2014-07-26, 07:53
Medlem
LadyMysticas avatar
I Torsdags drog jag ut en visdomstand. Det tog 2 tandlakare 1 timme att fa ut skiten, tanden ville inte lamna sin plats. Pa kvallen har jag en smarta som ar grym. Hanterar denna med 2 Alvedon, 1 Ibuprofen samt 2 Codein. Innan jag gar och lagger mig gurglar jag med saltvatten som dom sa at mig.

Fredag dagtid, smartan ar mycket battre. Jag ser dock ut som en hamster pa hoger kind. Mar dock battre. Sedan runt 21 i gar kvall sa fick jag feber, 38.9, kande mig riktigt riktigt dassig generellt. Tog 2 Alvedon och lyckades somna efter ett tag.

Nu nar jag vaknar sa ligger febern pa 37.9, sa den lar oka under dagen. Det kanns inte som en infektion i kratern, jag ar riktigt svullen och har ont men det ar inte sa konstigt mtp vad de gjorde.

Sa varfor far jag en feberattack likt detta ? Lagom mysigt nar det ar 27 gr. utomhus :/
Citera
2014-07-26, 08:13
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
I Torsdags drog jag ut en visdomstand. Det tog 2 tandlakare 1 timme att fa ut skiten, tanden ville inte lamna sin plats. Pa kvallen har jag en smarta som ar grym. Hanterar denna med 2 Alvedon, 1 Ibuprofen samt 2 Codein. Innan jag gar och lagger mig gurglar jag med saltvatten som dom sa at mig.

Fredag dagtid, smartan ar mycket battre. Jag ser dock ut som en hamster pa hoger kind. Mar dock battre. Sedan runt 21 i gar kvall sa fick jag feber, 38.9, kande mig riktigt riktigt dassig generellt. Tog 2 Alvedon och lyckades somna efter ett tag.

Nu nar jag vaknar sa ligger febern pa 37.9, sa den lar oka under dagen. Det kanns inte som en infektion i kratern, jag ar riktigt svullen och har ont men det ar inte sa konstigt mtp vad de gjorde.

Sa varfor far jag en feberattack likt detta ? Lagom mysigt nar det ar 27 gr. utomhus :/

Tandvärk är en av få smärtor som verkligen kan få mig hur grinig som helst.

Låter lite som de splittrat tanden lite eller skurit i tandkött. Tycker inte du behöver vara alltför orolig utan med observant men du borde känna en förbättring och febern borde gått ner. Dricker du tillräckligt med vätska? Frågan är om du inte ska gurgla med Corsodyl som innehåller klorhexident som är bakteriedödande.

Sa de inget när svullnaden förväntas gå ner? Och något om feber? Det här behöver normaliseras med tanke på att du drog ut tanden i torsdags?

Har du gjort det utomlands?
Citera
2014-07-26, 08:16
Medlem
Hej!
Hade en svart tand + infektion i tandköttet som jag tog bort!
Febern satt i 2 dagar innan jag tog bort tanden och 2 dar efter den ryckts ut.
Kör du ipren och alvedon så kommer du få bukt med skiten förhoppningsvis.
Citera
2014-07-26, 08:21
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Tandvärk är en av få smärtor som verkligen kan få mig hur grinig som helst.

Låter lite som de splittrat tanden lite eller skurit i tandkött. Tycker inte du behöver vara alltför orolig utan med observant men du borde känna en förbättring och febern borde gått ner. Dricker du tillräckligt med vätska? Frågan är om du inte ska gurgla med Corsodyl som innehåller klorhexident som är bakteriedödande.

Sa de inget när svullnaden förväntas gå ner? Och något om feber? Det här behöver normaliseras med tanke på att du drog ut tanden i torsdags?

Har du gjort det utomlands?

Gjort i England.

