• 1
  • 2
2005-08-29, 17:24
Medlem
Nr jag vxte upp blev jag lrd av min kre far att man aldrig ska tina ngot som man ska frysa in senar d blir maten "dlig", nu p senare dagar har jag brjat ifrgastta det, ngon hr som vet om det stmmer eller ar det bara en av mnga myter redo och bli haffad p mythbuster?
Citera
2005-08-29, 17:53
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamelly
Nr jag vxte upp blev jag lrd av min kre far att man aldrig ska tina ngot som man ska frysa in senar d blir maten "dlig", nu p senare dagar har jag brjat ifrgastta det, ngon hr som vet om det stmmer eller ar det bara en av mnga myter redo och bli haffad p mythbuster?

Om maten blir dlig r svrt att svara p, men kvaliten frsmras, vid frysning bildas iskristaller, vilket slr snder cellvggar och frndrar texturen p maten, om man fryser om ngot som redan varit fruset bildas nya kristaller som tar snder mer.
Citera
2005-08-29, 18:29
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamelly

Nej det r ingen myt. Dremot gller det inte alla livsmedel. Brd,br och grnsaker gr alldeles utmrkt att frysa om flera gnger. Fisk och i synnerhet glass r direkt farligt att tina upp och frysa om.
Citera
2005-08-29, 18:42
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
[...]i synnerhet glass r direkt farligt att tina upp och frysa om.
Trams! Varfr skulle det vara "direkt farligt" att frysa om glass? Skitsnack p hg niv.
Citera
2005-08-29, 19:29
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18 is 9
Trams! Varfr skulle det vara "direkt farligt" att frysa om glass? Skitsnack p hg niv.

Att lta mejeriprodukter och gg (frutsatt att vi talar om riktig glass) g in i riskzonen genom att lta den st framme fr lnge bildar bakterier, som inte dr av frysning utan bara hamnar i dvala. Jag kan frst varfr det r olmpligt. Att glass blir rent cklig av att omfrysas d det bildas massvis med kristaller r ocks att tnka p, av den anledningen br glassmeten kylas i kylskp innan man vispar och fryser.
Citera
2005-08-29, 19:39
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Att lta mejeriprodukter och gg (frutsatt att vi talar om riktig glass) g in i riskzonen genom att lta den st framme fr lnge bildar bakterier, som inte dr av frysning utan bara hamnar i dvala. Jag kan frst varfr det r olmpligt. Att glass blir rent cklig av att omfrysas d det bildas massvis med kristaller r ocks att tnka p, av den anledningen br glassmeten kylas i kylskp innan man vispar och fryser.
Jag frutsatte sjlvklart att han inte menade att glassen skulle st framme s lnge att den blev dlig. Om man fryser in mat som redan r frstrd r det vl ganska sjlvklart att maten r frstrd ven nr den kommer ut? Tar jag ut brd och lter det mgla fr att frysa in det igen s kommer brdet fortfarande att vara mgligt nr det kommer ut.
Citera
2005-08-29, 19:43
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Jag frutsatte sjlvklart att han inte menade att glassen skulle st framme s lnge att den blev dlig. Om man fryser in mat som redan r frstrd r det vl ganska sjlvklart att maten r frstrd ven nr den kommer ut? Tar jag ut brd och lter det mgla fr att frysa in det igen s kommer brdet fortfarande att vara mgligt nr det kommer ut.

Att ta ut glass och lta den tina fr att sedan terfrysa och upprepa flertalet gnger r en riktig tillvxthrd fr bakterier. Jag tror att han syftade p att det sker upprepade gnger, inte en gng.
Citera
2005-08-29, 19:46
Medlem
18 is 9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Att ta ut glass och lta den tina fr att sedan terfrysa och upprepa flertalet gnger r en riktig tillvxthrd fr bakterier. Jag tror att han syftade p att det sker upprepade gnger, inte en gng.
Fortfarande r det inte temperaturvxlingarna som gr det utan det faktum att du har glassen framme.
Citera
2005-08-29, 19:50
Medlem
Jack Daws avatar
Kan man mra ktt genom att frysa/tina det?
Citera
2005-08-29, 19:50
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Fortfarande r det inte temperaturvxlingarna som gr det utan det faktum att du har glassen framme.

Trdens topic handlade om att tina ngot och att terfrysa det, det rder inga tvivel i mitt sinne att ngot inte kan vara fruset och tinat samtidigt, om glassen har tinat r den redan pvg in i riskzonen, inte sant?
Citera
2005-08-29, 19:51
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack Daw
Kan man mra ktt genom att frysa/tina det?

Ja, teoretiskt sett gr det, men kttet kommer frmodligen att bli torrt nr man tillagar det d cellerna inte lngre kommer att kunna hlla kvar vtska i samma mngd.
Citera
2005-08-29, 19:58
Medlem
Samhains avatar
Citat:

Ja det r direkt farligt d tinad glass innehller hga halter Enterobacteriaceae och Bacillus cereus som inte frsvinner vid en omfrysning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in