 månader att vila bort problemet.
Alternativet är väl en kortisonspruta, men det är inget för mig.
Citera
2014-07-26, 19:02
Medlem
King Grubs avatar
Jag har också haft det två gånger. Båda gångerna tog det 7-8 månader att bli bra. Körde annan konditionsträning under tiden som inte belastade.
Citera
2014-07-27, 01:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusolle
Är det någon som har erfarenhet av hälsporre?
Jag brukar springa ca 3 dagar i veckan 10-15 km.
Fick sen hälsporre i maj vilade i ca 6 veckor och
var hos en idrottsläkare 2 ggr.
Fick rådet att börja lungt ca 4-5 km sen öka distansen.
Sprang nu senast 10 km känns ok men lite ömt i foten, har skoinlägg och rätt skor nu.
kommer skadan tillbaks eller kan jag börja träna hårt snart.
Tänkte springa Stockholm maraton nästa sommar

Jag har kronisk hälsporre sedan flera år. Den bekymrar mig bara när jag står, aldrig när jag springer. Det är svårt att bli av med besvären och de kan drabba olika personer på olika sätt beroende på vilken fotställning/fotisättning man har. Fotinlägg är bra för att motverka. Om de görs rätt och man vilar tillräckligt länge kan det hela arbetas bort.
Citera
2014-07-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har kronisk hälsporre sedan flera år. Den bekymrar mig bara när jag står, aldrig när jag springer. Det är svårt att bli av med besvären och de kan drabba olika personer på olika sätt beroende på vilken fotställning/fotisättning man har. Fotinlägg är bra för att motverka. Om de görs rätt och man vilar tillräckligt länge kan det hela arbetas bort.

Nu är jag absolut ingen expert på detta område, men blev nyfiken. Kronisk hälsporre??
Mig veterligen blir alla bra inom 2-3 år, annars har man troligen fel diagnos. Finns ju dock folk som har en degenerativ process i fettkudden kring hälbenet som således är kronisk.
Har du alltså fått diagnosen "kronisk hälsporre" av t ex idrottsläkare?
Citera
2014-07-28, 12:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Nu är jag absolut ingen expert på detta område, men blev nyfiken. Kronisk hälsporre??
Mig veterligen blir alla bra inom 2-3 år, annars har man troligen fel diagnos. Finns ju dock folk som har en degenerativ process i fettkudden kring hälbenet som således är kronisk.
Har du alltså fått diagnosen "kronisk hälsporre" av t ex idrottsläkare?

Jag uttryckte mig lite slarvigt. Du har rätt i ditt antagande. Jag har haft hälsporre som gick över efter cirka ett halvår, men efterlämnade en kronisk "inflammation" i fettkudden. Det senare beror förmodligen på att det var en kombinationsskada med både plantar fasciit och mekanisk skada på hälen.
Citera
2014-07-30, 10:16
Medlem
Hej
Det har verkligen tagit tid för er.
Jag fick min hälsporre i april och har kommit igång
med löpningen, spelar också lite tennis.
Känner ingen smärta hoppas det inte kommer tillbaka
Citera
2014-07-30, 10:24
Medlem
TantGuls avatar
Tänk på att hälen belastas även när man inte tränar.
Viktigt med bra skor (mjuk/sviktande häl) även på de vanliga skorna. Eller bra inlägg.
Använd gärna inneskor hemma.
Citera
2014-07-30, 13:12
Medlem
Jag använder inlägg i skorna det gör
stor skillnad
Citera
2014-08-01, 10:16
Medlem
Förra sensommaren fick jag svår hälsporre/plantar fasciitis.

Förra hösten skull jag också springa mitt 10:e Lidingölopp på raken, samt även Frankfurt Marathon i Oktober!!
Jag var därför extremt motiverad att bota min hälsporre snabbt! Vilket jag faktiskt lyckades med på ca 3-4 veckor!

Se min berättelse + mitt "recept" på att bota Hälsporre i denna tråd på Jogg.se http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=38766

Jag skriver i detta forum hur jag botade min svåra Plantar Fasciitis på ca 3-4 veckor. Jag provade dock allt möjligt innan inklusive urgröpt hälinlägg, stötvågsbehandling mm som var helt resultatlösa innan jag hittade suveränt "recept" med behandlingar mm som jag beskriver i forumet ovan.

Se även denna tråd där flera skriver att de har blivit hjälpta av mina råd och tips. http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=40129
Citera
2014-08-10, 22:06
Bannlyst
Jag har fått ont i vänster häl för någon månad sedan och har riktigt ont nu efter jag försökte klämma ut vad jag trodde var något annat. Är nog en hälsporre eftersom att jag inte kan få ut något med en pincett, eller sax.

Var ska man söka vård för att få bort denna skiten?
Citera
2014-08-16, 08:42
Medlem
Någon som gjort stötvågsbehandling? Hörd e att det skulle göra satans ont, hur många behandlingar behövs, jag har tejpat min häl som det rek, har inlägg, gör fotövningar flera ggr/ dag som sjukgymn rek.
Ibland känns det bättre, vissa dagar är jag beredd att hugga av foten,vad ska jag göra?snart ett år nu
(Jag springer inte men är ute m hunden 2-3 Tim om dagen, har fotriktiga skor
Tröttsamt å väldigt smärtsamt, vill bli bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här