Na, bara saltvatten 3 ggr/dag var det som sades. Och ja, tanden splittrades och de fick borra och dra i 1 timme. Var riktigt nasty faktiskt :/

Dricker gor jag, enligt sambon sa dricker jag for mycket. Hon sa ingenting om feber, men daremot att jag skulle vara svullen/ha ont. Blev bara sa paff eftersom jag madde riktigt ok pa dagen i gar, hanterbar smarta och allt det dar och sedan PANG !

Just nu sa kanner jag ig sadar febermosig som man gor. Tog 2 alvedon och febern ar nu pa G ner igen (svettas och allt annat mysigt)

Om det ar likadant pa mandag sa kommer jag ringa henne.
Citera
2014-07-26, 08:27
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Gjort i England.

Na, bara saltvatten 3 ggr/dag var det som sades. Och ja, tanden splittrades och de fick borra och dra i 1 timme. Var riktigt nasty faktiskt :/

Dricker gor jag, enligt sambon sa dricker jag for mycket. Hon sa ingenting om feber, men daremot att jag skulle vara svullen/ha ont. Blev bara sa paff eftersom jag madde riktigt ok pa dagen i gar, hanterbar smarta och allt det dar och sedan PANG !

Just nu sa kanner jag ig sadar febermosig som man gor. Tog 2 alvedon och febern ar nu pa G ner igen (svettas och allt annat mysigt)

Om det ar likadant pa mandag sa kommer jag ringa henne.

Annars är klorhexident och Corsodyl det jag fick när jag drog ut visdomständer samt hade en inflammation. Då skulle jag borsta tänderna med sådan tandkräm.

Får du en markant försämring behöver du kontakta sjukvården. Glad att du gjort det i civiliserat land dock.

Att det är svullet är inte så konstigt. Tänk de som piercar tungan. De kan ju knappt äta på en vecka. Här har du gjort något ännu värre.
Citera
2014-07-26, 08:35
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Annars är klorhexident och Corsodyl det jag fick när jag drog ut visdomständer samt hade en inflammation. Då skulle jag borsta tänderna med sådan tandkräm.

Får du en markant försämring behöver du kontakta sjukvården. Glad att du gjort det i civiliserat land dock.

Att det är svullet är inte så konstigt. Tänk de som piercar tungan. De kan ju knappt äta på en vecka. Här har du gjort något ännu värre.

Ja jag skall nog skicka sambon till apoteket och kopa det fetade. Ar det inte battre pa mandag sa kommer jag ringa henne. Jag gar inte till sjukvarden annu.

Tack for svar
Citera
2014-07-26, 09:24
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ja jag skall nog skicka sambon till apoteket och kopa det fetade. Ar det inte battre pa mandag sa kommer jag ringa henne. Jag gar inte till sjukvarden annu.

Tack for svar

http://www.fass.se/LIF/product?userT...19891208000262

http://malinsmumsigasida.blogspot.se...omstanden.html

Sista är ett blogginlägg om visdomständer. Känner du igen dig?
Citera
2014-07-26, 09:41
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
http://www.fass.se/LIF/product?userT...19891208000262

http://malinsmumsigasida.blogspot.se...omstanden.html

Sista är ett blogginlägg om visdomständer. Känner du igen dig?

Vad galler svullnaden ja, men det ar ju inget markligt. Smartan ar hanterbar, visst gor det ont inte men inget som far en att vilja skjuta sig sjalv. Har an sa lange bara tagit alvedon/ibuprofen. Avvaktar med kodeinet utifall det blir varre.

Vad galler mat sa ar det soppor, potatismos o dyl som galler. Det gor for ont att tugga. Nu har jag iofs ingen aptit alls, vilket ar normalt nar jag har feber.
Citera
2014-07-26, 12:55
Medlem
HannaLees avatar
Du gör klokt i att ringa på måndag, om febern är kvar Det var rådet jag fick när jag drog ut min visdomstand, (på en torsdag) och hon kanske var överdrivet försiktig men hade inte febern och/eller de svullna lymfkörtlarna gett med sig över helgen så skulle jag återkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in