• 2
  • 3
2005-08-30, 18:31
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18 is 9
...

Precis som jag sa i förra inlägget förstår jag vad du menar, att du börjar ta till kraftord för att jag inte håller med dig är beklagligt. Det är inte heller farligt att tillsätta arsenik i sina födoämnen, förutsatt att man inte överväger att äta något? Själva processen i att tina upp och frysa in upprepade gånger behöver inte innebära något problem, men då det ger upphov till problem på sidan av bör man kanske ändå se det som en mindre önskvärd process? Du har rätt i vad du säger att bakterier inte bildas genom själva processen, men att hålla en fryskedja är otroligt viktigt för att bibehålla matens tjänlighet. Att låta något tina för att sedan frysa det igen utgör en onödig risk då man främjar bakterietillväxt, varför riskera att något händer? Tar du ansvar för om någon beslutar sig för att tro på dig och låter allting tina för att sedan frysa det igen? Cause and Effect någon?

Trådens topic handlade åter igen om att låta något tina och sen frysa det, du verkar inte förstå ordens innebörd? Det är sant att processen som sådan inte behöver innebära otjänlighet, men det ökar risken för att något ska bli dåligt. Din liknelse med chokladsåsen är ovidkommande, chokladsås ses inte som en metod för att konservera mat.
Citera
2005-08-30, 20:02
Medlem
Samhains avatar
Citat:
End Of Discussion.

Det här var det enda vettiga du lyckades klämma ur dig
Citera
2005-08-31, 01:52
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Precis som jag sa i förra inlägget förstår jag vad du menar, att du börjar ta till kraftord för att jag inte håller med dig är beklagligt. Det är inte heller farligt att tillsätta arsenik i sina födoämnen, förutsatt att man inte överväger att äta något? Själva processen i att tina upp och frysa in upprepade gånger behöver inte innebära något problem, men då det ger upphov till problem på sidan av bör man kanske ändå se det som en mindre önskvärd process? Du har rätt i vad du säger att bakterier inte bildas genom själva processen, men att hålla en fryskedja är otroligt viktigt för att bibehålla matens tjänlighet. Att låta något tina för att sedan frysa det igen utgör en onödig risk då man främjar bakterietillväxt, varför riskera att något händer? Tar du ansvar för om någon beslutar sig för att tro på dig och låter allting tina för att sedan frysa det igen? Cause and Effect någon?
Kraftord? Det? Du måste ha levt i en väldigt skyddad värld...

Återigen så är inte själva återinfrysandet problemet, utan det faktum att man låter maten stå framme för länge. Att låta glassen ståp tinad länge innebär en onödig risk; vare sig du efteråt väljer att frysa in den, stoppa ner den i en konservburk, hälla chokladsås på den eller vad du än skulle vilja. Problemet ligger som saght inte i att du vill frysa in den igen. Om du absolut ska ge någon råd är det bättre att säga åt dem att inte låta glassen stå framme för länge, istället för att säga åt dem att inte frysa in den igen. Då slipper denna hypotetiska debil vi ger råd tänka att "Oj, jag ska ju inte återinfrysa glass, jag äter upp den istället". Varför riskera att DET händer? Skulle DU ta ansvar för DET? Skulle det inte vara bättre att ge korrekta uppgifter från första början?

Citat:
Trådens topic handlade åter igen om att låta något tina och sen frysa det, du verkar inte förstå ordens innebörd? Det är sant att processen som sådan inte behöver innebära otjänlighet, men det ökar risken för att något ska bli dåligt. Din liknelse med chokladsåsen är ovidkommande, chokladsås ses inte som en metod för att konservera mat.
Ja? Som du själv skriver så gör inte processen glassen otjänlig (förutom att den blir grynig), utan det är vad som händer mellan processerna som spelar roll. Du verkar dessutom missförstå min liknelse. Titta igen. Det var din slutsats att någonting var skadligt på grund av att det inte avlägnsnade redan befintliga bakterier jag refererade till. Inte konservering.

Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Det här var det enda vettiga du lyckades klämma ur dig
Detsamma. Skillnaden är att du var tvungen att citera mig för att lyckas...
Citera
2005-08-31, 02:14
Medlem
OliTs avatar
Citat:
...

Då det direkt innebär en risk när man tinar något är processen som sådan också skadlig, bakterierna börjar växa direkt de kommer upp i temperatur, även om produkten inte kommer in i riskzon, sedan tar nedfrysandet tid, också en ytterst onödig risk.
Citera
2005-08-31, 03:06
Medlem
shredders avatar
Citat:
Eftersom ingen av er, trots upprepade försök att förklara det från min sida, verkar förstå att det inte är återinfrysningen utan det faktum att man låter glassen stå framme som gör att den blir dålig. Men jag är inte en sådan person som fortsätter banka huvudet i väggen utan konstaterar helt enkelt att jag inte orkar förklara för människor som inte begriper.

Pallar egentligen inte kommentera ovanstående, men känner ändå att jag måste.

Jag tycker du borde läsa om ditt inlägg och sedan läsa nedanstående citerade stycke av OLiT ( läs gärna det som är skrivet i fetstil ):

Citat:
Ursprungligen postat av OLiT
Nej, det är inte irrelevant, man tinar inte upp sin glass, ställer den i kylskåpet och överväger att äta den senare. Många tinar glassen för att den blir lättare att skopa upp och fryser den igen för att den blev äcklig när den var tinad, själva återfrysningen påverkar inte bakteriefloran vilket är ett potentiellt problem. Själva hanteringen är problemet, med upprepade upptiningar och återfrysningar. Jag förstår vad du menar men jag håller inte med. Problemet ligger i att bakterierna inte dör vid återfrysning, således blir glassen otjänlig, inte sant?

Läs om, läs rätt.
Citera
2005-08-31, 10:15
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Då det direkt innebär en risk när man tinar något är processen som sådan också skadlig, bakterierna börjar växa direkt de kommer upp i temperatur, även om produkten inte kommer in i riskzon, sedan tar nedfrysandet tid, också en ytterst onödig risk.
Först nu dyker någonting som har relevans vid frysningen upp, nämligen att det tar tid för glassen att frysa och att det finns bakterietillväxt under den tiden. Men om man är så känslig att bakterietillväxten under själva upptiningen/frysningen påverkar kanske man bör hålla sig borta från glass helt och hållet? För hur kommer man då inte att reagera på glassen under tiden man äter den, vilket jag förutsätter att det sker i rumstemperatur.

Citat:
Ursprungligen postat av shredder
Pallar egentligen inte kommentera ovanstående, men känner ändå att jag måste.
Varför ge dig in i någonting du i förväg verkar veta att du inte klarar av? Verkar dumt tycker jag...

Citat:
Jag tycker du borde läsa om ditt inlägg och sedan läsa nedanstående citerade stycke av OLiT ( läs gärna det som är skrivet i fetstil ):
Ja? Vad vill du säga med det? OLiT påpekar att bakterier som bildas i rumstemperatur inte försvinner i frysen och att detta är ett potentiellt problem. Min text handlar om att de skadliga bakterierna bildats innan och att infrysningsproblemet därmed är försumbart. Det kan tyckas förvillande lika, men om du ger det lite tid och funderar ett tag på det så ska du se att även du inser att det faktiskt är olika saker det handlar om.

Citat:
Läs om, läs rätt.
Innan du börjar med dryga kommentarer kanske du bör se till att du verkligen förstått vad du läst. Allt blir så mycket enklare då.
Citera
2005-08-31, 12:03
Medlem
shredders avatar
Citat:
Varför ge dig in i någonting du i förväg verkar veta att du inte klarar av? Verkar dumt tycker jag...

Ja? Vad vill du säga med det? OLiT påpekar att bakterier som bildas i rumstemperatur inte försvinner i frysen och att detta är ett potentiellt problem. Min text handlar om att de skadliga bakterierna bildats innan och att infrysningsproblemet därmed är försumbart. Det kan tyckas förvillande lika, men om du ger det lite tid och funderar ett tag på det så ska du se att även du inser att det faktiskt är olika saker det handlar om.

