• 2
  • 3
2005-08-30, 18:31
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18 is 9
...

Precis som jag sa i frra inlgget frstr jag vad du menar, att du brjar ta till kraftord fr att jag inte hller med dig r beklagligt. Det r inte heller farligt att tillstta arsenik i sina fdomnen, frutsatt att man inte vervger att ta ngot? Sjlva processen i att tina upp och frysa in upprepade gnger behver inte innebra ngot problem, men d det ger upphov till problem p sidan av br man kanske nd se det som en mindre nskvrd process? Du har rtt i vad du sger att bakterier inte bildas genom sjlva processen, men att hlla en fryskedja r otroligt viktigt fr att bibehlla matens tjnlighet. Att lta ngot tina fr att sedan frysa det igen utgr en ondig risk d man frmjar bakterietillvxt, varfr riskera att ngot hnder? Tar du ansvar fr om ngon beslutar sig fr att tro p dig och lter allting tina fr att sedan frysa det igen? Cause and Effect ngon?

Trdens topic handlade ter igen om att lta ngot tina och sen frysa det, du verkar inte frst ordens innebrd? Det r sant att processen som sdan inte behver innebra otjnlighet, men det kar risken fr att ngot ska bli dligt. Din liknelse med chokladssen r ovidkommande, chokladss ses inte som en metod fr att konservera mat.
Citera
2005-08-30, 20:02
Medlem
Samhains avatar
Citat:
End Of Discussion.

Det hr var det enda vettiga du lyckades klmma ur dig
Citera
2005-08-31, 01:52
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Precis som jag sa i frra inlgget frstr jag vad du menar, att du brjar ta till kraftord fr att jag inte hller med dig r beklagligt. Det r inte heller farligt att tillstta arsenik i sina fdomnen, frutsatt att man inte vervger att ta ngot? Sjlva processen i att tina upp och frysa in upprepade gnger behver inte innebra ngot problem, men d det ger upphov till problem p sidan av br man kanske nd se det som en mindre nskvrd process? Du har rtt i vad du sger att bakterier inte bildas genom sjlva processen, men att hlla en fryskedja r otroligt viktigt fr att bibehlla matens tjnlighet. Att lta ngot tina fr att sedan frysa det igen utgr en ondig risk d man frmjar bakterietillvxt, varfr riskera att ngot hnder? Tar du ansvar fr om ngon beslutar sig fr att tro p dig och lter allting tina fr att sedan frysa det igen? Cause and Effect ngon?
Kraftord? Det? Du mste ha levt i en vldigt skyddad vrld...

terigen s r inte sjlva terinfrysandet problemet, utan det faktum att man lter maten st framme fr lnge. Att lta glassen stp tinad lnge innebr en ondig risk; vare sig du eftert vljer att frysa in den, stoppa ner den i en konservburk, hlla chokladss p den eller vad du n skulle vilja. Problemet ligger som saght inte i att du vill frysa in den igen. Om du absolut ska ge ngon rd r det bttre att sga t dem att inte lta glassen st framme fr lnge, istllet fr att sga t dem att inte frysa in den igen. D slipper denna hypotetiska debil vi ger rd tnka att "Oj, jag ska ju inte terinfrysa glass, jag ter upp den istllet". Varfr riskera att DET hnder? Skulle DU ta ansvar fr DET? Skulle det inte vara bttre att ge korrekta uppgifter frn frsta brjan?

Citat:
Trdens topic handlade ter igen om att lta ngot tina och sen frysa det, du verkar inte frst ordens innebrd? Det r sant att processen som sdan inte behver innebra otjnlighet, men det kar risken fr att ngot ska bli dligt. Din liknelse med chokladssen r ovidkommande, chokladss ses inte som en metod fr att konservera mat.
Ja? Som du sjlv skriver s gr inte processen glassen otjnlig (frutom att den blir grynig), utan det r vad som hnder mellan processerna som spelar roll. Du verkar dessutom missfrst min liknelse. Titta igen. Det var din slutsats att ngonting var skadligt p grund av att det inte avlgnsnade redan befintliga bakterier jag refererade till. Inte konservering.

Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Det hr var det enda vettiga du lyckades klmma ur dig
Detsamma. Skillnaden r att du var tvungen att citera mig fr att lyckas...
Citera
2005-08-31, 02:14
Medlem
OliTs avatar
Citat:
...

D det direkt innebr en risk nr man tinar ngot r processen som sdan ocks skadlig, bakterierna brjar vxa direkt de kommer upp i temperatur, ven om produkten inte kommer in i riskzon, sedan tar nedfrysandet tid, ocks en ytterst ondig risk.
Citera
2005-08-31, 03:06
Medlem
shredders avatar
Citat:
Eftersom ingen av er, trots upprepade frsk att frklara det frn min sida, verkar frst att det inte r terinfrysningen utan det faktum att man lter glassen st framme som gr att den blir dlig. Men jag r inte en sdan person som fortstter banka huvudet i vggen utan konstaterar helt enkelt att jag inte orkar frklara fr mnniskor som inte begriper.

Pallar egentligen inte kommentera ovanstende, men knner nd att jag mste.

Jag tycker du borde lsa om ditt inlgg och sedan lsa nedanstende citerade stycke av OLiT ( ls grna det som r skrivet i fetstil ):

Citat:
Ursprungligen postat av OLiT
Nej, det r inte irrelevant, man tinar inte upp sin glass, stller den i kylskpet och vervger att ta den senare. Mnga tinar glassen fr att den blir lttare att skopa upp och fryser den igen fr att den blev cklig nr den var tinad, sjlva terfrysningen pverkar inte bakteriefloran vilket r ett potentiellt problem. Sjlva hanteringen r problemet, med upprepade upptiningar och terfrysningar. Jag frstr vad du menar men jag hller inte med. Problemet ligger i att bakterierna inte dr vid terfrysning, sledes blir glassen otjnlig, inte sant?

Ls om, ls rtt.
Citera
2005-08-31, 10:15
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
D det direkt innebr en risk nr man tinar ngot r processen som sdan ocks skadlig, bakterierna brjar vxa direkt de kommer upp i temperatur, ven om produkten inte kommer in i riskzon, sedan tar nedfrysandet tid, ocks en ytterst ondig risk.
Frst nu dyker ngonting som har relevans vid frysningen upp, nmligen att det tar tid fr glassen att frysa och att det finns bakterietillvxt under den tiden. Men om man r s knslig att bakterietillvxten under sjlva upptiningen/frysningen pverkar kanske man br hlla sig borta frn glass helt och hllet? Fr hur kommer man d inte att reagera p glassen under tiden man ter den, vilket jag frutstter att det sker i rumstemperatur.

Citat:
Ursprungligen postat av shredder
Pallar egentligen inte kommentera ovanstende, men knner nd att jag mste.
Varfr ge dig in i ngonting du i frvg verkar veta att du inte klarar av? Verkar dumt tycker jag...

Citat:
Jag tycker du borde lsa om ditt inlgg och sedan lsa nedanstende citerade stycke av OLiT ( ls grna det som r skrivet i fetstil ):
Ja? Vad vill du sga med det? OLiT ppekar att bakterier som bildas i rumstemperatur inte frsvinner i frysen och att detta r ett potentiellt problem. Min text handlar om att de skadliga bakterierna bildats innan och att infrysningsproblemet drmed r frsumbart. Det kan tyckas frvillande lika, men om du ger det lite tid och funderar ett tag p det s ska du se att ven du inser att det faktiskt r olika saker det handlar om.

Citat:
Ls om, ls rtt.
Innan du brjar med dryga kommentarer kanske du br se till att du verkligen frsttt vad du lst. Allt blir s mycket enklare d.
Citera
2005-08-31, 12:03
Medlem
shredders avatar
Citat:
Varfr ge dig in i ngonting du i frvg verkar veta att du inte klarar av? Verkar dumt tycker jag...

