2014-07-26, 00:54
Bannlyst
När jag började läsa om konspirationsteorier var det spännande och skrämmande. Jag kunde liksom inte sluta. Jag tittade på alla youtube videos och läste om allt från Ödlor, Bilderberg, Rotschild och gnosticism. Jag blev manisk.

Jag isolerade mig och drack samtidigt en del alkohol. Och det blev som en konstig nedåtgående spiral. Oerhört spännande och skrämmande. Det ledde mig till Nigredo.

Varav jag plötsligt stod öga mot öga mot mig själv. Det blev en rannsakning av allt jag trott på. Ingenting var längre säkert. Jag kunde höra Phil collins sjunga "against all odds" i mitt huvud när jag låg och sov. Jag pratade med figurer i mina drömmar som upplevdes sanna. Jag förstod inte vad som hände.

https://www.youtube.com/watch?v=wuvtoyVi7vY

Men jag bara fortsatte gräva på internet. Jag snöade in på Carl jung och gnosticism. Och Läste om detta i i alla fall ett halvår. Och jag kan ärligt säga att jag är en förändrad människa, jag är inte superlycklig, men det känns som om jag har uppnått någonting. Jag är inte lika rädd som förut, jag bryr mig inte lika mycket och jag har hittat en tro, eller egentligen en vetenskap, som heter gnosticism.

Jag kan rekommendera denna resa. En del kanske hittar något annat, men detta var vad jag fann. Och min resa har nu tagit en annan vändning.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-07-26 kl. 01:04.
Citera
2014-07-26, 00:57
Medlem
PiusXIIIs avatar
Vad är gnosticism?
Citera
2014-07-26, 00:58
Medlem
MADs avatar
Alla har vi något för att göra det lite mer meningsfullt.
Citera
2014-07-26, 01:00
Bannlyst
Det är dina drömmar.
http://gnosis.org/redbook/index.html

Lyssna på någon föreläsning här om du är intresserad. Det kan ta ett tag att sätta sig in i.
Det var ursprungligen en heretisk lära av kristendom, men egentligen är det något helt annat.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-07-26 kl. 01:13.
Citera
2014-07-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det är dina drömmar.
http://gnosis.org/redbook/index.html

Lyssna på någon föreläsning här om du är intresserad. Det kan ta ett tag att sätta sig in i.
Det var ursprungligen en heretisk lära av kristendom, men egentligen är det något helt annat.

Nej det är inte en ensam lära utan det är en samlingsterm, jag rekomenderar att du läser "Rethinking "Gnosticism": An Argument for Dismantling a Dubious Category" av Michael Allen Williams där han går igenom olika gnostiska läror samt i frågasätter termen gnostiscism.
Citera
2014-07-26, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Nej det är inte en ensam lära utan det är en samlingsterm, jag rekomenderar att du läser "Rethinking "Gnosticism": An Argument for Dismantling a Dubious Category" av Michael Allen Williams där han går igenom olika gnostiska läror samt i frågasätter termen gnostiscism.

Har du läst den? Vad kom du fram till?
Citera
2014-07-26, 16:20
Medlem
Citat:
Har du läst den? Vad kom du fram till?

Jag har läst den ja. Jag tycker han lägger fram rätt bra argument för sin syn. Han utgår ifrån texeterna och de skillnader som finns i lärorna som presenteras i texterna för att påpeka att det är just en paraplyterm som man kanske borde sluta använda.
Citera
2014-07-26, 19:22
Medlem
ze_bandits avatar
Känner igen mig att man slutar bry sig. Vardagen blir betydelselös när man gräver efter högre kunskap. Vill också snöa in mig på något men inte bestämt/hittat vad det blir än. Eventuellt att man bli professor och får betalt medans man håller på .
Citera
2014-07-26, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Jag har läst den ja. Jag tycker han lägger fram rätt bra argument för sin syn. Han utgår ifrån texeterna och de skillnader som finns i lärorna som presenteras i texterna för att påpeka att det är just en paraplyterm som man kanske borde sluta använda.

Ja, vilket som. Jag gav ett snabbt enkelt svar. Orkade inte skriva en uppsats på hundra sidor. Vet inte om jag tycker begreppet borde sluta användas. Jag undrar om jag får ställa en fråga, skulle du anse att du är luciferian?
Citera
2014-07-26, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ze_bandit
Känner igen mig att man slutar bry sig. Vardagen blir betydelselös när man gräver efter högre kunskap. Vill också snöa in mig på något men inte bestämt/hittat vad det blir än. Eventuellt att man bli professor och får betalt medans man håller på .

Oturligt nog verkar jag bara vara intresserad av sånt som inte ger några pengar. Det som ger mycket pengar verkar så tråkigt. Vi blir ändå aldrig nöjda, vi vill bara ha mer och mer
Citera
2014-07-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ja, vilket som. Jag gav ett snabbt enkelt svar. Orkade inte skriva en uppsats på hundra sidor. Vet inte om jag tycker begreppet borde sluta användas. Jag undrar om jag får ställa en fråga, skulle du anse att du är luciferian?

Jag personligen tycker han har en poäng eftersom det finns en sådan skillnad mellan olika texter och olika läror, han går in på det i väldigt bra detalj.

Jag skulle aldrig kalla mig Luciferian i sig eftersom många associerar ordet med mörkare makter, däremot så ser jag inte själva titeln Lucifer som negativ i sig utan det handlar om i vilken kontext man använder det. Jag själv brukar nöja mig med att använda beteckningen kristen eftersom jag följer Jesu läror.
Citera
2014-07-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ze_bandit

Börja med av ordensällskap som finns på http://www.arnell.cc/listor.htm och googla sedan runt på de intressanta termerna du hittar så kommer du finna en uppsjö med intressanta saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in