Citat:
Ursprungligen postat av
ElexirRasmus
Nej, syndafallet och syndafloden är två olika bibliska händelser och kan du inte skilja dem åt så behöver du läsa om din bibel.
Gud är inte bara kärleksfull utan han är också att frukta, läs Luthers kaktes.
Ja eller hur så är det så att folk tolkar bibeln olika, att lasta mig som protestantisk kristen för vad katoliker gör känns rätt korkat egentligen. Jag tolkar inte bibeln på samma sätt som min mormor som är jehovas vittne och jag antar att livet ord tolkar bibeln på annat sätt än jehovas vittnen osv.
Bibeln öppnar sig själv för tolkningar, vilket man inser om man ens spenderar minsta tid med näsan nere i religonshistorisk och teologisk litteratur men det anser du väl är för svårt eftersom man hellre kan läsa Jung och drömma sig bort och tro att man kan allt. Kan avslöja att din idol Jung är en av orsakerna till att AA har ett högre väsen (gud) i sitt 12-stegs material.
Jag tycker det är lite kul att du påpekar att jag är hjärntvättad när jag fortfarande har kvar min far i mitt liv som tycker det är intressant att bryta ner min tro och försöka förstå den och att jag studerar på universitetsnivå för att förstå varifrån min religon kommer ifrån och därmed utsätter mig själv för vetenskaplig kritik.
Bra, då är du på rätt väg

Du har ju kommit mycket längre än de som diskuterar på religions forumet, de är bortom all räddning..
Syndafallet är att Gud dömer människorna för att de ätit av kunskapen. Ännu en helgalen gärning. Först säger han åt dem att inte äta från en frukt (varför skulle Gud sätta upp en sån regel om den inte var för att brytas), sedan när de blivit lurade straffar han dem. Eftersom Gud vet att de skall äta av frukten är det bara samma visa igen. Gud har skapat ormen för att lura människorna så att han kan straffa dem. Kunskapen uppmålas som det onda, och anledningen till människornas fall. Totalt idiotiskt. Abrahamism är anti kunskap, anti reson.
Luther var en idiot. Han ville bara bli en ny påve. Han ville göra människor till blåögda lydiga arbetare, vilket vi ju också blev här i Sverige. Dessutom hatade han all kunskap. Ingen rationell människa kan vara Lutherian.
“Reason is the Devil’s greatest whore; by nature and manner of being she is a noxious whore; she is a prostitute, the Devil’s appointed whore; whore eaten by scab and leprosy who ought to be trodden under foot and destroyed, she and her wisdom… Throw dung in her face to make her ugly. She is and she ought to be drowned in baptism… She would deserve, the wretch, to be banished to the filthiest place in the house, to the closets.”
—Martin Luther, Works, Erlangen Edition v. 16, pp. 142-148.
Menar man på allvar att Reson och kunskap är ont. Då är det bara att flytta tillbaka till stenåldern. Bibeln hade inte kunnat skrivas utan kunskap. På så vis motabetar Bibeln sin egen uppkomst.
Vilka skriver en bok, som bara lärda kunde läsa, som motsäger kunskap? Det är totalt irrationellt. Bara de allra mest lärda kunde över huvudtaget läsa bibeln, och så förkastar boken kunskap. Dessutom förhärligar Bibeln fattigdom, men fattiga kunde aldrig läsa den. De var tvungna att lita på de lärdes ord. Det är så man kontrollerar en fattig befolkning.
Det Jung har gjort är storartat även om han var fast i den kristna mytologin hela sitt liv.