Ja? Vad vill du sga med det? OLiT ppekar att bakterier som bildas i rumstemperatur inte frsvinner i frysen och att detta r ett potentiellt problem. Min text handlar om att de skadliga bakterierna bildats innan och att infrysningsproblemet drmed r frsumbart. Det kan tyckas frvillande lika, men om du ger det lite tid och funderar ett tag p det s ska du se att ven du inser att det faktiskt r olika saker det handlar om.

Innan du brjar med dryga kommentarer kanske du br se till att du verkligen frsttt vad du lst. Allt blir s mycket enklare d.

Ojoj! vssning p hg niv, tvrtom s tycker jag att det r du som kr med en vldigt verlgsen stil gentemot andra i denna diskussion, mitt svar formades drefter.

S du pstr d att om jag tinar en glass 1 timme s r bakteriefloran precis samma som en som har blivit tinad 1 timme sedan nerfryst och sedan tinad 1 timme igen?

Det r fan frapperande dumhet.

Eller s diskuterar du i fel trd, den trden du ska diskutera i torde rimligtvis heta ngot liknande som detta:

"Lta glass st framme tills den blir otjnlig, bra eller dligt?"

Fattar du inte att vi i denna trden diskuterar huruvida det kan vara dligt att frysa in saker efter man har ltit dom tina ett tag?

Du pratar om att lmna framme saker tills det blir dligt och drmed hr din argumentation inte ens hemma i trden.

Vissa saker kanske inte skadas av att frysa in igen, vissa saker blir smre nsta gng man tinar dom.

Igen: Ls om, ls rtt!
Citera
2005-08-31, 12:38
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ojoj! vssning p hg niv, tvrtom s tycker jag att det r du som kr med en vldigt verlgsen stil gentemot andra i denna diskussion, mitt svar formades drefter.
Bah! Undanflykter och bortfrklaringar! Det spelar ingen roll hur mnga sdana du kommer med, det r nd ljligt att komma med dryga kommentarer utan att sjlv ha frsttt vad du lst.

Citat:
S du pstr d att om jag tinar en glass 1 timme s r bakteriefloran precis samma som en som har blivit tinad 1 timme sedan nerfryst och sedan tinad 1 timme igen?
Tillt mig smle. Eftersom du verkar vara frtjust i att lsa om inlgg flera gnger s misstnker jag att det inte r de mystiska svarta krumelurerna som tycks frvissa dig, utan deras innebrd. Ltom mig vgleda dig:
Det jag pstr r att om tinar glassen tv timmar s r bakteriefloran (mer eller mindre) precis samma som om man tinar en timme fr att sedan frysa ner och tina en timme igen.

Eftersom jag hela tiden hvdat att det r tiden framme som avgr hur dlig glassen blir, och inte om den terinfryses eller ej, antog jag att detta var uppenbart fr de flesta. Jag ber om urskt om jag verskattade dig.

Citat:
Det r fan frapperande dumhet.
Ah! ntligen fr man se lite sjlvinsikt frn mina antagonister i den hr trden. Det var p tiden.

Citat:
Eller s diskuterar du i fel trd, den trden du ska diskutera i torde rimligtvis heta ngot liknande som detta:

"Lta glass st framme tills den blir otjnlig, bra eller dligt?"

Fattar du inte att vi i denna trden diskuterar huruvida det kan vara dligt att frysa in saker efter man har ltit dom tina ett tag?

Du pratar om att lmna framme saker tills det blir dligt och drmed hr din argumentation inte ens hemma i trden.
Nej, det r ju precis det jag inte gr. Jag VET att det r dligt att lta glassen st framme fr lnge. Precis som alla andra i den hr trden vet. Som sagt, s verkar du vara duktig p att lsa om saker. Det r bra, man ska alla ha sina talanger. Nu gller det bara att komma till nsta steg; att frst det du lser.

S klart att argumentationen hr hemam i trden. Trden handlar om ifall det r dligt att frysa in mat igen. P vilket stt skulle diskussion om huruvida det r terinfrysningen eller andra processer som gr maten dlig falla utanfr dessa ramar? Eftersom att man mste besvara den frgan fr att kunna besvara den ursprungliga frgan anser jag att denna diskussion r hgst relevant.

