2014-07-31, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Är du bekant med John Dee?
Tror du kan finna honom intressant i annat fall.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/John_Dee
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Enochian_magic

http://www.jwmt.org/v2n13/sign.html

Tack för länkarna! Jag har så mycket att kolla upp just nu, dessutom tycker jag om att prata på nätet och leva mitt liv, så vet inte hur jag skall hinna med allt faktiskt. Men mycket pekar mot matematik, så jag får försöka sätta mig in i det.
Citera
2014-07-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det verkar som om du förhärligar någonting och utesluter något annat. Kabbalah stämmer inte överens med din ordens regler antar jag. Men förklara gärna närmare om du vill.

Va? För det första så finns det inte bara en kabbalah (ordet i sig betyder enbart tradition och jag tror jag kan räkna till minst fem övergripande traditioner och sedan olika utvecklingar av det hela).
Du missförstod dock hela mitt inlägg, jag valde inte sida utan påpekade att tzimtzum och nigerado inte är samma sak då det refererar till olika saker. Jag började studera olika kabbaliska traditioner långt innan jag var medlem i något, jag har alltid haft ett djupt intresse för religon. Mitt tangentbord bråkar så jag lånar wikipedias version (som överenstämmer med de skrifter som finns)

Citat:
Isaac Luria introduced three central themes into kabbalistic thought, Tzimtzum, Shevirat HaKelim (the shattering of the vessels), and Tikkun (repair). These three are a group of interrelated, and continuing, processes. Tzimtzum describes the first step in the process by which God began the process of creation by withdrawing his own essence from an area, creating an area in which creation could begin. Shevirat HaKelim describes how, after the Tzimtzum, God created the vessels (HaKelim) in the empty space, and how when God began to pour his Light into the vessels they were not strong enough to hold the power of God's Light and shattered (Shevirat). The third step, Tikkun, is the process of gathering together, and raising, the sparks of God's Light that were carried down with the shards of the shattered vessels.

Således så finns det inga likheter mellan konceptet Tzimtzum och Nigerado eftersom den första beskriver en process där gud begränsar sig för att kunna skapa men hans natur har inte förändrats alls egentligen medans den senare handlar om att förbränna och till stor del döda för att sedan under den alkemiska processens gång förädlas.
Citera
2014-07-31, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Va? För det första så finns det inte bara en kabbalah (ordet i sig betyder enbart tradition och jag tror jag kan räkna till minst fem övergripande traditioner och sedan olika utvecklingar av det hela).
Du missförstod dock hela mitt inlägg, jag valde inte sida utan påpekade att tzimtzum och nigerado inte är samma sak då det refererar till olika saker. Jag började studera olika kabbaliska traditioner långt innan jag var medlem i något, jag har alltid haft ett djupt intresse för religon. Mitt tangentbord bråkar så jag lånar wikipedias version (som överenstämmer med de skrifter som finns)

Således så finns det inga likheter mellan konceptet Tzimtzum och Nigerado eftersom den första beskriver en process där gud begränsar sig för att kunna skapa men hans natur har inte förändrats alls egentligen medans den senare handlar om att förbränna och till stor del döda för att sedan under den alkemiska processens gång förädlas.

Ja Berätta vad du dödar.
Citera
2014-08-02, 07:53
Bannlyst
Mina herrar, jag skall resa bort några dagar. Jag kommer ihåg när du, Herrwarum sa att kristendom var en öppen religion. Tänk över dom orden igen. I bid you Farewell for now, vi ses om några dagar.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-08-02 kl. 08:04.
Citera
2014-08-04, 21:19
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Tack för länkarna! Jag har så mycket att kolla upp just nu, dessutom tycker jag om att prata på nätet och leva mitt liv, så vet inte hur jag skall hinna med allt faktiskt. Men mycket pekar mot matematik, så jag får försöka sätta mig in i det.

Skulle säga att mycket av ditt tanke-gods har sin grund i det som John Dee utarbetade och upptäckte.
Citera
2014-08-04, 21:38
Medlem
John Dee är en intressant personlighet. I sin korrespondens med drottningen hade han kodnamnet 007.
Senast redigerad av HerrWarum 2014-08-04 kl. 21:44.
Citera
2014-08-11, 10:46
Bannlyst
Citat:
.... och till stor del döda för att sedan under den alkemiska processens gång förädlas.

Jag har gått på mördarjakt...
Jag dödar materialismen. Senaste mobilen, Tuggummi och Bygga muskler.
Jag dödar felaktig kunskap, skolan och desinformation.
Jag dödar stoltheten, den modiga, som vill bevisa för andra att han är någonting. Det är inte modigt att slåss. Det finns inget mod i världen.

