2014-07-25, 20:38
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19273699.ab
Citat:
Terrorhotet mot Norge har fått polisen att höja beredskapen.
24-åriga Daniel hade precis satt sig på ett plan – när sex beväpnade norska poliser rusade in och drog ut honom.
Anledningen: En kvinna tyckte att han såg misstänkt ut.
– De tittade igenom min mobil och frågade om min bakgrund, säger han.

Nu tar de tag ifrån tårna, "offret" var ju mörkhyad. Men jämför man med artikeln i Verdens gang som de hänvisar till, så finns det vissa diskrepanser...

AB skriver "Det var jätteobehagligt och jag kände mig väldigt kränkt, säger han." Det sa han inte alls, Han säger att han blev "sjokkert" när han blev hämtad av polisen. Det hade jag också blivit, det är lättbegripligt.

AB skriver "Men plötsligt rusade sex fullt beväpnade poliser ombord och drog Daniel av planet och förhörde honom på flygplatsen.". Stämmer inte alls. Inga poliser "rusade in", och enligt hans egen utsaga (som finns i originalartikeln i VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...ge/a/23260791/) säger han:
Citat:
Jeg mener de var fem-seks stykker, hvorav to av dem var bevæpnet. De tok meg med inn på flyplassen, hvor jeg ble avhørt
Alltså ingen norsk antiterrorist-styrka bestående av vita kränkta män, beväpnade till tänderna med strypsnaror och granatgevär och andra läskiga saker.... Och han blev inte "dragen av planet", han ombads att följa med och gjorde det. Ingen släpning över asfalten, med svåra abrasioner till följd..

AB (och andra liknande "tidningar") ger talesättet "höna av en fjäder" ett ansikte....
Citera
2014-07-25, 20:48
Moderator
Fear2bes avatar
Ungefär vad man kunde förvänta sig av mainstream-media.

Rasism är på modet så ALLT är relaterat till rasism. Skulle det mot förväntan inte vara det (rasism), så har man funnit ett BEVIS på att så ÄR det visst!
Citera
2014-07-25, 20:54
Medlem
El Capitanos avatar
Det är ganska allvarligt att förfalska citat tycker jag, men vad ska man vänta sig av Aftonbladet?
Citera
2014-07-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oirutetuieort65
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19273699.ab

Nu tar de tag ifrån tårna, "offret" var ju mörkhyad. Men jämför man med artikeln i Verdens gang som de hänvisar till, så finns det vissa diskrepanser...

AB skriver "Det var jätteobehagligt och jag kände mig väldigt kränkt, säger han." Det sa han inte alls, Han säger att han blev "sjokkert" när han blev hämtad av polisen. Det hade jag också blivit, det är lättbegripligt.

AB skriver "Men plötsligt rusade sex fullt beväpnade poliser ombord och drog Daniel av planet och förhörde honom på flygplatsen.". Stämmer inte alls. Inga poliser "rusade in", och enligt hans egen utsaga (som finns i originalartikeln i VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...ge/a/23260791/) säger han:
Alltså ingen norsk antiterrorist-styrka bestående av vita kränkta män, beväpnade till tänderna med strypsnaror och granatgevär och andra läskiga saker.... Och han blev inte "dragen av planet", han ombads att följa med och gjorde det. Ingen släpning över asfalten, med svåra abrasioner till följd..

AB (och andra liknande "tidningar") ger talesättet "höna av en fjäder" ett ansikte....