Citat:
Vissa saker kanske inte skadas av att frysa in igen, vissa saker blir smre nsta gng man tinar dom.
S klart att glass tar skada av att frysas in efter att den tinas. Men inte p grund av bakterietillvxt, den skadan r redan skedd innan terinfrysningen.

Citat:
Igen: Ls om, ls rtt!
D tar ven jag och upprepar mig:
Citera
2005-08-31, 14:15
Medlem
shredders avatar
Citat:
Bah! Undanflykter och bortfrklaringar! Det spelar ingen roll hur mnga sdana du kommer med, det r nd ljligt att komma med dryga kommentarer utan att sjlv ha frsttt vad du lst.

Tillt mig smle. Eftersom du verkar vara frtjust i att lsa om inlgg flera gnger s misstnker jag att det inte r de mystiska svarta krumelurerna som tycks frvissa dig, utan deras innebrd. Ltom mig vgleda dig:
Det jag pstr r att om tinar glassen tv timmar s r bakteriefloran (mer eller mindre) precis samma som om man tinar en timme fr att sedan frysa ner och tina en timme igen.

Eftersom jag hela tiden hvdat att det r tiden framme som avgr hur dlig glassen blir, och inte om den terinfryses eller ej, antog jag att detta var uppenbart fr de flesta. Jag ber om urskt om jag verskattade dig.

Ah! ntligen fr man se lite sjlvinsikt frn mina antagonister i den hr trden. Det var p tiden.

Nej, det r ju precis det jag inte gr. Jag VET att det r dligt att lta glassen st framme fr lnge. Precis som alla andra i den hr trden vet. Som sagt, s verkar du vara duktig p att lsa om saker. Det r bra, man ska alla ha sina talanger. Nu gller det bara att komma till nsta steg; att frst det du lser.

S klart att argumentationen hr hemam i trden. Trden handlar om ifall det r dligt att frysa in mat igen. P vilket stt skulle diskussion om huruvida det r terinfrysningen eller andra processer som gr maten dlig falla utanfr dessa ramar? Eftersom att man mste besvara den frgan fr att kunna besvara den ursprungliga frgan anser jag att denna diskussion r hgst relevant.

S klart att glass tar skada av att frysas in efter att den tinas. Men inte p grund av bakterietillvxt, den skadan r redan skedd innan terinfrysningen.

D tar ven jag och upprepar mig:

Du upprepar allting alla har sagt om och om igen i denna trd, hajar inte vad fan diskussionen handlar om hr egentligen, vi r alla verrens om vad som r skadligt eller inte, det r bara du som vill att alla andra ska formulera sig exakt dom du vill att dom ska gra, slpp taget nu.

Du har rtt p precis samma stt som alla andra i trden har rtt, men du vljer att inta en extremt verlgsen stil, men den diskussionen hr inte hemma i den hr trden. Vill du starta en trd om hur du som debattr r en jvla sopa s fr du grna gra det, men kanske inte i mat och dryckforumet.

Prata inte med andra mnniskor som dom vore imbeciller, det fr dig bara att framst som en bitter idiot.

*klick*
Citera
2010-07-07, 08:40
Medlem
Glmde frysen ppen i 11 timmar, maten var fortfarande kall, men r det bara att slnga rubbet eller gr det att rdda?

Ja, jag vet gammal trd
Citera
2012-09-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtrata
Glmde frysen ppen i 11 timmar, maten var fortfarande kall, men r det bara att slnga rubbet eller gr det att rdda?

Ja, jag vet gammal trd

Inte fr att detta svar kommer hjlpa just dig, men kanske ngon annan;

S lnge maten fortfarande r kall skulle jag inte oroa mig en sekund.

Jag har dock en frga fr att "hlla trden vid liv" i stllet fr att gra en ny. Det r nmligen s att jag lmnade ngra snabbrtter framme, de r allts vakuumpackade om det skulle gra ngon skillnad, fast antar att bakterierna helt enkelt kommer fram ifrn maten, men tnker att de kanske inte klarar sig utan luft?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in