Jag dödar myten om gott och ont. Den förtjänar inte någon respekt.
Jag dödar lagen. Sann moral kommer inifrån en själv.
Jag dödar mitt ego, bara för att inse att jag behöver det.
Jag dödar min tro. Inga fler myter.
Så dödar jag mig själv. Ligger naken utan en massa vanföreställningar.

Och i det föds något nytt.
Citera
2014-08-12, 11:17
Bannlyst
Så dödar jag myten om kärleken. Kärleken tillhör allt.
Ju mer du plockar bort, ju mer kan du lägga till.
Citera
2014-08-12, 20:48
Medlem
Citat:
Jag har gått på mördarjakt...
Jag dödar materialismen. Senaste mobilen, Tuggummi och Bygga muskler.
Jag dödar felaktig kunskap, skolan och desinformation.
Jag dödar stoltheten, den modiga, som vill bevisa för andra att han är någonting. Det är inte modigt att slåss. Det finns inget mod i världen.

Jag dödar myten om gott och ont. Den förtjänar inte någon respekt.
Jag dödar lagen. Sann moral kommer inifrån en själv.
Jag dödar mitt ego, bara för att inse att jag behöver det.
Jag dödar min tro. Inga fler myter.
Så dödar jag mig själv. Ligger naken utan en massa vanföreställningar.

Och i det föds något nytt.

Den yttre världen är oviktig, det enda du måste döda är dig själv och dina tankar och ignorera de yttre påfrestningarna efterom de inte betyder något. Samhällets lagar och regler är ointressanta att göra uppror mot eftersom de inte är förevigt utan förändras.
Citera
2014-09-11, 13:32
Bannlyst
Citat:
Den yttre världen är oviktig, det enda du måste döda är dig själv och dina tankar och ignorera de yttre påfrestningarna efterom de inte betyder något. Samhällets lagar och regler är ointressanta att göra uppror mot eftersom de inte är förevigt utan förändras.

Den här videon tyckte jag var bra, och lätt att förstå. Den förklarar symboliken med vatten bra.
https://www.youtube.com/watch?v=k1TzMS-nuzg

Förr i tiden var allt som reflekterade ljus heligt. Därför ansågs vatten som heligt. Man ansåg också att vatten var ursprunget för liv. Kvinnans kön innehöll vatten. Därav Maria, Mare, Marin, Marina. Vatten står också för det undermedvetna. När man dyker under vatten blir synen suddig, konturer flyter ihop. Förr i tiden föreställde man sig vår värld som en värld under vatten. Men vatten står också för rening och sorg. Jesus som fisk. Lärjungar som fiskare av själar. Gå på vatten. Dop. Rening pånyttfödelse i vatten. Jesus gjorde Vatten till vin. Holy Water osv.osv..

Peace Nu drar jag å fiskar! Mört eller skum gammelgädda... Ska göra Gäddpaté med potatispluttar
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-09-11 kl. 13:50.
Citera
2014-09-17, 18:55
Bannlyst
Citat:

Vad tror du om det här då?
Jag undrar bara om du förstår ungefär hur jag tänker..

Jaget är egot.
Gud är härskare över universum.
Alltså är han universums Jag.
Universums Jag är större än alla andra Jag.
Gud är alltså det största egot av alla.

Universums sammanlagda ego samlat i ögat.
I = Eye = Jaget = Egot = Guds ego
All seeing Eye är Guds ego. (All seeing I)

Om Gud vet och styr allt.
Som kristna tror.
Då har vi ingen fri vilja.
Vi är bara dockor som Gud flyttar runt som han vill.
Vi är bara pjäser i Guds sadistiska spel.
Den Abrahamitiska Guden är det största egot av alla.
Hur ska du kunna bli fri om du dyrkar egot?
Det går inte.
Din Gud är ditt Ego.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-09-17 kl. 18:59.
Citera
2014-09-18, 04:40
Medlem

Jag förstår hur du tänker, dock så tänker du i vanlig ordning lite för kortsynt och ditt tänkande är enbart applicerbart på det gnostiska tankegodset.
Som jag ser det så finns förklaringen till symboliken bakom Guds allseende ögat i Matt 6.
Citat:
Ursprungligen postat av matt 6:1-8
1 Akta er för att utföra goda gärningar för att människor skall se er. Då får ni ingen lön hos er Fader i himlen. 2 När du ger en gåva*, blås då inte i trumpet för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människor skall berömma dem. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. 3 Nej, när du ger en gåva, låt inte din vänstra hand veta vad den högra gör, 4 så att din gåva ges i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.

Rätt bön

5 När ni ber skall ni inte vara som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att synas av människor. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. 6 Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig. 7 Och när ni ber skall ni inte rabbla långa böner som hedningarna. De menar att de skall bli bönhörda för sina många ords skull. 8 Var inte som de. Er Fader vet vad ni behöver, innan ni ber honom om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in