• 1
  • 2
2005-08-29, 17:24
Medlem
När jag växte upp blev jag lärd av min käre far att man aldrig ska tina något som man ska frysa in senar då blir maten "dålig", nu på senare dagar har jag börjat ifrågasätta det, någon här som vet om det stämmer eller ar det bara en av många myter redo och bli haffad på mythbuster?
Citera
2005-08-29, 17:53
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamelly
När jag växte upp blev jag lärd av min käre far att man aldrig ska tina något som man ska frysa in senar då blir maten "dålig", nu på senare dagar har jag börjat ifrågasätta det, någon här som vet om det stämmer eller ar det bara en av många myter redo och bli haffad på mythbuster?

Om maten blir dålig är svårt att svara på, men kvaliten försämras, vid frysning bildas iskristaller, vilket slår sönder cellväggar och förändrar texturen på maten, om man fryser om något som redan varit fruset bildas nya kristaller som tar sönder mer.
Citera
2005-08-29, 18:29
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamelly

Nej det är ingen myt. Däremot gäller det inte alla livsmedel. Bröd,bär och grönsaker går alldeles utmärkt att frysa om flera gånger. Fisk och i synnerhet glass är direkt farligt att tina upp och frysa om.
Citera
2005-08-29, 18:42
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
[...]i synnerhet glass är direkt farligt att tina upp och frysa om.
Trams! Varför skulle det vara "direkt farligt" att frysa om glass? Skitsnack på hög nivå.
Citera
2005-08-29, 19:29
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18 is 9
Trams! Varför skulle det vara "direkt farligt" att frysa om glass? Skitsnack på hög nivå.

Att låta mejeriprodukter och ägg (förutsatt att vi talar om riktig glass) gå in i riskzonen genom att låta den stå framme för länge bildar bakterier, som inte dör av frysning utan bara hamnar i dvala. Jag kan förstå varför det är olämpligt. Att glass blir rent äcklig av att omfrysas då det bildas massvis med kristaller är också att tänka på, av den anledningen bör glassmeten kylas i kylskåp innan man vispar och fryser.
Citera
2005-08-29, 19:39
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Att låta mejeriprodukter och ägg (förutsatt att vi talar om riktig glass) gå in i riskzonen genom att låta den stå framme för länge bildar bakterier, som inte dör av frysning utan bara hamnar i dvala. Jag kan förstå varför det är olämpligt. Att glass blir rent äcklig av att omfrysas då det bildas massvis med kristaller är också att tänka på, av den anledningen bör glassmeten kylas i kylskåp innan man vispar och fryser.
Jag förutsatte självklart att han inte menade att glassen skulle stå framme så länge att den blev dålig. Om man fryser in mat som redan är förstörd är det väl ganska självklart att maten är förstörd även när den kommer ut? Tar jag ut bröd och låter det mögla för att frysa in det igen så kommer brödet fortfarande att vara mögligt när det kommer ut.
Citera
2005-08-29, 19:43
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Jag förutsatte självklart att han inte menade att glassen skulle stå framme så länge att den blev dålig. Om man fryser in mat som redan är förstörd är det väl ganska självklart att maten är förstörd även när den kommer ut? Tar jag ut bröd och låter det mögla för att frysa in det igen så kommer brödet fortfarande att vara mögligt när det kommer ut.

Att ta ut glass och låta den tina för att sedan återfrysa och upprepa flertalet gånger är en riktig tillväxthärd för bakterier. Jag tror att han syftade på att det sker upprepade gånger, inte en gång.
Citera
2005-08-29, 19:46
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Att ta ut glass och låta den tina för att sedan återfrysa och upprepa flertalet gånger är en riktig tillväxthärd för bakterier. Jag tror att han syftade på att det sker upprepade gånger, inte en gång.
Fortfarande är det inte temperaturväxlingarna som gör det utan det faktum att du har glassen framme.
Citera
2005-08-29, 19:50
Medlem
Jack Daws avatar
Kan man möra kött genom att frysa/tina det?
Citera
2005-08-29, 19:50
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Fortfarande är det inte temperaturväxlingarna som gör det utan det faktum att du har glassen framme.

Trådens topic handlade om att tina något och att återfrysa det, det råder inga tvivel i mitt sinne att något inte kan vara fruset och tinat samtidigt, om glassen har tinat är den redan påväg in i riskzonen, inte sant?
Citera
2005-08-29, 19:51
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack Daw
Kan man möra kött genom att frysa/tina det?

Ja, teoretiskt sett går det, men köttet kommer förmodligen att bli torrt när man tillagar det då cellerna inte längre kommer att kunna hålla kvar vätska i samma mängd.
Citera
2005-08-29, 19:58
Medlem
Samhains avatar
Citat:

Ja det är direkt farligt då tinad glass innehåller höga halter Enterobacteriaceae och Bacillus cereus som inte försvinner vid en omfrysning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in