Innan du börjar med dryga kommentarer kanske du bör se till att du verkligen förstått vad du läst. Allt blir så mycket enklare då.

Ojoj! vässning på hög nivå, tvärtom så tycker jag att det är du som kör med en väldigt överlägsen stil gentemot andra i denna diskussion, mitt svar formades därefter.

Så du påstår då att om jag tinar en glass 1 timme så är bakteriefloran precis samma som en som har blivit tinad 1 timme sedan nerfryst och sedan tinad 1 timme igen?

Det är fan frapperande dumhet.

Eller så diskuterar du i fel tråd, den tråden du ska diskutera i torde rimligtvis heta något liknande som detta:

"Låta glass stå framme tills den blir otjänlig, bra eller dåligt?"

Fattar du inte att vi i denna tråden diskuterar huruvida det kan vara dåligt att frysa in saker efter man har låtit dom tina ett tag?

Du pratar om att lämna framme saker tills det blir dåligt och därmed hör din argumentation inte ens hemma i tråden.

Vissa saker kanske inte skadas av att frysa in igen, vissa saker blir sämre nästa gång man tinar dom.

Igen: Läs om, läs rätt!
Citera
2005-08-31, 12:38
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ojoj! vässning på hög nivå, tvärtom så tycker jag att det är du som kör med en väldigt överlägsen stil gentemot andra i denna diskussion, mitt svar formades därefter.
Bah! Undanflykter och bortförklaringar! Det spelar ingen roll hur många sådana du kommer med, det är ändå löjligt att komma med dryga kommentarer utan att själv ha förstått vad du läst.

Citat:
Så du påstår då att om jag tinar en glass 1 timme så är bakteriefloran precis samma som en som har blivit tinad 1 timme sedan nerfryst och sedan tinad 1 timme igen?
Tillåt mig småle. Eftersom du verkar vara förtjust i att läsa om inlägg flera gånger så misstänker jag att det inte är de mystiska svarta krumelurerna som tycks förvissa dig, utan deras innebörd. Låtom mig vägleda dig:
Det jag påstår är att om tinar glassen två timmar så är bakteriefloran (mer eller mindre) precis samma som om man tinar en timme för att sedan frysa ner och tina en timme igen.

Eftersom jag hela tiden hävdat att det är tiden framme som avgör hur dålig glassen blir, och inte om den återinfryses eller ej, antog jag att detta var uppenbart för de flesta. Jag ber om ursäkt om jag överskattade dig.

Citat:
Det är fan frapperande dumhet.
Ah! Äntligen får man se lite självinsikt från mina antagonister i den här tråden. Det var på tiden.

Citat:
Eller så diskuterar du i fel tråd, den tråden du ska diskutera i torde rimligtvis heta något liknande som detta:

"Låta glass stå framme tills den blir otjänlig, bra eller dåligt?"

Fattar du inte att vi i denna tråden diskuterar huruvida det kan vara dåligt att frysa in saker efter man har låtit dom tina ett tag?

Du pratar om att lämna framme saker tills det blir dåligt och därmed hör din argumentation inte ens hemma i tråden.
Nej, det är ju precis det jag inte gör. Jag VET att det är dåligt att låta glassen stå framme för länge. Precis som alla andra i den här tråden vet. Som sagt, så verkar du vara duktig på att läsa om saker. Det är bra, man ska alla ha sina talanger. Nu gäller det bara att komma till nästa steg; att förstå det du läser.

Så klart att argumentationen hör hemam i tråden. Tråden handlar om ifall det är dåligt att frysa in mat igen. På vilket sätt skulle diskussion om huruvida det är återinfrysningen eller andra processer som gör maten dålig falla utanför dessa ramar? Eftersom att man måste besvara den frågan för att kunna besvara den ursprungliga frågan anser jag att denna diskussion är högst relevant.