Jag är urgammal. Snart 55. Så jag lyssnade faktiskt på radio under min uppväxt! Favoriten var naturligtvis "Radio Luxemburg" på mellanvågsbandet! Men ibland råkade man "ratta in" Radio Moscow -Sovjets propagandaradio riktat mot utlandet... USA hade något liknande ("Radio Free Europe"?) men de var alls inte lika roliga.. Missförstå mig inte, jag har senare haft kontakt med ryssar - de är precis som oss! Men "Radio Moscow" var i en klass för sig. Orkade man lyssna i två minuter så fattade man budskapet - "Vi är en helt neutral nyhetsservice (jovisst...). Vi kan meddela att vi igår fick besked från Washington (alltid "Washington"..) att folk i södra USA lider svår hungersnöd!". Jag var bara 12-13 när jag lyssnade på Radio Moscow första gången, och jag lyckades lura mina (engelsk-förstående, inte så många) kompisar att lyssna också. Det var skitkul! Typ fredagkväll med chips & läsk. När de tog upp "upproren av de fattiga i Mellan-europa" så höll vi på att dö av skratt. Kombinationen Turk-tysk och BMW/Mercedes var välkänd redan då.

Alla de som "uppträdde" i "Radio Moscow" pratade Texas-dialekt. De lät värre än den värsta "cowboy". Förutom när det kom till vissa obekanta diftonger & klusiler och det bar käpprätt åt helvete, och man nästan kunde pin-pointa exakt vilken förort till Moskva de kom ifrån.
Senast redigerad av oirutetuieort65 2014-07-25 kl. 21:48.
Citera
2014-07-25, 21:47
Medlem
blofeld88s avatar
Att förvanska sanningen på ett sådant uppenbart sätt är så jävla vidrigt. Men man skulle bli mer förvånad om de inte gjorde det. Pack!
Citera
2014-07-25, 22:00
Medlem
En annan kille som blev förhörd, men bortglömd av AB (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t.../a/23260791/):
Citat:
Må påregne kontroller
– Jeg tror politimennene forstod ganske raskt at det ikke var noe farlig med meg. Så da beklaget de seg bare og lot meg fortsette med mitt. Men jeg skjønner at politiet heller sjekker en gang for mye enn en gang for lite.

Reime kan samtidig fortelle at han fortsatt føler seg veldig trygg i Oslo og at han ikke sitter igjen med en følelse av at politiet var ut agerende i måten de behandlet ham på.

Så ingen norsk "polis-rasistattack" alltså. Killen verkar rätt cool & trevlig, och förstår varför han blev "utvald" för kontroll. Inget att bry sig om, och inget för DO. För en massa år sedan blev jag stoppad av polisen - någon hade blivit skjuten, och min bil passade in på vittnesbeskrivningar. Vad gjorde jag (ni får två alternativ..):

* Började bråka, skrika och kalla dem för "Aina". Käfta om diskrimiminering, DO och rasism?
* Eller kliva ur bilen lugnt och stilla, visa legitimation och låta dem kolla bagageutrymmet?

Jag valde alternativ 2. Det tog en knapp minut och sedan fick jag köra vidare. Tror ta mig fan att en av polismännen gjorde honnör, också! Jag är kanske inte tillräckligt lättkränkt? Får väl gå en kurs?...
Senast redigerad av oirutetuieort65 2014-07-25 kl. 22:16.
Citera
2014-07-25, 23:35
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oirutetuieort65
En annan kille som blev förhörd, men bortglömd av AB (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t.../a/23260791/):

Så ingen norsk "polis-rasistattack" alltså. Killen verkar rätt cool & trevlig, och förstår varför han blev "utvald" för kontroll. Inget att bry sig om, och inget för DO. För en massa år sedan blev jag stoppad av polisen - någon hade blivit skjuten, och min bil passade in på vittnesbeskrivningar. Vad gjorde jag (ni får två alternativ..):

* Började bråka, skrika och kalla dem för "Aina". Käfta om diskrimiminering, DO och rasism?
* Eller kliva ur bilen lugnt och stilla, visa legitimation och låta dem kolla bagageutrymmet?

Jag valde alternativ 2. Det tog en knapp minut och sedan fick jag köra vidare. Tror ta mig fan att en av polismännen gjorde honnör, också! Jag är kanske inte tillräckligt lättkränkt? Får väl gå en kurs?...

?

Nu undrar vi alla, vad hände sedan i ditt liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in