Citat:
Vissa saker kanske inte skadas av att frysa in igen, vissa saker blir sämre nästa gång man tinar dom.
Så klart att glass tar skada av att frysas in efter att den tinas. Men inte på grund av bakterietillväxt, den skadan är redan skedd innan återinfrysningen.

Citat:
Igen: Läs om, läs rätt!
Då tar även jag och upprepar mig:
Citera
2005-08-31, 14:15
Medlem
shredders avatar
Citat:
Bah! Undanflykter och bortförklaringar! Det spelar ingen roll hur många sådana du kommer med, det är ändå löjligt att komma med dryga kommentarer utan att själv ha förstått vad du läst.

Tillåt mig småle. Eftersom du verkar vara förtjust i att läsa om inlägg flera gånger så misstänker jag att det inte är de mystiska svarta krumelurerna som tycks förvissa dig, utan deras innebörd. Låtom mig vägleda dig:
Det jag påstår är att om tinar glassen två timmar så är bakteriefloran (mer eller mindre) precis samma som om man tinar en timme för att sedan frysa ner och tina en timme igen.

Eftersom jag hela tiden hävdat att det är tiden framme som avgör hur dålig glassen blir, och inte om den återinfryses eller ej, antog jag att detta var uppenbart för de flesta. Jag ber om ursäkt om jag överskattade dig.

Ah! Äntligen får man se lite självinsikt från mina antagonister i den här tråden. Det var på tiden.

Nej, det är ju precis det jag inte gör. Jag VET att det är dåligt att låta glassen stå framme för länge. Precis som alla andra i den här tråden vet. Som sagt, så verkar du vara duktig på att läsa om saker. Det är bra, man ska alla ha sina talanger. Nu gäller det bara att komma till nästa steg; att förstå det du läser.

Så klart att argumentationen hör hemam i tråden. Tråden handlar om ifall det är dåligt att frysa in mat igen. På vilket sätt skulle diskussion om huruvida det är återinfrysningen eller andra processer som gör maten dålig falla utanför dessa ramar? Eftersom att man måste besvara den frågan för att kunna besvara den ursprungliga frågan anser jag att denna diskussion är högst relevant.

Så klart att glass tar skada av att frysas in efter att den tinas. Men inte på grund av bakterietillväxt, den skadan är redan skedd innan återinfrysningen.

Då tar även jag och upprepar mig:

Du upprepar allting alla har sagt om och om igen i denna tråd, hajar inte vad fan diskussionen handlar om här egentligen, vi är alla överrens om vad som är skadligt eller inte, det är bara du som vill att alla andra ska formulera sig exakt dom du vill att dom ska göra, släpp taget nu.

Du har rätt på precis samma sätt som alla andra i tråden har rätt, men du väljer att inta en extremt överlägsen stil, men den diskussionen hör inte hemma i den här tråden. Vill du starta en tråd om hur du som debattör är en jävla sopa så får du gärna göra det, men kanske inte i mat och dryckforumet.

Prata inte med andra människor som dom vore imbeciller, det får dig bara att framstå som en bitter idiot.

*klick*
Citera
2010-07-07, 08:40
Medlem
Glömde frysen öppen i 11 timmar, maten var fortfarande kall, men är det bara att slänga rubbet eller går det att rädda?

Ja, jag vet gammal tråd
Citera
2012-09-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtrata
Glömde frysen öppen i 11 timmar, maten var fortfarande kall, men är det bara att slänga rubbet eller går det att rädda?

Ja, jag vet gammal tråd

Inte för att detta svar kommer hjälpa just dig, men kanske någon annan;

Så länge maten fortfarande är kall skulle jag inte oroa mig en sekund.

Jag har dock en fråga för att "hålla tråden vid liv" i stället för att göra en ny. Det är nämligen så att jag lämnade några snabbrätter framme, de är alltså vakuumpackade om det skulle göra någon skillnad, fast antar att bakterierna helt enkelt kommer fram ifrån maten, men tänker att de kanske inte klarar sig utan luft?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in